Hur stor % inavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
C

crazy

Hur stor % inavel får jag om jag har samma individ återkommande i tredje led?

Sitter och funderar...tex om jag har Landgraf i tredje led 2 gånger=blir vad?(jag får fram siffror och en annan får fram andra siffror-vad är det korrekta måntro?)(OBS Landgraf bara ett exempel!!)

Sv: Hur stor % inavel?

Inget snille som känner sej manad?:D :p

Kom igen nu!:)

Jag är inget mattesnille. Tänkte först att det blev 12,5% med det verkar inte stämma. På travet har vi en sida (www.blodbanken.nu) där man får fram exakt rätt inavelskoefficient. Körde en test med samma hingst på två ställen i tredje led, men fick då fram 8,674%. Gjorde en testparning på Buvetier d'Aunou och Macarena. Men det är egentligen lite mer inavel på den testparningen fast i led längre bak.

Senast ändrad:

Ja 12,5% var vad jag själv fick fram...en annan fick fram nåt på 3% via ett annan databank.

Hm hur tillförlitliga är egentligen de där databeräkningarna?

Någon som har nåt mer att tillägga om detta?*blir helt rörig i skallen*

Ja och med tanke på att det här är helt galet om man följer den här länken (http://www.blodbanken.nu/nav3.jsp?curpage=testmating&breed=warm&nav=js&timeformat=km&lang=swe) och skriver in Speedy Crown på två ställen i tredje led, så vet jag varken ut eller in när det gäller det här. Det står då att inavelskoeff. är 75.000%... :eek: :eek: Lär ju knappast stämma... Skriver man in det i andra led blir det 50.000 %... :smirk: :confused:

Hur som helst så gjorde jag en ny test i ovanstående länk med Baltic Speed som far och Speedy Crown i tredje led på moderssidan. Då förekommer han två gånger i tredje led och det är inte så mycket mer inavel. Koeff. blev då 4,830% och jag tror att det är den siffran som är mest trolig. :)

Senast ändrad:

Alltså jag undrar hur fasen det kan bli så?:confused:

Att man kan räkna ut 12,5% på tre led ok...och om man räknar på flera led bakåt om samma blod återkommer igen att det kan bli någon extra fjuttig % här och var...det är ju en sak.:)

Frågan är...är databankerna verkligen tillförlitliga??Jag fattar inte hur något kan få så olika siffror.Speedy Crown x 2...i tredje led...hur ska det kunna bli 75%...:eek:

Sånt här gör mej tokig!:eek: :eek:

Nej, jag fattar inte heller. Databasen måste ha blivit helsnurrig. Men nu blev jag ju jätteintresserad av det här, för det stör som sjutton att man inte kan räkna ut ordentligt (det måste ju gå...). Så om något mattesnille finns här, så feel free att göra en liten uppställning. ;)

Hehe vore kul att få se nåt som är ordentligt uträknat...:D

...ja det är andra uträkningsprogram vi använt med...som är anpassat efter stamtavlor.Det flippar likadant där.

Så som jag räknar...räknar även en bekant till mej i Tyskland på sina föl osv...vi får ut samma siffror.Men vi kanske är lika snurriga på det allihop.:D

Hm var det Görel som var haj på sånt här?Fanns nåt system att räkna och dela på det hela för att få ut det också på...om jag inte blandar ihop med nåt annat nu.:confused:

Vill veta-NU-pronto!:bump:

Med samma hingst två gånger i tredje generation så blir inavels kofficienten 3,12% ,har program som räknar ut detta så fråga mig inte hur det räknas ut gjorde en hypotetisk häst med detta och fick detta svar.
(Kan mkt väl stämma då jag har 5 någonting i min hingst och han är linjeavlad på närmre håll både på Cor de la Bryere och Capitol)

Ok men det är ungefär samma kvot som tjejen jag prata med fick uträknat av ett dataprogram.

Frågan är hur räknar man...FÖR HAND...bara för att se om programmen/datauträkningarna ens stämmer med verkligheten?

Sånt där kan jag inte räkna alls! Jag är bra på att räkna ut hur många % det är av en viss ras i en häst, men jag har ingen aning om vilken formel jag ska använda mig av för att räkna ut inavelsprocent:(

Är ju ganska intressant tema...

Vad är 100% då? Att betäcka sto med sin far eller med sin helbror?

Var skulle en teoretisk gräns gå för vad som kan vara rimligt att ha? 10%?

Skulle också vara intresserad av att förstå hur det där räknas fram.

Jag hade precis gjort ett långt inlägg med förklaring... men den bara försvann :cry:

Försöker igen!

En individ har 50% av sina gener från sin pappa och 50% av sin mamma, de är SLUMPVIS utvalda.(Varje individ har dubbel uppsättning av alla sorters gener.) På grund av detta har två helsyskon bara 50% av sina gener gemensamma. 0,50*0,50= + 0,50*0,50=0,50 grön från pappa och röd från mamma.

Två halvsyskon har 25% av sina gener gemensamma (0,50*0,50=0,25)

För varje generation halveras antalet gener ifrån en förfader. Man har alltså 25% av sina gener från farfar och 12.5 % från farfarsfar.

Två individer med samma farfar har däremot bara 12,5 % av sina farfarsgener gemensamma eftersom de nedärvs slumpvis.

En individ med SAMMA farfar som morfar har 0,25*0,5+0,25*0,5=0,25 =25% gener från denna individ. 25% inavel.

En häst med samma individ 2 gånger i tredje led har alltså 0,125*0,5+0,125*0,5=0,125 = 12,5% inavel/linjeavel.

Detta betyder att 12,5% av generna är lika.

Hoppas att någon förstod något av allt svammel:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, 12.5% var ju det både jag och crazy trodde från början. Men det är ju klurigt på databaserna som tycker att det är 3 - 4 %.

Men är inte de 3-4 % inavelskoefficienten, vilket vad jag har förstått är en helt annan siffra?

Jo, men aha... det är inte samma sak..
Vad står det för då??

Och nu hittade jag ju svaret också på blodbanken:

"Inavelskoefficienten är ett mått på inavel. Denna definieras som andelen genpar hos en individ där båda generna i paret på grund av härstamningen kommer från samma anförälder och beräknas som halva släktskapet mellan föräldrarna."

Det där med 3-4% kan ju vara något med hur stor del av generna (de 12,5% ) som ligger på samma ställe... som kodar för samma sak???

Svammel igen:crazy:

Egentligen har jag ingen aning:o gissar vilt;)

Liknande trådar

Samhälle Två toppolitiker i Alingsås har avgått efter avslöjanden om en hemlig chatt. Det har också varit en tredje f.d. politiker i chatten som...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
3 169
Senast: tanten
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 378
Senast: qitis
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare