Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare walkyria
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Man känner sig fram när det gäller lämplig köpare. Jag går efter personkemi. Hur fungerar det mellan hästen och den eventuellt nya ägaren? Hur kommer hästen att bo? Hästkompisar? Hur mycket hagvistelse? Vilja att söka kunskap man inte har? Inriktning? Allt spelar givetvis in.

Visst finns det säljare som bara vill bli av med hästen och säljer till vem som helst, men det går inte att lasta alla säljare och köpare för det. Det finns massor med bra folk, både i branschen och sådana som ännu ine kommit dit... det är bara synd att de ska skrämmas bort av argument som att de inte duger för att de är nybörjare.

Att behöva sälja hästar är alltid känslomässigt jobbigt för mig.

Jag tänker så här när det gäller travhästar.
Aktiva travhästar som ska göra karriär på banan vet man kommer att tränas av någon som åtminstone har gått en licensutbildning.
Inte så mycket till utbildning kanske en del tycker, men de har ändå visat att de är beredda att sitta i skolbänken och lära sig mer om hästar. Då är det mer ok att sälja på auktion eller till "vemsomhelst".

Senaste försäljningen kändes helt ok trots att vår häst lämnade oss strax efter avskiljning och var lite tanig och osäker . Hade jag då inte litat till 100% på att nya ägarna hade de kunskaper som krävdes för att ta hand om honom fysiskt och psykiskt skulle jag aldrig låtit honom åka. Jag vill ta ett ansvar, men måste även lita på andra.

När det gäller hästar som lämnat banan tänker jag precis som du.
Då är det jätteviktigt att kolla upp människorna som ska finnas runt hästen. Vi har gått på några smällar genom åren och blivit mer försiktiga nu.

Visst vet folk att hästar ska ha mat, men ibland inte vad för mat och hur mycket/litet.

Jag tror ingen skryter med hur många års erfarenhet eller om man känner varandra, däremot så är det ju fakta.om du tycker illa om det med dina 2 inlägg så är det ju inte vårt problem.

Visste du att det finns "ligor" i Sverige som köper upp gamla travare till "sin dotter" , billiga hästar som går direkt på lasttransporten till slakt i Italien...ibland är t om "dottern" med, allt verkar så seriöst men det är rena rama lurendrejeriet...Jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om jag visste att det var det öde min häst fick.

Ingen här tror jag personligen går på Gorm, men han borde se det i ett lite större perspektiv varför en del hellre slaktar...jag vill nog också påstaå att de flesta som tittar på en häst kan fantisera och ljuga ihop en bra historia.....Jag själv ( som då tyvärr är erfaren) skulle enbart sälja till personer man känner..en AKTIV travare kan man sälja till travfolk.

Har tyvärr sett för mycket skit under årens lopp så jag måste vara 100 på att hästen får det bra....

..och Ja, jag har en pensionerad hingst "hemma" som kommer att få gå där tills han självdör....Aldrig i livet att jag skulle sälja honom till någon som inte kan ge honom det han har behov av.

Så du skickar alltså hellre hästen till slakt i Sverige för att du är rädd för att någon köper den och slaktar den i Italien?:eek:

Detta är ju komedi i de högre klasserna :p :p :p

Jag förstår verkligen inte vad som fattas dig? Är du inte läskunnig, förstår du inte hur man tar till sig information eller vad är problemet:crazy:
Förblindad av ditt eget ego? Uppenbarligen tar du inte till dig det faktum att 5000 hästar spårlöst försvunnit/år i Konungariket Sverige!

Inte heller att det i de fall av vanvård jag tagit upp, vilka finns dokumenterade i svensk media, handlar om vuxna människors vanvård av djur!
Nej just det, min argumentationsteknik föll ju inte dig i smaken så då väljer du att inte läsa, eller är det så att hela världen egentligen är emot dig och att du själv tagit åt dig i alla argument du fått i denna tråd om varför en del hellre tar bort sina djur än säljer dem vidare.

Vad då för komedi?
Det ligger faktiskt en sanning i det som Martha o de andra säger om travhästarnas öde.
Travhästar,som tävlat färdigt/eller inte duger på travet säljs till folk, men det är inte alla travhästar som får det bra men säkert många.

Det är väl inte så konstigt att vi är rädda om våra travhästar vart de kommer att hamna efter deras karriärer!
Jag själv har en äldre travmärr, som jag har kvar härhemma o eftersom jag trivs med henne ska hon stanna här tills hon en dag inte orkar leva då går hon direkt till hästhimlen.
Det gäller även hennes ofödda avkomma, o avkomman ska stanna härhemma oavsett hur det kommer att gå för denna avkomma.
Det gäller även om jag haft några travhästar, som jag kanske inte har tid att ge dem det de behöver säljs dom hellre till folk som jag känner o så vidare.

Hoppas du förstår varför vi reagerade o varför vi hellre behåller/eller säljer/ger bort våra travhästar till personer som vi känner/ även skickar dem till slakt om ingen av personerna vi känner kan/eller vill ta emot dem som skogsmulle eller gårdshäst.

Så du skickar alltså hellre hästen till slakt i Sverige för att du är rädd för att någon köper den och slaktar den i Italien?:eek:

Vad är det för komiskt i det ?

Ja, hellre ser jag själv till att hästen slaktas än att den ska stå utan mat o vatten i flera dar på en knökad trp till Italien...skulle inte du göra det?

Med detta inlägg har du verkligen visat hur okunnig du är.

All heder åt Martha och andra i travhästbranschen som hellre ser till att en häst får dö i lugn och ro hemma än efter en lång transport till Italien!

Så bara för att jag inte skrivit så mycket här innan, så är jag en mindre vetande eller vad då? "Med dina två inlägg"... (detta är nu tredje då, så jag avancerar...;))

Kollar man upp den tilltänkta köparen, besöker var hästen ska bo, kanske lånar ut den på foder innan försäljning så kan man minimera eventuella problem som hästen kan få. Klart man vill sin häst väl, men ska man behålla hästar, kan det lätt bli för mycket.

Om man är orolig för att hästen av okunskap hos den nya ägaren ska få fel mat i fel mängder så kan det ju vara en tanke att upplysa köparen vad, hur mycket och hur ofta hästen ska äta. Där har vi en bra grund.

All heder åt Martha och andra i travhästbranschen som hellre ser till att en häst får dö i lugn och ro hemma än efter en lång transport till Italien!

Men en häst som går till slakt dör ju vanligtvis inte i lugn och ro hemma. Döden är i princip heller aldrig lugn och fridfull om det handlar om slakt...

Inte för att jag någonsin skulle skicka iväg mina hästar till slakt i vare sig Sverige eller något annat land. Jag har för stor respekt för livet som sådant för det.

Om man är orolig för att hästen av okunskap hos den nya ägaren ska få fel mat i fel mängder så kan det ju vara en tanke att upplysa köparen vad, hur mycket och hur ofta hästen ska äta. Där har vi en bra grund.

Har jag sålt hästen ska jag väl för bövelen inte behöva tala om vad den ska ha för mat....skulle nån fråga mig det skulle den övht inte bli såld dit...

Kollar man upp den tilltänkta köparen, besöker var hästen ska bo, kanske lånar ut den på foder innan försäljning så kan man minimera eventuella problem som hästen kan få. Klart man vill sin häst väl, men ska man behålla hästar, kan det lätt bli för mycket.
Fodervärdsavtal är orsak till många tvister då det i många fall är upphov till tolkningar! Dessutom är det varje år mängder av hästägare som blir lurade av såkallade seriösa fodervärdar, se bara början på denna tråd. :crazy:
Inte för att jag någonsin skulle skicka iväg mina hästar till slakt i vare sig Sverige eller något annat land. Jag har för stor respekt för livet som sådant för det.
Har du vart med och slaktat någon gång? Snabbare sätt att slå ut en individ finns knappast än att skicka in en bult i pannan.

Har jag sålt hästen ska jag väl för bövelen inte behöva tala om vad den ska ha för mat....skulle nån fråga mig det skulle den övht inte bli såld dit...

:bow: :bow: :bow:

men vad för skilland gör det för hästen om den slaktas i sverige eller italien? Så okej, man får uppenbarligen mer pengar för den där, men jag tror nog inte hästen känner sig sämre för det, när den slaktas.

Sen visst jag kan förstå att en resa till italen i någon slaktbil kan vara tämligen otrevlig för hästen, men är det olagligt får man ligga på politker att de prioriterar upp den här frågan hos polisen.

Sen för övrigt vad gäller dig Roslagen anser jag det är synnerligen usel netikett att tillskriva mig åsikter jag inte har, eller gett uttryck för, insinuera att jag ljuger, och att jag inte vet någonting. JAg har därför bett dig avbryta din kommunitikation med mig, du väljer att inte göra det.

Jag förstår om man skickar en häst till slakt om man inte har något val. Men att göra det i stället för att någon annan får chansen är inte något jag tycker är bra. Okej, hästen kan lida, det är sant. Det är inte bra på något sätt.

Men en häst som har det svårt, kan få det bättre och längre fram få ett bra liv. En slaktad häst har inte längre den möjligheten. Den är inte i någon hästhimmel, den är kattmat eller liknande.

Samt ska travsporten utvecklas är det inte fel att få kontaktytor gentemot fler personer. Ju fler som äger en travhäst, om än "bara " till ridtravare desto bättre för travet, då det är en rekryteringsbas.

Allt i livet innebär risker. Säg att du ska sälja din bil, och en 18årig kille vill köpa den då han just fått körkort och följdaktligen inte har så stor milvana. Skulle du neka det? det dr väl omkring 700 som dör i trafiken varje år, ännu fler som får allvarliga skador.

Har vi en demokrati måste vi acceptera att andra männskor tills motsatsen bevisats är just myndiga att fatta egna beslut, och göra sina egna misstag. Den 18 åriga killen kommer antagligen göra mer eller mindre allvarliga misstag, som andra kan få lida för. Det är en risk man tar.

Har man inställningen att travet/hästar är till för de som fötts upp med det, så kommer travet/ridsporten att dö ut. Turligtvis är detta inte en inställning som så vitt jag märkt inte delas av speciellet många utanför bukefalos.

Sen att det blir fel ibland, och framförallt när antalet hästägare har ökat kraftigt är beklagligt, men svårt att göra något åt. Så är det bara.

Vad gäller artiklarna om hästar som fart illa är det givetvis beklagligt, och jag anser att man gott kan dömma folk hårdare för djurplågeri. Men det har inte med saken att göra. Jag anser fortfarnande at det är bättre att sälja en häst vidare om man har möjligheten än skicka den till slakt.

Det är det INTE :cry: , jag pratade senast i veckan med ett par som i god tro sålt en avelsmärr som var syster med en Dansk derbyvinnare till vad de trodde var en seriös karl som försökte få sin godkända hingst i ropet igen.

Tre år senare har märren gått upp i rök och inga fler avkommor, vad tror du hände med henne. De har inte fått tag i den de sålde till men de har hört rykten (såna brukar vara bra på att sopa igen spåren efter sig)

Och hur ska du ha det? Först är det bättre att sälja än att slakta och sen är det plötsligt skit samma om man slaktar i Sverige eller om de får åka "grisbil" med avsparkade ben genom hela Europa innan de dör????

Senast ändrad:

Kanske därför ni råkar ut för problem med era försäljningar då. Med all den erfarenhet som vissa säger sig besitta borde ni veta att olika hästar äter olika mat, tål olika mat olika bra, behöver mer eller mindre mat, har vanor från sitt förra hem och så vidare. Klart man svarar köparens frågor... det visar ju bara att han/hon är intresserad av just hur den hästen vill ha det. Hästen är trots allt en individ...

Eftersom du är ny i travet så förstår jag att du inte ser skillnaden...dessa hästar som hamnar i Italien säljs INTE som slakthästar, utan bedragare köper dom som "ridhästar" och bedyrar att dom kommer att få ett bra liv..vilket inte sker. Ska den gå till slakt så slaktar jag väl den själv istället för att den ska behöva utså en så hemsk resa....

jag har inte sålt hästar till folk jag inte känner...skulle aldrig falla mig in.

Fodervärdsavtal är orsak till många tvister då det i många fall är upphov till tolkningar! Dessutom är det varje år mängder av hästägare som blir lurade av såkallade seriösa fodervärdar, se bara början på denna tråd. :crazy: .

Då får man väl se till att båda parter går igenom vad som gäller och se till att skriva ett vattentätt fodervärdsavtal. Allt handlar hur mycket tid man lägger ner på att hästen ska få det bra i sitt nya hem. Är man mån om det så går det vanligtvis bra.

Har du vart med och slaktat någon gång? Snabbare sätt att slå ut en individ finns knappast än att skicka in en bult i pannan.

Tja, lugn och ro och snabbt är väl kanske inte synonymer... Och slakt sker fortfarande inte hemma, där hästen är van att vara. Det sker på ett för hästen okänt och otryggt ställe.

Det är det INTE :cry: , jag pratade senast i veckan med ett par som i god tro sålt en avelsmärr som var syster med en Dansk derbyvinnare till vad de trodde var en seriös karl som försökte få sin godkända hingst i ropet igen.

Tre år senare har märren gått upp i rök och inga fler avkommor, vad tror du hände med henne. De har inte fått tag i den de sålde till men de har hört rykten (såna brukar vara bra på att sopa igen spåren efter sig)

Och hur ska du ha det? Först är det bättre att sälja än att slakta och sen är det plötsligt skit samma om man slaktar i Sverige eller om de får åka "grisbil" med avsparkade ben genom hela Europa innan de dör????

och han skulle då i stället ha slaktat hästen själv? Eller vad var din poäng?

Min poäng är att det fel att slakta en häst för att det finns en risk att den köps och körs till Italien för slakt där.

Att det finns ligor som tjänar pengar på att köpa och sälja hästarna till italien för slakt tyder för mig på att slaktpriserna är för låga i sverige. Varför betalar italienska slakterier mer för köttet?

Så länge det finns pengar att tjäna kommer det finnas folk som sysslar med det. Det intressanta är at få ett stopp på verksamheten inte att slakta hästarna i förebyggande syfte.

Men en häst som går till slakt dör ju vanligtvis inte i lugn och ro hemma. Döden är i princip heller aldrig lugn och fridfull om det handlar om slakt...

De flesta hästar idag skickas inte iväg till slakteri utan avlivas med bultpistol i sin hemmiljö.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar