Politikerskandalen i Alingsås vad gör det med förtroendet för politiker och det demokratiska systemet?

Jag är riktigt jädra bekymrad för hur lite respekt allt för många förtroendevalda har för sina uppdrag. Alingsås är ett exempel. Tyvärr finns det ju väldigt många fler, även på nationell nivå. Jag upplever att fler förtroendevalda sätter sin personlig vinning framför allmänhetens nu än tidigare och det är ett demokratiskt problem.
Ja vi har hamnat i det läget p.g.a. ett för dåligt engagemang från människor som inte har makt och rikedom som sitt främsta fritidsintresse.
Och det är ett allvarligt demokratiskt problem.

Men det blir så om alla är upptagna med sitt och lämnar politiken åt någon annan att sköta om.

Vilka skall vi få att göra jobbet som politiker?
Och hur skall vi få människor att engagera sig så att rätt människor sätta att styra över vårt samhälle?

Dessa frågor är faktiskt mina största just nu.

*Inte_Ung jävligt Bitter just nu*

Men att upptäcka folk som helt tappat tråden och spårat ur, det är väl inte lättare för man är fler?
Jo!
Vet säkert.

Det måste vara tillräckligt många engagerade för att inte hela gänget skall hålla varandra om ryggen.
Annars så blir det en klick av ryggdunkare som hetsar varandra till dumheter i värsta tonårsgängs-stil.

Jag tycker också att vi alla förtjänar bättre, oavsett engagemang och håller inte med @Inte_Ung om att lägga någon större del av ansvaret utanför där det hör hemma, hos de som missbrukar makten.
Skulden måste ju läggas där.
Men ansvaret för demokratin är allas att bära.
Om man slutar upp med att ta det ansvaret så riskerar den att gå förlorad.

Nånannanism är faktiskt farligt även om det på kort sikt kan kännas bekvämt.

Jag tror dock i sisa stycket, ju fler som är intresserade och känner sig engagerade i något, desto svårare är det att hålla det utanför allas observation. Desto fler frågor behöver besvaras, desto fler som väntar sig resultat och ser skevheter.
Det är möjligt, oavsett om jag inte är övertygad. Vi kan ju åtminstone vara överens om att det bara är fördelar med att fler engagerar sig!

Det gäller ju att se till att det finns tillräckligt med vettiga partikollegor att tillgå.
Risken är nog snarast att de lokala politikerna ingår i gäng som ser detta som helt normalt inom kompisgruppen.
Givetvis. Men med tanke på alla stolpskott som hittar upp till toppen, så hjälper det ju helt uppenbarligen inte med att vara tillräckligt många att tillgå. Jag har svårt att tänka mig att det inte fanns någon partikollega till de där tre som inte har bättre omdöme och respekt för uppdraget.

Jag tror inte heller att det här är människor som från dag ett varit omdömeslösa. Jag tror att de var (är) i grunden vettiga människor, som varit skickliga politiker, omtyckta och respekterade av sina partikollegor, men som tappat det. Annars kommer man inte dit de var. Någonstans så har de trampat snett och sedan bara fortsatt trampa på tillsammans. Fartblindhet eller maktfullkomlighet, jag vet inte. Men då är det också väldigt svårt att upptäcka att de inte längre är vettiga politiker med respekt för sina uppdrag.

Ja vi har hamnat i det läget p.g.a. ett för dåligt engagemang från människor som inte har makt och rikedom som sitt främsta fritidsintresse.

Men det blir så om alla är upptagna med sitt och lämnar politiken åt någon annan att sköta om.

Och hur skall vi få människor att engagera sig så att rätt människor sätta att styra över vårt samhälle?

Fast jag tycker verkligen inte att man kan skylla den här typen av beteende på att människor i allmänhet inte engagerar sig. Menar du att dessa tre var de bästa som gick att få tag på i Alingsås? Jag har svårt att tro det. Man måste väll, som helt vanligt människa utan stort intresse för politik, kunna lita på att de som står på valsedeln inte är maktgalna? Är inte det rimligt?

I övrigt håller jag så klart med dig om att det är problematiskt att få engagerar i samhället i stort och politik specifikt. Den här typen av granskningar (och beteenden i grunden) kommer inte göra att fler blir sugna.

Det dyker med jämna mellanrum upp röster som tycker vi ska ha färre förtroendevalda.

Verkligen inte nån bra idé. Det gör att allt färre känner någon politiker. Avstå det ökar. Det känns Inte lika naturligt att stanna nån på Ica eller slå en signal.

Om politiken fjärmar sig från väljarna är demokratin i allvarlig fara.

Väljarna känner inte de förtroendevalda och de känner inte väljarna.

Jag tror inte jag är helt med på vad du menar. Jag antar jag missförstår.
Vi väljer ju politiker som ska föra vår talan eftersom vi inte alla själv kan vara politiker. Vi väljer alltså den som representerar vår åsikt istället för att själv hävda samma, eftersom det finns andra som kan vara bättre på att uttrycka sig, ha mer tid och mer kunskap osv. De som blir utvalda av oss gemensamt skyltar ju inte vid valet om att de inte passar på posten de får vårt förtroende som eller att de framöver kommer att bete sig illa på något vis. Då hade de inte blivit valda.

Just eftersom vi har demokrati så tycker inte heller alla samma sak och därför väljer människor olika personer, beroende på åsikt så blir det ibland "fel" person, men generellt så är ju politiker samma som alla andra och begår fel osv och då är ju det mest demokratiska att lämna sitt uppdrag på stående fot beroende på "felets" allvarlighetsgrad.

Det är mycket man får som man förtjänar men jag tycker inte politik riktigt är på den nivån, måste man engagera sig i ett parti för att det ska räknas, räcker det inte att rösta? "Jag hör vad du säger och håller med, jag stöttar dig med min röst"?

Jag hänger inte med riktigt, vad är det som de här politikerna gjort som går utanför hur kommunpolitik ofta (kanske t.o.m. normalt) fungerar?

Givetvis. Men med tanke på alla stolpskott som hittar upp till toppen, så hjälper det ju helt uppenbarligen inte med att vara tillräckligt många att tillgå
Det finns inte tillräckligt många att tillgå.
Bristen på vettiga människor, och människor över huvud taget, inom politiken är stor - alldeles för stor.

Enda vägen ut ur detta är att fler människor tar sitt ansvar för demokratin och engagerar sig.

Jag tror inte heller att det här är människor som från dag ett varit omdömeslösa. Jag tror att de var (är) i grunden vettiga människor, som varit skickliga politiker, omtyckta och respekterade av sina partikollegor, men som tappat det.
Nej tyvärr inte.
De tar sig dit eftersom att andra människor inte tycker att de har tid.

Menar du att dessa tre var de bästa som gick att få tag på i Alingsås?
Antagligen.
Det är i alla fall så i andra kommuner där jag har bättre insyn.

Och så mobbar de ut de få vettiga som försöker göra något bra av det hela.
Ofta så är enda lösningen att låta dem ta sig tillräckligt långt för att göra bort sig och på så vis sortera bort sig själva.

Visst skrev jag att jag är oerhört bitter just nu.

Man måste väll, som helt vanligt människa utan stort intresse för politik, kunna lita på att de som står på valsedeln inte är maktgalna? Är inte det rimligt?
Det borde kanske vara rimligt.
Men tyvärr så är det faktiskt inte så.

De som står på valsedeln kan ha tagit sig dit med diverse fula metoder.
Vissa fulare än andra.

Jag har sett oerhört mycket fult.
Bitter var det ja.

Det är mycket man får som man förtjänar men jag tycker inte politik riktigt är på den nivån, måste man engagera sig i ett parti för att det ska räknas, räcker det inte att rösta? "Jag hör vad du säger och håller med, jag stöttar dig med min röst"?
Valet av de förtroendevalda börjar mycket tidigare än när de väl har kommit "på listan".
Det börjar inom partiet där man har möjligheten att påverka vilka som skall stå var på listan eller kanske inte alls är lämpliga till att stå på listan.

Om du inte känner den du röstar på så har du ju egentligen ingen som helst aning om vem den är som person. Att avgöra om den är bra eller dålig överlåter du då till andra människor som du inte heller känner.
Om då dessa andra är väldigt få och dessutom ett kompisgäng från förr, så är det stor risk att populära människor av typen "snyggaste tjejen i klassen" hamnar på listan som du röstar på.

Att gå med i ett parti och se till att lära känna sina politiker är något som alla kan göra för att hjälpa till att undvika att fel människor får en makt som de inte skall ha.

Jag hänger inte med riktigt, vad är det som de här politikerna gjort som går utanför hur kommunpolitik ofta (kanske t.o.m. normalt) fungerar?
Nej så fungerar inte kommunpolitik alls normalt.
När det finns tillräckligt många vettiga människor i deras partier och som förtroendevalda i en kommun, så lyckas man sortera bort den typen av människor i ett tidigare skede.
Men det är ett kontinuerligt obetalt arbete som tar tid och kraft.

@Inte_Ung, jag tror inte vi kommer längre. Jag kan inte se att det finns något kausalt samband mellan bristande politiskt engagemang och att folk beter sig som rövhattar. Jag kan sträcka mig så långt att om fler engagerar sig så finns ett större urval, men det är ingen garanti för att politiker tappar omdömet och missbrukar sina positioner.

Jag har dragit mig för att göra liknelsen men nu gör jag den ändå. Om Ulf Kristersson hade rekryterat icke-kompetenta kompisar systematiskt i början av sin karriär hade han inte blivit statsminister, i alla fall inte utan att pudla ordentligt och förhoppningsvis lärt sig av sina misstag. Det hade funnits tillräckligt många (även om ännu fler säkert hade varit bättre) som hade kunnat ge han smisk på fingrarna på vägen.

@Inte_Ung, jag tror inte vi kommer längre. Jag kan inte se att det finns något kausalt samband mellan bristande politiskt engagemang och att folk beter sig som rövhattar. Jag kan sträcka mig så långt att om fler engagerar sig så finns ett större urval, men det är ingen garanti för att politiker tappar omdömet och missbrukar sina positioner.

Jag har dragit mig för att göra liknelsen men nu gör jag den ändå. Om Ulf Kristersson hade rekryterat icke-kompetenta kompisar systematiskt i början av sin karriär hade han inte blivit statsminister, i alla fall inte utan att pudla ordentligt och förhoppningsvis lärt sig av sina misstag. Det hade funnits tillräckligt många (även om ännu fler säkert hade varit bättre) som hade kunnat ge han smisk på fingrarna på vägen.
Jag är fortfarande övertygad om att ju färre vi lämnar att hantera den politiska makten, desto större risk för denna typ av missbruk som inte upptäcks fort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka