Hur stor % inavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur stor % inavel?

Men det var ju så jag menade!

Med andra ord så är innavelskoefficienten en helt annan sak än andel gener från samma individ!:idea:

Förklara närmare angående innavelskoefficienten!J

ag begriper inte riktigt...tittar man på datasystemets uträkning verkar det som att den tagit hela stamtavlan och slagit ut procentuellt på återkommande namn totalt.

Om det nu funkar så...så kan man ju undra hur det kan vara intressant att veta i avelssammanhang...när jag tänker inavel/linjeavel vill jag ju veta hur mkt gener jag från generationerna som kommer närmast bakom och det är ju det som måste ge de korrekta siffrorna(?)

"Inavelskoefficienten är ett mått på inavel. Denna definieras som andelen genpar hos en individ där båda generna i paret på grund av härstamningen kommer från samma anförälder och beräknas som halva släktskapet mellan föräldrarna."

Vad är det som är nyckelord här?När jag läser detta...så hade jag fortfarande trott på min 12,5% räkning.Vad gör skillnaden?(är det bara jag som är trög eller!?!:D :rofl: )

Ja jag förstår inte alls hur den räknar...tycker det verkar helknäppt!*totalt virrig*

Ska försöka klura på den där länken...se om jag blir nåt klokare

Nej, du är absolut inte trög. Jag är trots allt lärare i svenska, men det är dåligt formulerat här. Väldigt komplicerat.

På SKK finns en bra förklaring:

Inavelns nivå uttrycks med hjälp av en inavelskoefficient (COI) som anger hur stor del av valpens arvsanlag som blivit dubblerade genom tiken och hanhundens släktskap räknat över ett visst antal generationer.

Det finns en schysst tabell där också över inavelskoefficienter vid olika parningstyper. Adressen är:
http://www.avance.pp.se/SGSK/Nytt/Valpformedling/F_rklaring_Inavelskoefficient_COI.pdf

Senast ändrad:

Är ju ganska intressant tema...

Vad är 100% då? Att betäcka sto med sin far eller med sin helbror?

Var skulle en teoretisk gräns gå för vad som kan vara rimligt att ha? 10%?

Skulle också vara intresserad av att förstå hur det där räknas fram

100% kan väl enbart en klon vara?

I diskussioner i Ridsport vet jag att man tyckt att gemensam nämnare inte bör återkomma närmare än 3:e led.

Jag får djupdyka i den där länken...se om jag över huvudtaget tycker att det är en vettig förklaring...frågan är om en sådan uträkning kan anses som korrekt...jag menar räknar man och får fram 12,5 eller kontra 3-4% är det ju en oerhörd skillnad.

Den listan från SKK är ju helt överrensstämmande med det sättet jag räknar på.:)

Däremot om jag kollar min ena gd tik tex...som har samma hane gånger 2 i tredje led...så räknar avelsdata på SKK ut 3,3% även där vilket jag tycker är helt felaktigt.Det borde stå 12,5%.:crazy:

Detta kommer att göra mej gråhårig snart...jag är rädd att folk kanske inbillar sej att inavelsgraden är lägre än vad den egentligen är...om de kollar via de olika databaserna=inte bra alls.:eek:

Pazuzu...din länk verkar också ha samma förklaring så som jag räknar själv.

Jag kan inte hitta någon annan förklaring än att dataprogrammen räknar ut procentuellt totalt vad som finns dubblerat på x antal generationer totalt...om ni förstår vad jag svammlar om?

Jag har fått lära mig att man bör tillföra 40% nytt blod resten kan vara linjeavel! Nu menar jag inte att man ska men man bör! Om det är rätt eller inte låter jag vara osagt!

Rodde skrev:
Jag har fått lära mig att man bör tillföra 40% nytt blod resten kan vara linjeavel! Nu menar jag inte att man ska men man bör! Om det är rätt eller inte låter jag vara osagt!
Intressant - har du testat den teorin själv ? Vet du något om hur AO tänker om det där med in/linjeavel. Vet att han hade ett Florestan sto dräktigt med ..........Florestan :eek: ;)

Helen

Nej men man har gjort tester på linjeavel med hundar och där var manberedd att avliva valparna om det slog fel, individerna var väl utvalda med nästan bara posetiva sidor(dåliga sidor kan vara dolda)detta slog väldgigt väl ut och man avslutade linjeaveln där.
På hästar har jag själv några väldigt inavlade/linjeavlade. T.ex stoet och hingstens mor är helssykon= fölet kanon ett av mina bästa men ännu bara 1 år, jag köpte stoet dräktig från Holland!
Jag har haft ett NF sto där mormor o morfar var helsyskon avlade i England! Också ett mkt bra sto! Själv har jag inte gjort så.
Men jag har en ny hingst och några av hans bästa avkommor är linjeavlade med samma far som morfar och de tillhör nu Europas bästa tävlingsponnyer!!!

Nej men man har gjort tester på linjeavel med hundar och där var manberedd att avliva valparna om det slog fel, individerna var väl utvalda med nästan bara posetiva sidor(dåliga sidor kan vara dolda)detta slog väldgigt väl ut och man avslutade linjeaveln där.
Har du någon källförteckning på detta ? Det låter intressant - så det skulle jag vilja läsa :D

T.ex stoet och hingstens mor är helssykon= fölet kanon ett av mina bästa men ännu bara 1 år, jag köpte stoet dräktig från Holland!
Okej du menar alltså att fölets mamma och farmor är den samma ? Det tål att funderas vidare på om vi har fler liknande exempel på just detta. Hur var det tex. med det stoet som Cissiny kom på stammen på för ett par år sedan - Hon som tidigare hade tävlats av Minna ( och gör väl så fortfarande )med okänd härstammning. Är det någon som kommer ihåg stammen på henne. Jag tror att det handlade om Larima Höm...

Jag har haft ett NF sto där mormor o morfar var helsyskon avlade i England!
Vet du något om helkombinationerna i första led där. Blev det redan i det första ledet bättre individer än mormor & morfar själva - eller var det först andra led som det syntes att det blev bättre ?

Men jag har en ny hingst och några av hans bästa avkommor är linjeavlade med samma far som morfar och de tillhör nu Europas bästa tävlingsponnyer!!!Vilken hingst är det ?

Helen

Jag är novis på området men jag kommer fram till inavelskoefficienten3,125% för en 3+3. Det gör jag genom att göra en enkel uppställning:
Häst "X"
Platser: 3+3
Beräkning: 3+3 -1 (Kan inte förklara varför man ska dra bort 1, bara fått lära mig att man gör en matematisk korrektion och drar bort 1)
Resultat: 5, motsvarar en inavelskoefficient på 3,125% (finns i tabell).

Vart får du fram siffrorna 3+3?

3 generationer +3 vad?

Vita Nova's Hanassie ridponny från Holland!
Nej mitt föls mamma o farmor är helsystrar farmors mor och mormor är samma sto!

Nej jag vet inget om NF längre bak. Vad det gäller hundarna korsades helsyskon med helsyskon två gånger.... som ett rent experiment och det gjordes under stor kontroll resultatet blev mycket lyckat men man slutade med det efter det!

Hoppas jag förstod dig rätt från början. Men om vi tar som ditt exempel med Landgraf. Förekommer en gång på mammas sida i 3:e led och en gång på pappas sida i 3:e led. Därav 3+3.

Låter underligt...

...kan man verkligen beräkna en stamtavla så?En stamtavla på 3 generationer innehåller 14 hundar.(för att ta ett ex)

Men det stämmer fortfarande inte med 3,3% som avelsdata fick fram på min hund tex...räknat på 3 led.

Ja, det kan man enligt de exempel som jag har sett och lärt mig från. Man räknar ju inte på alla individer i en stamtavla, utan man räknar ju på de som förekommer fler än en gång. Det gör att även den här metoden kan bli lite mer krånglig om man har flera individer på många ställen i stamtavlan eftersom man då måste se till att inte dubbelräkna för en individ.
Kanhända att det inte stämmer exakt. Det finns flera olika sätt att räkna ut inavelsgraden. Jag antar att de uträknare som finns tillgängliga använder olika algoritmer, varpå resultatet kan skilja sig lite åt.

Liknande trådar

Samhälle Två toppolitiker i Alingsås har avgått efter avslöjanden om en hemlig chatt. Det har också varit en tredje f.d. politiker i chatten som...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
3 169
Senast: tanten
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 378
Senast: qitis
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka