Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare walkyria
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

ASch, bry dig inte om vad folk säger, dom menar väl bara väl egentligen tror jag...har man varit med ett tag så ser man många extravre fara illa, men inte alla såklart..problemet ligger nog mer på att unga flcikor får dom och har inte en susning om hur en travares liv är...dom tror det är tröga ridskolehästar men travaren är ju tränad på framförhållning ...Välkommen in hit istället, vi är ganska goa å glada ändå
Då ska du se fullbloden som köps direkt från banan av folk som aldrig vart i närheten av en galopphäst tidigare. De får sig allt en resa som heter duga första gången de kortar tyglarna under ridtur vilket på fullblods-språk betyder full kareta speta framåt:D

:rofl: :rofl:

Ja det kan jag riktigt se framför mig....

Du kan aldrig garantera dig mot hur folk egentligen är.

Givetvis inte. Men folk kan ju ljuga precis lika mycket när de skall till att köpa ett dyrt halvblod. Folk som köper hästar till prestation är väl snarare mer benägna till ett slit och släng än de som köper travhästar till annat än att tävla trav. Skall man ha fördomar om andras hästhantering så florerar ju även fördomar om att halvblodsfolk har höga livförsäkringar på sina hästar och tjatar på vet att ta bort hästen för minsta lilla, när något bär dem emot. Sant eller ej. Antagligen finns det halvblodsfolk som gör så, likaväl som det finns travhästägare som säljer till människor som saknar hästkunskap som sedan låter travhästen svälta av okunskap. Det finns folk till allt. Men även massor av helt fantatiska hästägare, både halvblods-, travhästägare och ägare till tävlings- och skogsmullehästar.

Låt de travhästar som har ett trevligt temperament och korrekt exteriör leva om en köpare finns som verkar vettig.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

okej, men om du läste mitt inlägg "om och om igen" borde det framgått tydligt nog att det var primärt min fru som köpte en häst, mitt intresse då var ungefär noll och intet. Mitt intresse kom senare. Dock, hästen överlevde trots min totala ovana :rofl:

Men så vitt jag vet har än så länge alla travtränare /travrelaterade jag mött bara varit öppna och välkomnande då jag gav mig in i travet. faktiskt först här på bukefalos jag blivit bemött på annat sätt.

jaja,

okej, men om du läste mitt inlägg "om och om igen" borde det framgått tydligt nog att det var primärt min fru som köpte en häst, mitt intresse då var ungefär noll och intet. Mitt intresse kom senare. Dock, hästen överlevde trots min totala ovana :rofl:

Men så vitt jag vet har än så länge alla travtränare /travrelaterade jag mött bara varit öppna och välkomnande då jag gav mig in i travet. faktiskt först här på bukefalos jag blivit bemött på annat sätt.

jaja,

Mitt inlägg var inte menat som ett påhopp men det är fruktansvärt svårt att formulera sig på ett begripligt sätt i kort skrift. Du gav alldeles för mycket information och utelämnade andra saker som kanske gjorde att du fick den reaktion du fick.

Mina frågor var en utslag av nyfikenhet, "Bonden kände en hingst som gick i en hage... (ursäkta att jag inte citerade ur inlägget direkt) det säger inte ett dugg, du kunde ju om du haft otur och haft FEL personer omkring dig blivit blåst så det skrek om det. Oreiösa personer finns inom alla grenar...

Mitt inlägg var inte menat som ett påhopp men det är fruktansvärt svårt att formulera sig på ett begripligt sätt i kort skrift. Du gav alldeles för mycket information och utelämnade andra saker som kanske gjorde att du fick den reaktion du fick.

Mina frågor var en utslag av nyfikenhet, "Bonden kände en hingst som gick i en hage... (ursäkta att jag inte citerade ur inlägget direkt) det säger inte ett dugg, du kunde ju om du haft otur och haft FEL personer omkring dig blivit blåst så det skrek om det. Oseriösa personer finns inom alla grenar...

Tillägg:

Minns jag rätt så var det även någon om att din fru inte heller var så rutinerad...

En sann historia som utspelade sig på 70- eller 80-talet...

#Det var två familjer som ägde en gård tillsammans, den ena miste sina hästar i förgiftning och köpte en dräktig grå travarmärr (Ebette) att ha som ridhäst. Problemet med denna var att det fanns bara skritt och fullt ös i henne så ägaren gav upp försöken att rida in henne och hon stannade i aveln. Fölet som kom visade sig vara en riktig talang, tyvärr hade den tränare som fick talangen i sina händer för bråttom men det blev ändå 10 segrar innan karriären var över.

Grannfamiljen tyckte att det verkade enkelt med hästar/avel/trav och köpte sig en egen (Miss Rochima) att avla på (de hade redan en shettis till ungarna). De hade noll hästkunskap och valet av avelsmärr var väl ungefär lika slumpartat som i det första fallet. Positivt eller negativt, märren tog sig inte trots ett antal års försök så hästen skulle bytas ut. Hästen såldes, men av någon anledning dick de aldrig några pengar för henne, köparen hade uppgett falskt namn vid köpet så det gick aldrig att spåra dem heller.
Trots detta gav grannarna inte upp utan köpte en ny märr(som jag inte minns namnet på) , denna gång en skimmel av någon anledning. :angel: Med maximal otur så tog sig inte denna märr heller och var den tog vägen minns jag inte då gården såldes några år senare.#

Det är inte min mening att komma med pekpinnar för jag har ju mitt travintresse utifrån denna historia också.

Lycka till, det finns många som börjat som du... :idea:

Ghost, nu var det i första hand inte ditt inlägg som gjorde mig irriterad. Det var rosalgens, Dina inledande frågor var mer berättigade. Däremot kan min irritation spillt över på dig, vilket jag er om ursäkt för.

Däremot, hur kunde jag ha blivit blåst? vår abition var att ta ett föl på märren, bonden gav mig namnet till en annan bonde som har en hingst, och det gick på 2 500. och det var fribeteckning fram tills det blev något. I det läget had ejag inga planer på att träna någon travhäst.

Och min fru hade haft häst i sina tonår. Det hade i och för sig gått ett tag, och det var inte heller någon travhäst hon hade på den tiden. Men, inte för att vara sån, det hela är inte speciellt svårt om man bara lägger ned tid på att veta vad man ska göra.

Med inte speciellt svårt menar jag att själva grunderna i hästhållning/ridning inte är svårare än man väljer att göra det. Men givetvis finns det en enorm skilland i kunskap kompetens mellan mig och en som hållt på med ästar i exempelvis 30 år. Det tar tid och vana att bli riktigt bra inom sitt gebit. Jag är inte riktigt bra än, inte heller min fru. Men att förutsätta att vi inte kan ta hand om en häst är faktiskt kränkande.

Kan tillägga att även en person som har haft häst i 30 år fortfarnade inte är fullärd för det blir ingen.

Ur mitt perspektiv kan alla vuxna med en vilja och lite självdiciplin ta hand om en häst på ett grundläggande och bra sätt (personer med psykiska sjukdomar undantagna). Svårare än så är det inte.

Har man inställningen att andra vuxna inte klarar av grundläggande hästskötsel innan de har bevisat det så är min åsikt att det mest säger något om den personen, inget om resten av världen.

Fast det är ju alltid så att man står sig själv närmast, och skulle du sälja din "avdankade" travare till nån som ingen erfarenhet har av travare...har man varit med om plumpar så passar man sig och av nån anledning så är det inte ovanligt att just travaren får det dåligt, kanske pga att dom "ges" bort...

Jag tror det är mer så folk tänker generellt. Travaren utanför banan kan gå vadsomhelst till mötes..Jag har hållt på med trav sen 1972 ( och är fortfarande inte fullärd :D ) men jag har sett mycket under årens lopp, både bra o dåligt. Så att folk reagerar är ju egentligen bara bra.

Jag tror säkert att era hästar får förstklassig vård och travaren är en helt underbar ras i sig :love:

Om jag skulle sälja min märr så skulle jag om jag kände oro för att det kanske inte är en alls bra lösning för hästen begärar ett fodervärdsavtal en viss tid för att säkerställa att hästen får det bra.

Finns viljan brukar det finnas möjligheter.

Sen måste jag säga tt jag tycker det är hemskt att det finns felra som ansera att det är bättre hsäten gårt till slakt (nej jag tycker inte hästhimlen är en adekvat beskrivning av processen där en häst blir kattmat) än att den kan få leva vidare hos någon för dem oprövad hästägare.

Det kanske är en utmaning att ha en travhäst, men det är genom utmaningar folk lär sig och växer med uppgiften. Det är helt sant som du säger att travaren är en väldigt välidgt bra hästras och det gör det bara än värre .

som jämförelse har jag arbetat som lärare under några år, och det finns många barn som far illa och det är givetvis tråkigt. men, det innebär inte att jag inte blir glad när jag hör om bekanta som fått barn för första gången, för även om det kan gå illa med barnet, så förutsätter jag att det går bra tillsmitsten är bevisad. och för övrigt är det egentligen inte upp till mig att avgöra vad som är bra elelr dåligt för deras barn på det stora hela.

Samma sak gäller hästar, vad som är bra och dåligt för en häst är folk inte alls överens om och vad som kan vara vanvård för en person är föredömligt för en annan. man får gåefter eget huvd helt enkelt

Det är fritt för dig att bli irriterad men samtidigt som du själv säger att man aldrig kan bli fullärd så vill du uppenbarligen inte ta till dig information från de som har hållt på LÄNGE i branschen och kanske vet lite mer än vad du gör i detta ämne! I denna tråden finns t.ex några stycken som lätt kan få ihop 100års samlad erfarenhet av häst.

Ingen förstagångshästägare är fullärd men att vara okunnig om det så gäller häst i allmänhet eller en ras i synnerhet när man införskaffar sin första häst innebär för hästen att ägaren/handhavaren experimenterar sig fram med vad som kan tänkas fungera! Ibland går det bra ibland går det dåligt.

Vad gäller travhästen så ser du enbart till att er häst kom till er och enligt egen utsago har det bra. Du verkar totalt ovetande eller vägrar helt enkelt ta till dig det faktum att det årligen säljs travhästar som ridhästar som sedan far illa (andra raser far oxå illa) på grund av okunnighet hos sina nya ägare. Detta är hästar som i stort i ridsportsverige har noll och inget värde och ses som andra klassens medborgare.

Så gott som inga utbildade ridlärare/tränare tar sig an elever med en fd travhäst så de stackars ryttare som är ambitiösa och faktiskt vill ge sig och sin häst chansen att lyckas hamnar i 9 fall av 10 i händerna på någon godtycklig snackare som anser att de kan allt om hästar och ridning men i själv verket kan de ingenting.
När det sedan av ganska uppenbara skäl går ännu sämre börjar experimenten ta form och bettslingar och hjälptyglar inhandlas på första ridsportbutik.

Detta är sanningen i Sverige idag! Flertalet av dessa hästar hade säkert mått bättre av att komma till hästhimlen.

knapplån

Sen upprepar jag mig som en gammal papegoja

Det FINNS INTE köpare till alla travhästar som gjort sitt på tävlingsovalen. Det är liksom OMÖJLIGT att hitta hem till alla dessa även om man skulle jobba aktivt för det!
Då är det väl jättebra att det finns hästägare som tar sitt ansvar och ser till att deras häst inte blir en av "överflödet" på marknanden... Det är ju bättre den åker slaktbil inom sverige än att den blir uppköpt för en flera hundra mil lång resa till Italien. :smirk:

Helt sant.

Den skrämmande verkligheten i Sverige idag är även det faktum att folk inte heller tar hand om sina gamla hästar. Ser man på annonser på nätet finns det många hästar som är rejält gamla där nog ett flertal ägare tycker det är lättare att sälja bort en 22-åring än att själva behöva ta något ansvar den dagen det är dags att ringa slaktbilen.

Jag brukar leva efter devisen "man gör som man vill med sin egen häst".
Detta överlåter jag även till andra att göra med sina hästar - under förutsättning att ingen kommer till skada. (Då är det min plikt att lägga mig i...)

Det jag menar är att alla har ansvar över sin hästs välbefinnande och ska agera därefter.
Ingen kan och ska tala om för någon annan vad som är bäst för just hans/hennes häst. Alla hästägare vill det bästa för just sin häst.

Kan man/vill man av någon anledning inte behålla sin häst, har man som ägare skyldighet att göra det som är bäst för just den hästen. Det kan vara att sälja hästen - det kan också vara att avliva hästen - det får man avgöra från fall till fall.

Sen finns det mer eller mindre lämpliga hästägare/köpare, det ingår i mitt ansvar som säljare att försöka hitta bästa möjliga hem åt min häst.

Roslagen, du är uppenbarligen tämligen bitter och vill se hur dåligt allt kan gå. Inte heller är du intressera av att läsa vad jag skriver, tillskriver mig åskiter jag inte har och du insinuerar att jag far med osanning.

Ditt sätt att debattera på är mig väsensskilt och ur mitt perspektiv helt avsaknanade av positiva poänger, vilket är en grudförutsättning för jag ska lägga tid på det.

Framöver vill jag inte att du svarar på något jag skriver eftersom du har en sätt att vara på som jag har väldigt lite förståelse för. Mitt intresse att prata med väggar är ungefär noll, och det är där jag placerat dig.

Givetvis kommer jag själv försöka undvika att kommentera vad du tycker och tänker.

Senast ändrad av en moderator:

Med lite medvetenhet hos hästägare och tränare så kanske man skulle kunna handplocka de hästar som verkligen ÄR lämpliga ridhästämnen och sälja just dessa. Men tyvärr hör man ju ofta "äsch, vi säljer som ridhäst" utan att man har en aning om ifall det är en lämplig sådan eller inte.

Sen får man säja vad man vill, men med den prissättning som är på travhästar idag så ÄR det större risk att de hamnar hos någon med liten plånbok, som passar på att köpa en häst bara för att pengarna råkade räcka till det... Bevisligen inträffar detta och sannolikt bara för att det är ett lätt sätt att bli av med hästen utan att behöva skicka den med slaktbilen.
Men med detta förfarande ökar ju risken för okunniga köpare! Det finns tyvärr gott om tjejer (oftast) som tycker att de tar hand om hästarna exemplariskt, men vi som kan mer ser att hästarna inte får varken mat eller passande utrustning. fast fiiiina rosa vojlockar, många träns i olika färger och häftiga skarpa bett (se roslagens inlägg om ridlära enligt Höökskatalogen) har de...

Gorm, jag är ledsen, men du tycks inte förstå vad det är vi är ute efter!
ER häst har det säkert bra (hoppas jag!), men det finns TUSENTALS andra som inte har det! När man har varit med några år (i mitt eget fall 30 år...) så har man hunnit se alla tänkbara varianter. jag själv står med ett halvt ben i travsporten, resterande ben i ridsport och avel, så jag har liksom sett alla varianter! Och då menar jag verkligen ALLA varianter! Och jag råkar veta att roslagen har ännu mer erfarenhet än jag + dessutom utbildningar på pappret...

Du måste komma ihåg att när du skriver på ett internetforum så kan vi inte se genom dina bokstäver om du har ett fint stall eller ett fallfärdig ruckel. Inte heller om du sköter om dina hästar exemplariskt eller om det står två benrangel i din hage.
Att du valde att betäcka med grannbondens billiga hingst på fribetäckning och skryter om detta gör tyvärr att du genast halkar ner åtta pinnhål i seriositet, på detta forum. Detta eftersom VI som är stammisar här faktiskt inte vet mer om dig än det du skrev alldeles nyss. Stammisarna här har skrivit här i många år och många känner varandra i verkliga livet också. Och de flesta är mycket seriösa i sin travverksamhet.

Det är jättebra att Ni är nöjda med det ni håller på med, men utifrån det du själv har skrivit här så kan jag förstå varför folk reagerat som de gjort. Vi här vet, som sagt, inte något alls mer än det du själv har skrivit! KOM IHÅG DET! ;)

När du landar från det fluffiga lilla moln du sitter på kommer du att slå dig hårt.

KL nedan ett litet urval av vad man får fram då man googlar på vanvård av häst. Av detta kan man ju verkligen dra slutsatsen att alla människor vill sina hästar väl och har kunskapen för att sköta om dem:crazy:
Allt fler hästar vanvårdas

I takt med att allt fler människor skaffar sig hästar ökar problemen med vanskötsel av djuren. -Vanvård och misskötsel av hästar är ett växande och mycket stort problem, säger länsveterinären i Skåne, Pia Törnqvist, till SDS. Hon menar att många köper hästar utan att ha den ekonomi som krävs. Dessutom skaffar somliga människor sommarhästar för att de tycker det är kul, men utan att veta hur man sköter om hästen ordentligt. - 2001-06-25 14,07 T T

5000 hästar ”försvinner” spårlöst - varje år
Drygt 5 000 svenska hästar "försvinner" spårlöst varje år.
Högre slaktpriser utomlands, öppna tullgränser och hög efterfrågan på hästkött lockar svenskar att göra illegala hästaffärer.

Onsdag 7 februari 2007

Vanvård av hästar ledde till dagsböter
En 25-årig man från Skellefteåtrakten dömdes på tisdagen till 100 dagsböter för vanvård av hästar.

En anmälan om vanvård till miljökontoret i Skellefteå gjorde att distriktsveterinären inspekterade mannens nio hästar. Samtliga var magra med ovårdade hårremmar och hovar. Länsstyrelsen belsutade därför om omhändertagande av sex av hästarna, uppger SR Västerbotten.

Tingsrätten i Skellefteå anser att hästarna farit illa av vanvården och dömde därför mannen till böter för brott mot djurskyddslagen.

I ett parallellt mål fälldes även mannens 58-årige far för hot mot tjänsteman. Detta sedan han hotat den kvinnliga tjänsteman på Länsstyrelsen som fattat beslutet att omhänderta sonens hästar. Hans straff blev en månads fängelse.
ATL

Tisdag 5 december 2006

Kvinna åtalas för vanvård av häst
När hästen upptäcktes i somras var dess hovar helt förväxta och hästen så sjuk att den fick avlivas. Nu åtalas den 72-åriga kvinna som ägde hästen för djurplågeri, uppger Sveriges Radio Sjuhärad.
ATL

Onsdag 21 februari 2007

Många brister på skånsk hästgård
En hästgård i nordvästra Skåne fick i januari besök av en djurskyddsinspektör. Där levde 118 hästar under oacceptabla förhållanden.

Besöket på gården föranleddes av en polisanmälan om att ett hästkadaver legat i en av hagarna i flera dagar. Detta visade sig vara ett dött föl som var täckt av gödsel, skriver Helsingborgs Dagblad.

38 av de 118 hästarna på gården stod i stallar medan de övriga hölls i ranchdrift med ligghallar. I stallbyggnaderna var belysningen dålig och inredningen sliten. Men än värre var det för hästarna i ranchdriften. De ligghallar som fanns var för små för så många hästar och en av hallarna var dessutom i behov av reparation. Vid inspektionen upptäcktes bland annat spikar som stack ut från plywoodskivorna.

I en hage fanns en massa skrot som hästarna riskerade att skada sig på. Vid inspektionen var några av hästarna också i behov av extra utfodring och/eller avmaskning.

Eftersom det är anmälningspliktigt att äga fler än 100 djur och en sådan anmälan inte fanns har ärendet överlämnats till miljöåklagare. Fyra personer har blivit delgivna varav två sedan tidigare är kända för trassel med kommunen vad gäller hästhållningen.
ATL

Urklipp från Motion till riksdagen 2001/02:v346 IM av Jonas Ringqvist m.fl. (v) Hästar
Hästkörkort
Fler och fler människor skaffar idag häst, vilket är mycket positivt, men samtidigt så blir det allt vanligare att djurskyddsinspektörer upptäcker fall av vanvård av hästar. Det är mycket ovanligt att människor vanvårdar sina hästar på gund av av dumhet eller elakhet, utan i de flesta fall handlar det helt enkelt om brist på kunskap. Människor som äger hästar skall självklart ha kunskap och förmåga att tillgodose sin hästs behov på bästa vis. Men så är det tyvärr inte alltid idag.

För att hejda utvecklingen som idag går mot fler och fler upptäckta fall av vanvårdade hästar, bör hästägare genomgå en grundläggande utbildning om hästhållning eller på annat sätt visa att de har nödvändiga kunskaper om hästens behov. I kraven på kunskap bör det bl.a. ingår foderkunskap, hästars kroppspråk och sociala beteenden, baskunskap i hovvård och baskunskap om vanliga sjukdomar samt kunskap om vad som bör finnas i ett husapotek för häst och hur dessa saker skall användas. Viktigt är också en grundläggande kunskap om utrustning och hur dess andvändning påverkar hästen. Utbildningen bör också visa på vilket ansvar det innebär att äga och ta hand om häst. Detta bör riksdagen som sin mening ge regeringen till känna.

Travare utsatt
för vanvård
(travnet.se måndag 2 apr 2007 09:07)

Ett fall av vanvård av en travhäst har uppdagats i Mörrum. En amatörtränare, med licens i Tingsryd, har misskött en häst som gjort djurskyddsinspektören Annika Yngve upprörd.

- Hästen har utsatts för onödigt lidande, säger Annika Yngve till tidningen Sydöstran.

Det var efter ett tips som Annika Yngve, och en distriktsveterinär, gjorde en inspektion hos amatörtränaren. De fanns då att en häst utsatts för vanvård.

- Den kunde inte flytta sig och var helt uttorkad i skinnet. Eftersom den inte kunde vända sig om nådde hästen inte vattenskålen. Det var så svag att den vinglade och höll på att ramla, säger Annika Yngve till Sydöstran.

Veterinären kunde konstatera att hästen hade blistrats. Men tydligen hade amatören använt väl mycket blister. Veterinären konstaterade att hästen hade akut hudinflammation, flera större brännskador, svullnader och så kraftiga smärtor i bakbenen så att de inte kunde flyttas.

Amatörtränaren riskerar nu att polisanmälas.

Onsdag 22 november 2006

Häst lämnades ensam i hage i tre månader
Det unga paret flyttade i månadsskiftet juli/augusti från den halländska gård de hyrt men lämnade kvar ett ensamt travsto i hagen.

Den 19 oktober anmälde en granne stoets belägenhet till kommunens miljökontor som i sin tur kontaktade hästens ägare, skriver Hallandsposten. Ägaren lovade att genast ta hand om hästen men en knapp månad senare hade ännu inget hänt. Miljökontoret beslutade då att ta hand om hästen som sedan dess har stått uppstallad hos en granne.

Eftersom stoet haft tillgång till vatten och bete i hagen där hon lämnades uppges hon vara i gott hull. En katt som också lämnats kvar vind för våg på gården var dock så mager att den fick avlivas.

Länsstyrelsen ska nu besluta om stoet ska överlåtas, säljas eller avlivas.
ATL

Givetvis är jag fulltmedveten om att det kan gå mycket mycket illa för hästar som säljs,

Men det är en uppenbar självklarhet, men jag håller absolut inte med om att det är bättre att slakta dem för att undvika risken att de tillfälligtvis får det mer eller mindre eländigt.

Och detta är inte en specifik travhästfråga, det gäller alla hästar och djur i övrigt med.

Att det finns för många travhästar och att man måste skicka dem till slakt då det inte finns folk som kan ta sig an dem är tråkigt, men det ser jag inget fel i.

MIn poäng är att så länge vuxna människor väljer att skaffa en travhäst skall de uppmuntras och stöttas på ett trevligt sätt (vilket också är min erfarenhet av hur jg blviit bemött IRL)
Är det tonåringar som skall ha hästen, bör man vara lite mer restriktiv men samtidigt är min personliga erfarenhet att en jag lärt mig mycket av hästhantering av en tjej som då var 13 år. Hon var hade totalt självförtrodende bland hästar och en väldigt "down to earth" samt ett enormt jälvlar annamma.

samtidigt hade vi en i stallet som var 19 år och inte brydde sig ett skvatt oms in häst, den mådde inte bra och när hon tröttande skickade hon den till slakt och köpte en ny. det var ingen travare någon av dem, hon var inte lämplig som hästägare men det sorterar ut sig själv. De som inte klarar av att hålla på med häst slutar som regel förr eller senare.

Vad gäller "grannbondens hingst" som ni verkar ha väldigt nedlåtande syn på så har den dratt in 3.nånting miljoner på travet.

Min personliga amibition vad gäller mitt föl är att få den till start i ett travlopp. Kommer hon dit, så har jag utfrån mina ambitioner lyckats.

Roslagen, jag bad dig sluta svara eller kommentera mina inlägg då du debatterar på ett sätt jag inte vill ha och göra med.

var vänlig och respektera det.

Alltså, vilka diskussioner. Det går givetvis bra att skryta med att man har si och så många års erfarenheter och jag känner si och så många här på forumet i verkliga livet. Därför har mina hästar det bra. Men du som är nybörjare vet inte att man ens ska ge hästen foder. Köpa en söt rosa vojlock till den och folk tror att de tar hand om den på bästa möjliga sätt.

Nej, så ser inte verkligheten ut. ALLA djur, inklusive människan, kräver mat för att fungera. Folk vet detta. De som inte ger sin häst mat gör inte det av okunskap, utan av ointresse eller ren elakhet.

Nä, jag skulle heller inte sälja en häst till en tjej (eller kille) som inte är fyllda 18 år, av två orsaker, dels självfallet att föräldrarna är de som ska ta huvudansvaret för hästen (eller vilket djur de än må vara) och därmed är dem som ska köpa hästen, och dels för att man faktiskt inte får ingå avtal hur som helst utan föräldrarnas vetskap när man inte är myndig.

Man känner sig fram när det gäller lämplig köpare. Jag går efter personkemi. Hur fungerar det mellan hästen och den eventuellt nya ägaren? Hur kommer hästen att bo? Hästkompisar? Hur mycket hagvistelse? Vilja att söka kunskap man inte har? Inriktning? Allt spelar givetvis in.

Visst finns det säljare som bara vill bli av med hästen och säljer till vem som helst, men det går inte att lasta alla säljare och köpare för det. Det finns massor med bra folk, både i branschen och sådana som ännu ine kommit dit... det är bara synd att de ska skrämmas bort av argument som att de inte duger för att de är nybörjare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar