L
lsz
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?
Att behöva sälja hästar är alltid känslomässigt jobbigt för mig.
Jag tänker så här när det gäller travhästar.
Aktiva travhästar som ska göra karriär på banan vet man kommer att tränas av någon som åtminstone har gått en licensutbildning.
Inte så mycket till utbildning kanske en del tycker, men de har ändå visat att de är beredda att sitta i skolbänken och lära sig mer om hästar. Då är det mer ok att sälja på auktion eller till "vemsomhelst".
Senaste försäljningen kändes helt ok trots att vår häst lämnade oss strax efter avskiljning och var lite tanig och osäker . Hade jag då inte litat till 100% på att nya ägarna hade de kunskaper som krävdes för att ta hand om honom fysiskt och psykiskt skulle jag aldrig låtit honom åka. Jag vill ta ett ansvar, men måste även lita på andra.
När det gäller hästar som lämnat banan tänker jag precis som du.
Då är det jätteviktigt att kolla upp människorna som ska finnas runt hästen. Vi har gått på några smällar genom åren och blivit mer försiktiga nu.
Man känner sig fram när det gäller lämplig köpare. Jag går efter personkemi. Hur fungerar det mellan hästen och den eventuellt nya ägaren? Hur kommer hästen att bo? Hästkompisar? Hur mycket hagvistelse? Vilja att söka kunskap man inte har? Inriktning? Allt spelar givetvis in.
Visst finns det säljare som bara vill bli av med hästen och säljer till vem som helst, men det går inte att lasta alla säljare och köpare för det. Det finns massor med bra folk, både i branschen och sådana som ännu ine kommit dit... det är bara synd att de ska skrämmas bort av argument som att de inte duger för att de är nybörjare.
Att behöva sälja hästar är alltid känslomässigt jobbigt för mig.
Jag tänker så här när det gäller travhästar.
Aktiva travhästar som ska göra karriär på banan vet man kommer att tränas av någon som åtminstone har gått en licensutbildning.
Inte så mycket till utbildning kanske en del tycker, men de har ändå visat att de är beredda att sitta i skolbänken och lära sig mer om hästar. Då är det mer ok att sälja på auktion eller till "vemsomhelst".
Senaste försäljningen kändes helt ok trots att vår häst lämnade oss strax efter avskiljning och var lite tanig och osäker . Hade jag då inte litat till 100% på att nya ägarna hade de kunskaper som krävdes för att ta hand om honom fysiskt och psykiskt skulle jag aldrig låtit honom åka. Jag vill ta ett ansvar, men måste även lita på andra.
När det gäller hästar som lämnat banan tänker jag precis som du.
Då är det jätteviktigt att kolla upp människorna som ska finnas runt hästen. Vi har gått på några smällar genom åren och blivit mer försiktiga nu.