Hur stort problem?

fjutten

Trådstartare
Jag har ett problem med min hund(ja, ett som jag funderar mkt på nu). Men jag vet inte om det är värt att jobba med eller inte, finns ju annat man hellre jobbar med.

Såhär är det, han gillar inte vissa hundar. Han gör då utfall & kan vara dryg, tex så gillar han inte vissa mellanschnauzrar(vet inte varför) men annars finns inget direkt samband.

Jag kan ha med honom på utställningar, tävlingar osv med massa hundar & han bryr sig i allmänhet inte om andra hundar. Vi var på Mälarpinschern & där kryllade det av både schnauzer & pinscher, vi knatade runt massor, på hela dagen blev han "bara" arg på kanske 2-3 st av alla de hundarna.

I de flesta fall går han jättebra ihop med andra hundar (undantag hanar om "hans" tjej är med)
Han är lättstött, så det kan ju vara den andra hunden, men han reagerar så starkt. Inte roligt. Jag brukar försöka sätta honom om jag hinner se att han blir irriterad, det brukar funka, men ibland gör han bara utfall utan förvarning, som sagt, det händer verkligen inte ofta, utan bara vissa hundar.

Min åsikt är att de kan väl inte tycka om alla? De hundar han får hälsa på(sina kompisar, gamla som nya) är inga problem med, han är tydlig & känslig & funkar riktigt bra med de flesta, tikar som hanar.
Så, är det ett stort eller litet problem? & vad kan jag göra åt det?

Oj, blev lite långt.. hoppas någon orkar svara:D
 
Sv: Hur stort problem?

min hund är ganska lika som din..många hundar går hur bra som helst att träffa, men vissa (endast hanar) blir han flyförbannad på, och det är ofta relativt stora dominanta hanar. Han blev biten av en schäfer när han var ca 3 månader, så lite kan nog vara rädsla och dåligt självförtroende som sitter kvar sedan dess... Han känner sig nog också underlägsen när han möter andra hanar och vill visa sig större:smirk:

Jag ser det som ett problem..tycker inte att han ska ge sig på andra hundar. Vill inte låta honom skälla eller bli arg överhuvut taget utan säger till honom bara han tittar på hunden eller så tar jag helt enkelt tag i honom och får honom konsentrerad på mig när jag säger till honom..försöker iaf:d

såklart kan dom inte älska alla och min hund har också bästa kompisar som har går jättebra ihop med. Jag vill kunna ta med mig min hund på alla ställen och möta vilka hundar som helst, och jag vill att han ska lyssna på mig när jag säger till honom.. men de är såklart olika vad man tycker och prioriterar:smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 661
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp