Nu är min dotter vuxen, men när hon var liten så lade vi aldrig jobbresor samma dagar. Oftast av tidsskäl, dvs det hade inte funkat med hämtning och lämning om båda var borta samma dag, men också för att kunna "akuthämta" på förskolan vid behov.
Under hela min dotters förskole- och skoltid har jag hämtat akut EN gång - då hade hon fått en sten i huvudet som en obetänksam pojke kastat... Skrik och gråt och blod, men fritidspersonalen (detta var när hon gick i förskoleklass) var nog mer skärrad än dottern, faktiskt (och skadan var minimal som tur var, det såg bara väldigt otäckt ut med blod i blont hår...). Den här gången tog det mig väl ca 30 min från jobbet till förskolan - jag gick med en gång.
Några gånger hände det också (under förskoletiden) att vi fick komma och hämta tidigare för att dottern fått feber eller i något fall magsjuka. Det känns, tycker jag, inte akut på samma sätt som ett olycksfall, men min inställelsetid var ungefär densamma, ca 30 min. Maken hade väl då haft 45 min kanske, om det varit han som fått hämta. Förskolan hade även telefonnumren till dotterns farmor o farfar samt morfar, som alla fanns inom 15-20 min från förskolan om något akut skulle hända och vi inte fanns att få tag på, men vi ville helst inte att de skulle hämta vid sjukdomar (onödigt att smitta dem!)