Jag kan förstå hur du menar ,tror jag, på ett sätt. Men samtidigt undrar jag vad personer som inte kan något och inte förstår politik gör för gott där? Det är ju skillnad på att ha egna små åsikter och att rent krasst vara politiskt kunnig och kunna tänka på flera saker på samma gång och ha förmågan att se längre fram dessutom. Vad skulle sådana som jag göra i politiken? Mer än skada? Jag kan ha fel när jag tänker att tex Sverigedemokraterna (det var ett exempel, jag har aldrig och skulle aldrig någonsin rösta på dem!) har en stor andel "vanliga" människor och därmed också en stor andel okunniga människor, varför deras politik inte går ihop-om man dessutom bortser helt från deras märkliga åsikter. Skulle inte fler okunniga komma långt bara för att de engagerar sig och gör sig en röst? Det är kanske att tänka tokigt, jag vet inte, men det känns lite som att istället för att bredda och försäkra sig om att rätt person röstas på så minskar man kvaliteten på skaran man röstar på. Eller den sållas kanske ur naturligt ändå i processen så de vettiga är kvar?Valet av de förtroendevalda börjar mycket tidigare än när de väl har kommit "på listan".
Det börjar inom partiet där man har möjligheten att påverka vilka som skall stå var på listan eller kanske inte alls är lämpliga till att stå på listan.
Om du inte känner den du röstar på så har du ju egentligen ingen som helst aning om vem den är som person. Att avgöra om den är bra eller dålig överlåter du då till andra människor som du inte heller känner.
Om då dessa andra är väldigt få och dessutom ett kompisgäng från förr, så är det stor risk att populära människor av typen "snyggaste tjejen i klassen" hamnar på listan som du röstar på.
Att gå med i ett parti och se till att lära känna sina politiker är något som alla kan göra för att hjälpa till att undvika att fel människor får en makt som de inte skall ha.
Nåja, jag vet inte, en bra anledning till att inte vara politiskt aktiv, jag kan inte tänka.