Politikerskandalen i Alingsås vad gör det med förtroendet för politiker och det demokratiska systemet?

Två toppolitiker i Alingsås har avgått efter avslöjanden om en hemlig chatt. Det har också varit en tredje f.d. politiker i chatten som lämnade politiken under 2024.

Där har de gjort hemliga uppgörelser över partigränserna, hånat andra politiker, aktivt diskuterat hur de ska förhindra att andra ska ta sig fram i politiken. De har också gjort nazistiska tillmälen om en politiker och till exempel föreslagit att de ska dränka en annan namngiven politiker i ån för att förhindra att han får makt.

De har också kallat partikollegor för röstboskap och en djurflock som de styr över. Tydligen har också dessa politiker tagit nakenbilder i kommunhuset. Det ska handla om 10000-tals meddelanden i denna hemliga chatt.

Hur ska man kunna ha något förtroende för politiker och det demokratiska systemet när det ser ut så här? Hur ska man kunna få någon ung människa att vilja bli politiker?

Jag tycker det är sorgligt, svårt att förstå och det gör mig bara ännu mer resignerad inför det demokratiska systemet som känns allt mer odemokratiskt.
Flamman skrev om det här, och tog upp en intressant aspekt i ett lite vidare perspektiv. Och det är att heltidsarbetande politiker, i det här fallet gruppledare kommer längre ifrån sina övriga partikamrater och närmare de andra gruppledarna (som någon av de här ju skyllde på när han konfronterades). Så det finns ju också lite av ett strukturproblem som "underlättar" för den här typen av massmissbruk.

"En bidragande orsak är partiernas allmänna försvagning, där gräsrötter och medlemsdemokrati väger allt lättare i förhållande till heltidspolitiker. Men det handlar också om att den kommunala demokratins funktion länge vilat på praxis snarare än formella regelverk, vilket bland annat SNS Demokratiråd lyft fram i en läsvärd rapport från 2022.

Till skillnad från rikspolitiken där det är tydligt vem som regerar utgår kommunallagen fortfarande från en föråldrad princip om kollektivt ansvar. Rollen som ”oppositionsråd” och andra former av garanterad representation för oppositionen i presidier och utskott regleras inte i någon lagtext, utan av normer som växt fram under årtionden präglade av blockpolitik och maktbalans. En balans som snabbt sätts ur spel när de största partierna agerar i samförstånd, vilket sker i allt fler svenska kommuner i dag.

Alingsås ger prov på hur märkligt det kan bli. Socialdemokraterna är formellt i opposition och innehar en av de två kommunalrådsposterna, samtidigt som de slutit en politisk uppgörelse med det moderatledda minoritetsstyret om politikens innehåll. En kartellbildning som effektivt utesluter den egentliga oppositionen från verklig insyn."

https://www.flamman.se/i-alingsas-dranktes-demokratin-i-gin-och-nakenbilder/

Två toppolitiker i Alingsås har avgått efter avslöjanden om en hemlig chatt. Det har också varit en tredje f.d. politiker i chatten som lämnade politiken under 2024.

Där har de gjort hemliga uppgörelser över partigränserna, hånat andra politiker, aktivt diskuterat hur de ska förhindra att andra ska ta sig fram i politiken. De har också gjort nazistiska tillmälen om en politiker och till exempel föreslagit att de ska dränka en annan namngiven politiker i ån för att förhindra att han får makt.

De har också kallat partikollegor för röstboskap och en djurflock som de styr över. Tydligen har också dessa politiker tagit nakenbilder i kommunhuset. Det ska handla om 10000-tals meddelanden i denna hemliga chatt.

Hur ska man kunna ha något förtroende för politiker och det demokratiska systemet när det ser ut så här? Hur ska man kunna få någon ung människa att vilja bli politiker?

Jag tycker det är sorgligt, svårt att förstå och det gör mig bara ännu mer resignerad inför det demokratiska systemet som känns allt mer odemokratiskt.

Jag tänker att i en kår på 40.000 personer finns det nötter. De ska ju till och med representera befolkningen där det finns hyfsat gott om nötter.

Sen om det är extra vanligt för förtroendevalda politiker? Den här typen av skandaler tycker jag inte visar det.

Jag undrar mest om de som blir förvånade aldrig har umgåtts med människor i grupp tidigare? Jag tror faktiskt svenska politiker är betydligt mindre korrupta nu än tidigare eftersom det är så lätt att bli uthängda för det och så många saker som tidigare varit acceptabelt att göra för eller med sina ”åsiktsfränder” nu inte anses ok. De allra flesta sköter sig inte för att de är så naturligt godhjärtade utan för att det helt enkelt inte är värt risken att bli påkommen och konsekvenserna det medför.
Jag håller med om biten med "människor i grupp" överlag, däremot så visar väl undersökningar motsatsen om korruption - den ökar i Sverige.

Edit, lägger till länk. https://www.europaportalen.se/2024/01/korruptionsgranskare-om-sverige-fortsatt-negativ-utveckling

Senast ändrad:
Det finns väl chatgrupper lite varstans i samhället, där folk snackar skit om andra så jag tänker inte att det egentligen är så förvånande att även politiker beter sig så i grupp i hemlighet. Det är något med människor i grupp i hemlighet, kan dra fram vissa människors värsta sidor. Politiker är ju också människor som vem som helst. Fruktansvärt beteende är det ju oavsett, och bra att det har kommit fram.

Klart att beteendet inte är okej men privata chatgrupper där folk hånas finns nog inom de flesta organisationer. Vet inte om mitt förtroende för kommunalpolitiker är varken högre eller lägre pga det här. De är nog som folk är i allmänhet.

Jag tycker mest allvarligt utöver brottsliga handlingar, som att föreslå att dränka namngivna personer när de inte lyckas på andra vägar hindra personen att ta sig fram i politiken och använda nazistiska tillmälen, är att de kom fram till interna uppgörelser för hur kommunen skulle styras, de delade hemliga dokument med varandra för att styra sina respektive partikollegor att rösta på ett visst sätt Det är helt enkelt en intern korruption av makten över kommunen som de hållit på med.

Att de sen skulle kunna få två års avgångsvederlag bara de ansöker om det är så stötande att jag inte har ord för det. Det spelar tydligen ingen roll av vilken anledning politikerna lämnar, landa mjukt kan de göra ändå och springa åt andra hållet med skattepengarna. De kan få upp till 1,8 miljoner kronor. Vi får väl hoppas de inser att det bästa inte är att ansöka om det men lättillgängliga pengar är väl antagligen lockande, de har ju direkt

Om jag träffar en skitstövel tillläkare innebär de int att alla läkare är det.

Eftersom jag varit politiskt aktiv sen 1975 så har jag hunnit träffa mängder av politiker av olika partier (fast flest Centerpartister naturligt nog :) ) Den absouta majoriteten är bra människor. Klart det finns tveksamma individer men det gör det ju i alla sammanhang.

Skulle önska att debatten handlade mer om det sjunkande intyresset för demokrati. Läser förfärad att det finns ungdmar idag som inte tycker demokrati är den bästa styrelsesättet.

Jag tycker mest allvarligt utöver brottsliga handlingar, som att föreslå att dränka namngivna personer när de inte lyckas på andra vägar hindra personen att ta sig fram i politiken och använda nazistiska tillmälen, är att de kom fram till interna uppgörelser för hur kommunen skulle styras, de delade hemliga dokument med varandra för att styra sina respektive partikollegor att rösta på ett visst sätt Det är helt enkelt en intern korruption av makten över kommunen som de hållit på med.

Att de sen skulle kunna få två års avgångsvederlag bara de ansöker om det är så stötande att jag inte har ord för det. Det spelar tydligen ingen roll av vilken anledning politikerna lämnar, landa mjukt kan de göra ändå och springa åt andra hållet med skattepengarna. De kan få upp till 1,8 miljoner kronor. Vi får väl hoppas de inser att det bästa inte är att ansöka om det men lättillgängliga pengar är väl antagligen lockande, de har ju direkt
Kommundirektören i Kungsbacka kunde ju uppenbart med att be om det efter att han avgått efter att ha avslöjats med gå till prostituerade.

Man får hoppas att SKR ser över det där avtalet snart, så att idioter som avgår pga olagliga handlingar inte vår sådana fallskärmar..

Tillagt: håller alltså med dig, ser att min text ser lite vass ut 🙈

Med det sagt, så är Alingsås-politikerna värda att börja om på samhällets botten.
Samhällets botten? Börja om?
Jag förstår nog inte riktigt resonemanget.

Som politiker är man förtroendevald. Vald i förtroende.
Sviktar förtroende blir man inte vald nästa gång.

Kommunalpolitiker är det största hela deltidspolitiker. Dvs de jobbar i sitt vanliga jobb och är politiker på deltid eller bara under de tider det är möten och uppdrag.

Kommunpolitiker är inget yrke.

Kommundirektören i Kungsbacka kunde ju uppenbart med att be om det efter att han avgått efter att ha avslöjats med gå till prostituerade.

Man får hoppas att SKR ser över det där avtalet snart, så att idioter som avgår pga olagliga handlingar inte vår sådana fallskärmar..

Tillagt: håller alltså med dig, ser att min text ser lite vass ut 🙈
Det är lite OT. En kommundirektör är tjänsteman. Inte politiker. I övrigt håller jag med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Ovillig ponny
  • Lymfangit
Tillbaka