Hur stor är din hund...

Sv: Hur stor är din hund...

Min dvärgschnauzerhanne är lagom i hullet och väger 9 kg. Han är ca 37 cm ( inte så lätt att mäta med tumstock direkt) och är enligt trimmaren rastypisk i övrigt.
Bara lite big size alltså...
 
Sv: Hur stor är din hund...

Labben 50cm 25kg

Landseer-tik 1 ngt liten, 69cm 48kg

Landseer-tik 2 lagom stor 74cm 54kg
 
Sv: Hur stor är din hund...

Mina är ganska små för sin ras. Det är två Papillon-tikar som väger strax under 3 kg vardera.
 
Sv: Hur stor är din hund...

Min dvärgtax hane är ganska stor. Taxarna delas ju in i storlekskategorier efter bröstmått, dvärgarna ska vara mellan 30 och 35 cm, Movitz klarar precis 35 cm, men det kräver att måttbandet stramas åt ganska ordentligt:angel:
Han väger 6 kg, normalt väger dvärgarna 4-5 kg, han är dock inte alls för tjock men ganska muskulös (man kan precis ana de bakre revbenen).
(Står dock ingenting om vikt i Svenska rasstandarden, annat än att de normalstora taxarna ska väga omkring 9 kg.)

Taxen hör också till en av de raser som har blivit större och större med åren, vilket ger en del problem då de gärna ska kunna jaga i gryt.
Det har disskuterats en del fram och tillbaka i rasklubbarna i olika länder, och de flesta jobbar nu på att få ner storleken på hundarna igen.
 
Sv: Hur stor är din hund...

Valpis är sex månader gammal och vi misstänker att han kommer att bli stor. Han är redan ca. 31 cm hög och väger 11 kilo. Rasstandarden förespråkar en mankhöjd på 33 cm. +/- 1 cm. och den rekommenderade vikten ligger kring 14-16 kilo.
 
Sv: Hur stor är din hund...

Min eng.bulldog är stor för att vara tik ligger på 30kg
Bullterriern är normal ligger på 24kg
 
Sv: Hur stor är din hund...

Cockertjejen är ju så liten än att jag inte vet om hon är stor eller liten. 17 veckor, 6.5 kg. Bör m a o bli större än Lowa.

Springern (hane, 6 år)är större än idealet, som är 51 cm o 20-25 kg (har även hört 16-22 någonstans?). Han är nämligen 56 cm hög o väger 27 kg, o är alldeles lagom i hull
 
Sv: Hur stor är din hund...

flatcoated retriever tik, 60cm 31kg. Vikten okej men 1 liten cm för hög..
 
Sv: Hur stor är din hund...

Min goldenhane är 60 cm hög vilket är normalt, men väger alldeles för lite, 28 kg. Normalvikten ska ligga på ca 35kg. Men vi har märkt att många i hans kull är lätt byggda och svåra att hålla i hull, lika som våran.
 
Sv: Hur stor är din hund...

Selma (staffordshire bullterrier) är 38 cm hög och väger 14 kg.

Enligt rasstandarden ska tikar väga 11-15,5 kg (hanar 13-17) och ha mankhöjd på 36-41 cm i proportion till vikten.

Hon håller sig alltså inom standarden, fast i verkligheten är det lite annorlunda. Hennes höjd är väl som de flesta andras men jag har aldrig träffat en tik som väger mindre än 14-15. Selma är en liten plutt jämfört med andra. Och hanarna tycker jag det är ännu större skillnad på. Har träffat en som vägde 23 kg... Skulle jag träffa en hane på 14 kg skulle jag svimma.
 
Sv: Hur stor är din hund...

min bjässe till labbe är ca 65 cm i mankhöjd och är nu nerbantad till 36,5 kg. idealmankhöjden för hanar är 55-57 cm, men någon idealvikt kan jag inte hitta?

schäfern är nog ca 60 cm i mankhöjd och väger alldeles för mycket (säkert 31-32 kg). bantning pågår ;). idealmankhöjden för tik är 55-60 cm och vikten ska ligga på 22-32 kg
 
Sv: Hur stor är din hund...

Min eldste dalmis er 37 kg og 64 cm. Ligger da 3 cm over grensen, men er 9-10 i bygning og meget vakker. Er S N uch selv om han er for høy.
Den yngste dalmisen min er 27 kg. og 58 cm høy og er liten for å være en hanne
 
Sv: Hur stor är din hund...

Min Grandis, snart 11 månader är 86cm hög och väger runt 70 kg (lite tunn), han är ca 89cm bak så han lär bli stor...
Min gamle grandis var STOR och grov... 95 cm hög och 95 kg tung!

Schäfertiken är mer "normal" 55cm hög och 27kg tung :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 028
Senast: Luktpion
·
Övr. Hund Igår vägde och mätte jag Minn och tänkte att det kunde vara kul att veta hur stora eller små era hundar är. Ras: Kelpie Kön: Tik...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
15 002
Senast: Piraja
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp