Hur tänka kring mentalitet och MH/ej MH?

MiniLi

Trådstartare
En sak jag funderat på länge..
Jag har noterat att det (iallafall inom min ras) är vanligt att hundar som verkar supertrevliga IRL ändå prestrerar ganska medelmåttigt på MH. Om man då ser till utländska hundar, eller andra hundar som inte gjort MH - hur ska man värdera deras mentalitet?

Om man är väldigt noga med mentaliteten, vågar man använda en utländsk hund (som ej gjort MH) i sin avel? Hur bra den än verkar vara?

Det är väl inte så vanligt med MH eller liknande i andra länder? Går man på prestation då istället? Att en hund som funkar praktiskt automatiskt är stabil?
Men hur ska man då tänka kring raser som inte har något direkt praktiskt användningsområde?

Dela med er av era tankar!!

Sv: Hur tänka kring mentalitet och MH/ej MH?

"Medelmåttigt" beror ju på vilka raser det gäller. En fågelhund vill jag inte ska bita som en schäfer tex, samma sak tvärtom.

Eftersom hundavel sällan är perfekt så handlar det om fördelar och nackdelar. Finns det inte många med MH så är det ju möjligen en princip man får rucka på om hunden uppvisar ex. bra avkommor eller kullsyskon rent mentalt. Antingen genom att man träffat dem eller att det går bra för dem inom diverse grenar. Och man får även fundera på om hunden har så pass bra egenskaper så att det tillför mer än man (teoretiskt) förlorar på att ta en hane utan MH.

Är linjerna värdefulla? Är hunden frisk? Presterar den? Presterar avkommorna? Finns det redan många avkommor i Sverige? Vad vinner du på att para med just den hanen?

Avel handlar ju aldrig om garantier utan snarare sannolikhet: meningen är ju att man ska göra sitt yttersta för att kullen ska bli friska och "ändamålsenliga" samt att framtida generationer ska bli det också. I en prefekt värld vill man ju kunna välja en hund med klockren meritlista varje gång men eftersom avel är en "internationell hobby" så måste man ibland, for the greater good, rucka på sina avelsprinciper.

Det viktigaste är ju att vara noga med avelsvärderingen av de framtida avkommorna.

Så resonerar jag med.

När man tittar på MH:t så ska man (tycker jag) kunna känna igen rasen i beskrivningen. Avviker hunden från det som har definierats som önskvärt beteende så kan man ju fundera på om hunden verkligen är en bra representant för rasen. Vissa avvikelser kan man kanske leva med om det uppvägs av andra fördelar, medan andra avvikelser inte är möjliga att kompensera på annat sätt.

"Medelmåttigt" beror ju på vilka raser det gäller. En fågelhund vill jag inte ska bita som en schäfer tex, samma sak tvärtom.

Jag menar medelmåttigt utifrån den aktuella rasen och ens egna mål :)

Så resonerar jag med.

När man tittar på MH:t så ska man (tycker jag) kunna känna igen rasen i beskrivningen. Avviker hunden från det som har definierats som önskvärt beteende så kan man ju fundera på om hunden verkligen är en bra representant för rasen. Vissa avvikelser kan man kanske leva med om det uppvägs av andra fördelar, medan andra avvikelser inte är möjliga att kompensera på annat sätt.

Fast i det här fallet så skulle mitt mål vara att ta fram hundar som är bättre mentalt än vad som är medel idag. Det som jag benämner som medelmåttigt tror jag en del andra anser är bra..

Jo, som du säger får man ju väga för och nackdelar.. Men min tanke är tex: Om jag funderar på att välja en utländsk hane som verkar trevlig men där det inte finns MH, kan jag inte då lika gärna välja den där svenska hanen som jag gillar väldigt mycket men som har gjort ett "medelmåttigt" MH..?

Nu finns det ju självklart fler saker att ta hänsyn till, det förstår jag också. Ta det mer som en teoretisk fundering :)

Eftersom hundavel sällan är perfekt så handlar det om fördelar och nackdelar. Finns det inte många med MH så är det ju möjligen en princip man får rucka på om hunden uppvisar ex. bra avkommor eller kullsyskon rent mentalt. Antingen genom att man träffat dem eller att det går bra för dem inom diverse grenar. Och man får även fundera på om hunden har så pass bra egenskaper så att det tillför mer än man (teoretiskt) förlorar på att ta en hane utan MH.

Är linjerna värdefulla? Är hunden frisk? Presterar den? Presterar avkommorna? Finns det redan många avkommor i Sverige? Vad vinner du på att para med just den hanen?

Avel handlar ju aldrig om garantier utan snarare sannolikhet: meningen är ju att man ska göra sitt yttersta för att kullen ska bli friska och "ändamålsenliga" samt att framtida generationer ska bli det också. I en prefekt värld vill man ju kunna välja en hund med klockren meritlista varje gång men eftersom avel är en "internationell hobby" så måste man ibland, for the greater good, rucka på sina avelsprinciper.

Det viktigaste är ju att vara noga med avelsvärderingen av de framtida avkommorna.

Fast hur ska jag kunna veta något om mentaliteten när ett möte i verkligheten och ett MH inte visar samma bild?
Det är ju det som är min kärnfråga..

Jag förstår ju också att det inte finns några perfekta avelsdjur osv men det var inte riktigt det jag undrade över..

Om någon undrar - det här är bara något jag funderar över och inget som har så jättemycket verklighetsförankring, i nuläget iallafall..

Fast hur ska jag kunna veta något om mentaliteten när ett möte i verkligheten och ett MH inte visar samma bild?
Det är ju det som är min kärnfråga..

Det vet du ju inte. Det enda du vet är att hunden är inte ett totalt psykfall just då du mötte den.

Det är därför jag säger att man får fundera på för och nackdelar. Det du beskriver är ju en total realitet i min ras och i Sverige kan jag komma förbi detta genom att uppoffra andra saker (som ex. utmärkt exteriör) för mentalitet, köpa in en egen hane för att MH:a eller köra en deal med en annan uppfödare att MH:a deras hane. Men när det gäller att använda en utländsk hane skulle jag absolut tänja på MH-kravet om jag fick in nytt, användbart blod. Då får man helt enkelt försöka höra sig fram, träffa hundar, leta upp avkommors meriter och köra på så gott man kan. Det går ju inte att överleva om man inte importerar, så det är "the lesser of two evils"- att långsiktigt försöka bidra till genetisk variation och chansa med mentaliteten för just den kullen. Sen får man som sagt utvärdera den kullen innan man fortsätter på dem linjerna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 600
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 235
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 458
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka