Hur stora är era hästar?

M

marer

Vore intressant att höra hur höga och hur kraftigt byggda era hästar är, i förhållande till er längd - och vikt om ni vågar;). Har en känsla av att de som rider akademsikt ofta har något lägre hästar än vid övriga ridinriktningar.

Vill ni får ni gärna kasta med en bild också för förtydligande :)

Sv: Hur stora är era hästar?

Min arab är på pappret 147.8 cm, i verkligheten ca 151 cm oskodd 3-4 veckor efter verkning. Han är inte vidare smäcker för att vara arab utan mer av den grövre typen.
Jag är 168 cm lång och väger runt 50 kg.
Några bilder vill jag nog inte plåga er med.. :angel:

Jag:
178 lång
75 +/- tung

Fatima:
162 hög
ca 570 +/- tung

Känns och ser både maffigare och högre ut, när vi är i full gång april-november

Senast ändrad:

Vad skulle ni säga om en ryttare 175cm/65kg, på en häst (ponny:angel:) som är 145cm hög av grövre modell?

Jag tänker på diskussionen som var i *bildtråden* för en tid sedan, där någon nämde att hästen skulle (iaf förr i världen) vara 30 cm lägre än ryttaren. Tycker ni att det stämmer? Skulle det se väldigt opropotioneligt ut, skulle hästen orka bära den ryttaren hela ridpass på lite högre nivå och uteritter?

Nu är det ju inte fråga om någon tävlingsridning, därför är ju inte utseendet det främsta men ändå lite viktigt :o. Hästen i fråga används för ambitiös hobbyridning á la AR.

tycker att det borde helt bra ut:)
släng in en bild!! :bump:

Jag är ca 163 cm, 60 kg

Jag skulle vilja ha en häst som är lite midre än Pink.. runt 155 ca:)

Pink 161 cm, ganska ädel mot normal hållet. väger nu ca 490.. jag vill ha minst 510!
11a.jpg

Såhär ser vi ut nu. han är lite för tunn fortfarande:(

Senast ändrad:

Jag red in min kompis arabhingst för så där 18 år sen... Han var då 146 oskodd o nästan 148 med skor i bästa fall... kort, kompakt - lite cobby modell och ingen tyckte att jag såg för stor ut.

Men, annars tipsar jag gärna om längd och vikttråden som finns på ridning... och vill inte gärna ha längd och vikttrådar om man är för lång, kort, tung eller lätt här OCKSÅ...

Mvh

IngelaH

stinetravfin.jpg

här e jag o Flyger.

Jag ca. 168 cm
60 kg

Han ca. 137 cm
han e relativit grov, men grovheten varierar lite med vikten:o o hårlängden.. hehe

Senast ändrad av en moderator:

Min häst är ca 100 cm i mankhöjden.
Jag är 176 cm och vi båda är överviktiga:p
17880137.jpg

Kallblodstravare ca 160 hög & ca 640 kg tung
Jag: 160 kort & väger just nu 110 (höggravid & rider mycket sällan just nu, jobbar från marken istället)

jag är 176 cm väger 67-68 kg. Hästen är ca 163 cm och ganska kraftig. (drygt 600 kg)
Så här ser vi ut:
15163285.jpg
[/url][/IMG]

och uppsuttet:
15163463.jpg
[/url][/IMG]

Jag är 175, väger 75 kg (jobbar på saken, fick barn för tre månader sedan.) Min häst är 153 cm, kort kompakt i cobmodell.
Tidigare har jag haft hästar på minst 160, men mina hästar krymper allteftersom åren går. Snart sitter jag väl här med en islänning.

Rider inte akademiskt men är intresserad. Min häst är ett grovt irish cob/tinkersto på 148 cm. Själv är jag 170 och väger i dagsläget 55 kg. Vi brukar gå under smeknamnet "Helan & Halvan".....

_Moa_: Underbar bild och kommentar!!! Har också shettisar som jag tränar, de är runda tunnor på ben och så kommer spetan jag sidan om... Kan man säga att vi balanserar upp varandra?:)

/Sessiagh

Jag har mitt welsh cob sto som nu är 21 år! Hon är 148 cm hög.
Själv är jag 168 cm och väger 60 kg.
080113_2.jpg

Sedan har jag min lipizzaner "Lillebror" som är 155 cm men känns jättestor att rida. Han är kort och kompakt med mycket muskler.
lillebror.jpg

Mitt knabstruppersto är 158 cm. Nyss inriden och dräktig så hon rids inte så mycket just nu. Hon har stora luftiga gångarter och känns lagom stor.
strela_matte.jpg

Min fjärde häst är en lite "flinga" men jag har inga bilder på henne ännu nä jag sitter på. Hon är 143 cm hög.
tmkrn071230.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag är 170 cm, väger nånstans runt 60-65 kg (har ingen våg).
(klickbara bilder)

Sunny 23 år, okänd stam 145 cm. Inte speciellt viktbärande i typen. Henne rider jag ganska lite numer, för jag känner mig för stor... Blir mest long reins. Bilden är ett par år gammal.

Lea 17 år, 154 cm Nordsvensk bruks. Hon känns precis lagom att rida:love: Bilden är från en ridkurs förra våren, kass kvalite tyvärr.

Gustav 10 år, 164 cm vbltravare. Känns som att sitta på ett staket, han skulle gärna kunna vara 10 cm lägre... Har ont om uppsuttna bilder, så det blir en halvkass från Drottning Kristinas ridled, sommaren 07.

Chocolate 4 år, 163 cm sv hbl. Inte inriden ännu, är fortfarande bebis i kroppen och har precis genomgått rehabilitering från bockhov.

Binky 5 år, 135 cm ca, connemara/sunnykorsning. Känns som att sitta på en liten liten... shettis med smal rygg, typ:angel:. Nyligen inriden och rids i ytterst korta pass. Egentligen bor han här av sentimentala skäl, och fungerar mest som gräsklippare. Bilden är från en av de första uppsuttna tillfällena...

/Migo
vad har man alla hästar till egentligen?:eek:

Jag är 177 cm och väger 72-74 kg.

Jag har en finnhäst som är 160-165 cm nånting, och ganska grov (och överviktig tyvärr :crazy:).

Vi passar eg ganska bra ihop storleksmässigt, men jag skulle gärna rida nåt litet mindre massivt emellanåt :p.

Bild i avartaren.

Jag är 1,70 och väger ca 78-80 kg, min häst är en ganska grov partbreed arab som är ca 155 i mkh. Jag känner mig inte särskilt stor på henne men ibland blir man lite nervös, särskilt eftersom jag tycker hon bär lite dåligt i nerförsbackar. Har ändå ridit 50 km distans utan anmärkning med pigg och fräsch häst i mål. Borde ändå vara en fingervisning på vad hon klarar;).

Har inte börjat med AR men är intresserad och läser för tillfället på en massa.

jooooo. jag vill se!:):)

:p Nu har jag bara en bild utlagd så det får bli den då... När vi tränar halva steg från marken.
Vi var tvungna att formatera om datorn för ett tag sedan så alla bilderna ligger utspridda på 15 skivor.
Alla märkta "Nathalies bilder" så jag har ingen aning om vad som är vad :crazy:
Får se om det blir nya ridbilder i helgen...

Bilden är tagen ur en film därav den kassa kvaliteten.
piaffvidhandenkopiera.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar