Hur stort blir fölet?

Luchador

Trådstartare
Finns det något sätt att räkna ut på ett ungefär hur stort ens föl kommer bli.

Köpte ett auktionsföl i somras.
Hon är i dag 7 månader gammal och ca 125cm hög...

Hennes mamma är ca 140 cm hög och av rasen knabstruper. Pappan är sv halvbdlod på 171 cm. Vad tror ni? Storhäst eller ponny? O om storhäst, typ hur stor?

Sv: Hur stort blir fölet?

Nu stämmer detta inte alltid på alla hästar och ju mer förädlad hästen är ju sämre stämmer det. Så när det är en korsning kan det vara ännu svårare att sia om det stämmer eller ej.
Men om man utgår från mer urhästar och gamla raser så har de ungefär vuxit 90% av sin framtida höjd vid ett år. Vilket innebär att om hennes föräldrar vuxit på det sättet så var mamman ca 126 cm vid ett år och pappan 154 cm.
Det är ju några månader kvar tills din häst är ett år så det beror ju mycket på hur mycket den växer under denna tiden. Men en åring som är runt 145 - 148 brukar hamna runt 160 som vuxen enligt min erafenhet av halvblod. Därför tippar jag på din häst om den vrålväxer i vinter kommer att hamna runt 150 som vuxen.

Lånar den är tråden lite, då jag försökt fråga samma sak men inte fått nåt svar..

Mitt föl på 8 månader är nu ungefär 140cm, kanske lite högre. Hans mamma är 156cm hög o pappan 154cm. Han är renrasig freiberger. Enligt detta sättet att räkna kommer han ju bli jätte stor?!

Mitt andra föl, också hon 8 månader av rasen freiberger, är knappt 130cm hög, och hennes föräldrar är båda 158cm.

Det är väl då framförallt den första där som jag känner tvekan över, kommer han bli jättestor eller han han bara haft en tidig tillväxt? För alla föl av samma ras som finns där mina står är som mitt sto.

Det kan ju vara så att han inte växer så mycket mer i vinter. Vissa hästar växer i omgångar andra växer jämt hela tiden. Men det låter onekligen som om han skulle bli stor.
När du ska titta på föräldrar och storlek räcker det inte med bara pappa och mamma. Man måste gå flera generationer bakåt och titta på vilka storlekar som finns där. Så din store kan ha stora släktingar och den med de "stora" föräldrarna kan smått bakom.

Men Freiberer hästar blir aldrig större än 160cm. Har kollat på 5 generationer bak, och har inget större än 159cm. De flesta ligger runt idealet vilket är 155cm. i 6:e generationer finns ett engelskt fullblod, men det finns ingen registrerad mankhöjd på den. Kan det slå igenom efter så lång tid?

Och min lilla har bara "stora" freiberger hästar i stamen. De flesta över 155cm.

Det spelar mej inte så stor roll i vilket fall hur stora dom blir :)

Fullblodet kan slå igenom om det vill sig. Fast de är ju sällan själv så stora.

är det inte skillnad på hur raserna växer?? t.ex islandshäst ska väl inte ridas in förän de är 5år pga sin långsamma växningskurva???

Om jag går ut och tittar på min grannes ponnyföl (russ och shetland) som ofta är födda lite senare än mina halvblodsföl. Så när hösten kommer och det är dags för installning då är de mycket svårt att på avstånd skilja på föl och mammor. Mina halvblod däremot ser helt klart ut som föl fortfarande och har inte alls vuxit på samma sätt som ponny fölen. Har samma erfarenhet av ardennerföl, det växer på ett helt annat sätt än halvbloden.
Personligen tror jag att det beror på att inom ridhästaveln har man ändrat målbilden till högre mer långbenta hästar. Vilket då gör att de inte växer som de raser som mer ser ut som hästar alltid gjort d v s mer ursprungliga. Sedan är ju inte all tillväxt på höjden utan en hel del sker ju på bredden. Där är juoftan inte heller halvbloden färdiga innan de är mellan 5 - 7 år. Individuella avvikelser finns ju alltid inom alla raser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 422
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar