Hur står man egentligen ut?

sofflan82

Trådstartare
Jaha, nu har jag också blivit en sån där "hästklinik människa".....
Nu har det upptäckts att min lilla dam på 7 månader har fått bockhov fram pga bärrandsröta som funnits sedan länge (långt innan köpet).. Så nu blir det många kliniok besök framöver på Ultuna, BARA 12 mil enkel resa. Tur att jag har en så otroligt snäll häst att åka transport med!

Hur står man egentligen ut? Hon ska medecineras två gånger per dag, promeneras 3x15 min /dag. Jag har studier (ska skriva c-uppsats bla denna termin) och inte ekonomisk möjlighet att åka fram och tillbaka till stallet flera gånger per dag. Hur orkar man när man inte har någon som kan hjälpa en?

Behöver hjälp stöttning och råd! Innan jag går med huvudet före rätt in i en osynlig vägg...

Sv: Hur står man egentligen ut?

nu hade jag det inte likadant, men min ponny fick akut kolik och buköppnades -03, sista terminen i grundskolan för mig och jag jobbade som satan för mina betyg då för att komma in på det gymnasium jag ville gå på.
när han kom hem stod han på box i sex veckor och medicinerades + 2x10 minuters promenad varje dag.
det går ju helt klart att ta sig igenom det men visst är det jobbigt, jag ville ge upp många gånger, spec. när han vart infekterad i såret p.g.a. dålig distrikts vet. som inte kunde ta ut stygnen ordentligt t.ex. så han fick åka tillbaka till strömsholm i en vecka och hade taskiga levervärden eller vad det heter.
men, han mår jättebra nu och det var verkligen värt det.
en vet. på strömsholm tyckte man skulle ta bort honom på operationsbordet men tack och lov hade andra vet. sina turskor på sig och ville fortsätta :bow:
han är glad pensionär och lever livet.

Visste inte att man kunde få bockhov av bärandsröta, min unghäst har haft bäransröta:crazy: höll på att bli tokig, hoppas att det inte kommer tillbaka efter snön har smällt....
Du bor ju så långt bort ca 42 mil, annars hade jag gärna hjälp dig...
Hoppas det ordna sig...Kram;)

Hur man egentligen står ut... Visst det är jobbigt men man vill väl göra det som är bäst för hästen? framförallt om de är ens egen och man älskar hästen och så. Hästen är ens bästa vän (iaf mina) Tyckte det var jobbigt själv när min häst skulle fara fram å tmx till klinik och hon är inte rolig att köra, har flertal gånger vart nära på å välta transporten och vissa gånger när vi skulle dit så låg hon nästan ner i transporten av smärta och svettades hur mkt som helst! Det var inte alls kul.. Men nu ett par månader efteråt så är hon världens mest underbaraste häst:love:

DIn häst kommer bli bra! och du kommer att vara sååå glad efter allt är lver:)

varför åka ända till Uppsala, det finns ju kliniker på närmare håll?
Så får du sitta i sadelkammarn eller liknande o plugga/skriva, om den som har stallet tar morgonprommis så tar du en lunchprommis, pluggar ett par timmar och sen nästa promenad.
Inte så svårt, du har ju köpt djuret och nu är det du som ansvarar för dess välbefinnande.

Jag säger som Pialotta. Plugga i stallet, ta med böcker och penna och papper om du inte har bärbar dator. Det är synd om dig och hästen men det här klarar ni lätt!

Då kan du ju medicinera och promenera när du kommer, läsa 2 timmar, promenera igen plugga 3 timmar och promenera igen och medicinera. Du kommer säkert att plugga mer än någonsin... Ta med filt, termos med vad du gillar, mackor, nudlar snabbkokkare osv och ha så mysigt du kan.

Eller försök byta ett skift med någon i stallet att du gör något för den när du är uppe som tar lika tid...

Jag hoppas du inte har barn för då förstår jag att du har problem...

Tack för allt stöttande!

Självklart så har jag själv valt att skaffa min häst och jag komemr självklart göra allt som behövs för att hon ska bli frisk! Hon är ju min lilla älskling.

Just när allt blev klart för mig hur mycket jobb det skulle bli kändes det ganska hopplöst, men nu när jag vet hur det funkar (och det gör det faktiskt!) är det inte så farligt. Jag klarar detta! Har massa folk runt omkring som ställer upp, även om jag inte trodde det i början..

Min lilla dam blir bättre och bättre, det enda är att hon inte får gå ut eftersom att hon inte får överantränga senan och så är plastskon hon har så J*la hal. Tänk er vad roligt jag har, en tjej på 8 månader som stått inne i nästan 30 dagar i sträck.... :devil: Dessutom ska vi lyfta fötter varje dag...

Men hon har varit otroligt duktig och snäll för att vara liten och bara få stå inne.

Jag har tur som har en OTROLIGT lättlastad och LÄTT åkt häst, hon står stilla hela vägen upp, även om vi stannar för att äta lite! :love:

Varför vi åker till Ultuna var för att få träffa Micke Berg. Många kliniker har inte en fast hovslagar knuten till sig, utan dem kommer bara om de får tillräckligt många bokningar. Nu vill jag att samma veterinär och hovslagare ska få se henne hela vägen för att verkligen kunna se skillnader.

Rocki--> De kan få bockhov av bärrandsrötan om rötan bildar hålrum som gör att hoven fläks upp. I mitt fall var det så att hon fläkte upp hela tån på ena framhoven och då förkortades senan jättefort, eftersom att hon automatiskt blev stående på tå.

Så bra att det går bra!! Ni är duktiga båda två.
Du får se det som en bonus att du kommer att ha en väldigt lätthanterlig häst i framtiden!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 802
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 887
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar