Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare walkyria
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag kommer aldrig någonsin sälja min travhäst som ridhäst. För det första har hon redan åkt runt så mkt, och för det anndra så är det som många säger, en outbildad travhäst som säljs som ridhäst bli offtast en slit och släng häst eller en vandringspokal, enbart för att dom säljs så billigt, då är det folk som antagligend inte har råd att köpa en utbildad rdihäst som köper dessa travare för att dom tror att dom själva kan rida till den, och har kanske inte råd med tränare, efter ett tag inser dom att det inte var så lätt som dom tänkt sej från början och lessnar då och väljer att sälja, och så kan det fortsätta. Men nu skall inte jag dra alla över en kamm, för jag tror inte alla är så, men dom finns, varför skulle annars så många ridtravare säljas så oförskämt billigt? Min häst får somna, hellre än att hon säljs som ridhäst, då vet iaf jag vart hon är. Missförstå mej rätt.

På forumet hästverksamhet så pågår nu en diskussion som handlar om att "rädda travare"..

Oseriösa hästhandlare??

Nog finns det skumma figurer som kan tjäna en jäkla bra slant på travare..tydligen :mad:

AM

Det är oseriöst. :mad: Köpa billig travare, rida till den o sedan sälja den dyrt...Va fan?

Nä, tacka vet jag slaktbilen iallafall. Eller sälj/skänka bort denna till nån man känner istället.
Det finns folk till allt.

Inte svar på just denna utan mer på början av denna tråd.

Ni är väldigt många som vet precis hur en häst skall skötas. Ni är också väldigt många som anser att andra inte vet det.

Själv letar jag med ljus och lykta efter en gammal häst (16 år och upp) som kan lufsa i skogen med mina barn (oerfarna) och verka som sällskap till min häst. Vad passar väl då bättre än en gammal travhäst som varit ridhäst i stort sett hela livet och nu skall få sitt sista hem.

I jakten på den billiga hästen har jag stött på diverse misskötta hästar. Fullblod, halvblod men ännu ingen travhäst. Givetvis vet jag att det finns misskötta travhästar med.

Visst finns det folk som inte borde ha häst, men det beror inte på storleken på deras plånbok om de är lämpliga. Jag känner så oerhört många människor som har en liten gård på landet, ett välskött stall, välfödda hästar och ett lugnt behagligt sätt i sin hantering av djuren. Det är alla de raser av hästar det finns där. En kallblodstravare som blev bortskänkt vann i fjor Castors pris för flesta distanskilometrar under året (delat med en arab). En välmående häst med ett mycket spännande liv.

Sedan finns det de som köper och säljer hästar på löpande band (mig själv inkluderat när jag var i tävlingstagen). Då såldes en till allround när tävling inte var något hon kunde hålla för, den unghästen då temperamentet ej passade mig osv. Varav inga var travhästar. Här kom och gick hästarna. Alltid välfödda, välmusklade och välmående.

Nu är jag ute ur tävlingssvängen och vill mest lufsa och klia på hästar. Har mitt hem då blivit sämre. Knappast, nu finns inga krav på prestation. Här skulle den gamle travaren med trevligt temperment med andra ord få en ypperlig ålderdom, om han fortfarande levde och inte togs bort vid 7 års ålder.

Givetvis säger jag inte att man alltid skall försöka hitta ägare vilken som. Man skall väl alltid vara aktsam när man säljer häst, oavsett om priset är 10 000 kr eller 100 000 kr. Själv har jag bara sålt till superba människor. Ibland har jag känt att ja, där får hästen det bättre än hos mig. Köparens lugn var av en annan sort än mitt, precis vad just den hästen behövde. När man sedan har sålt till en människa man litat på så får man väl tro att de i sin tur är aktsamma när de säljer vidare, om de gör det.

Vad är det som sägar att en starthäst får det bättre när den säljs för 30 000 kr till vem som helst än en blivande ridhäst som säljs för 10 000 kr.

Vad jag dock anser är att man aldrig skall sälja en häst under 15 års ålder för mindre än 10 000 kr och alltid till en vettig ägare. Den taggade travaren kanske bara skall gå till en redan rutinerad hästmänniska och den väl ridtränade hästen till en mindre rutinerad.

Framförallt vill jag se att man säljer unga travhästar till annat än dressyr och hopp. Inom distansen har många travhästar en bra framtid. Här kan hästarna få utlopp för sina förmågor och vara i sitt rätta element och om ryttaren är tävlingssugen, så kan de vinna.

Så tänk innan ni slaktar ni som skall "pensionera" en fortfarande hel häst från travet. Ge hästen några månader och se om inte möjligheten till ett fortsatt liv finns.

Hälsning Maja

Till er som undrar varför vi väljer "bilen"

Fölmärr innan lastning till fodervärd.
Ägaren är med då vi ska lasta..

innan.jpg

Två månader senare så ringde ägaren och bad om hjälp.
Och vi åkte direkt och hämtade fölmärren..
Nu 150 kilo smalare.minst..:mad: :mad:

juvelhemma2.jpg

Märra hade decimeter lång päls och var ett revbens-spjäll under..
Jag kan upplysa att denna var inte den första som kom i retur i bedrövligt skick

Så folk får säga vad dom vill om detta.

För mycket "fjortisar" som tjatar sig till en fd travare, som dom sedan svälter genom att ej ge havre m.m. för att dom inte är kunniga att rida dom..
Bara att knata över till Foderforumet och läsa evighetslånga trådar om magra varmblod som är "allergiska mot havre" och blir heta...

Näää..fan. Ett skott i pannan så vet man vart man har märrarna..en gång för alla.

AM

Då är det väl du som har dåligt omdöme när du lämnar ifrån dig hästar.

Hälsning Maja

Hälsning Maja

Ska Naffa säga till sina hästägare vem de får och inte får flytta/sälja/ge bort hästen till? :confused: :confused: :confused:

Det tror jag inte är nån bra affärsidé, själv skulle jag aldrig komma tillbaka om hon lade sig i vad jag tänkte göra med min häst efter att den flyttats från henne.

nej aldrig! eller om det hade varit någon jag känner och litar på och tror dom skulle trivas tillsammans är ju en annan femma men aldrig till någon jag inte känner. dom bli ju så lätt en 14årings första häst. och vandringspokaler.. min tävlinghsäst skulle jag aldrig sälja till någon annan. jag VET att ingen skulle kunna ha henne som en rolig hobby häst. hon är välsigt speciell och inte alls särskilt rolig att ha att göra med 50% av tiden. jag godtar ju det och tar henne för vad hon är men har svårt att tro att någon ett skulle vilja ha henne 2. skulle psykiskt/fysiskt klara av henne. (nu tror jag inte att jag r någon expert men jag känner henne och det tog ett bra tag för mig att tycka om och respektera det. haha) så efetrsom jag vet att hon vilka snabbt skulle vara till salu eller blivit slaktad för hon halft haft ihjäl nån skulle jag aldrig sälja henne. min älskling ska ha det bättre än så.

KL

Travare har i Sverige fått ett mycket oförtjänt dåligt rykte som ridhästar eller för användningsområden utanför travbanan. Inte heller är de speciellt underligt med den snobbism som råder inom hästsport-sverige och där Ridlära enligt Hööks-katalogen* blivit ett vedertaget faktum

Så gott som inga tränare i Sverige vill ta i en fd travare och dess ägare med tång, det fåtal som gör det har många gånger bristande kunskaper i ämnet.
Vad kan blir rätt av den kombinationen? Inte mycket, när mycket sedan går dåligt är vad vi får se i många fall dåliga exempel på hästhållning, hästutbildning etc och när det sedan visar sig vara en fd travare inblandad så fastnar alla för just den biten och glömmer sedan bort alla outbildade, bortskämda, halvblod som finns i vårt avlånga land. :devil:

Jag har själv hjälpt en kompis med hennes fd travar-märr från 3 till 6 års ålder (hästen inte ryttaren) och denna gick suveränt i både dressyr och hoppade banor upp till 1.15m med henne på ryggen samt komplicerade hoppserier som sattes upp för mina vänner tävlingsryttarna! Nemas problemas med en välutbildad och väl grundriden häst med en ambitiös ryttare men det tar ett tag att komma dit.
Min bästa barndomskompis tävlade både hoppning och dressyr med sin fd kallblodstravare med strålande resultat i lätta klasser och med handen på hjärtat så är det den nivån de flesta svenska ryttare befinner sig.

Frågan slängs ofta ut på avelsforumet när någon har planer på att betäcka sin varmblodsmärr med en halvblodshingst och sedan blir den personen "tjärad och fjädrad" för sina idiotiska tankegångar och OM något positivt sägs om travaren som sådan lyfts alltid den franske varianten fram som något underbarn jämfört med sina amerikanska kollegor The Standard bred! :crazy:

Som exempel kan nämnas att inom franska ridhästrasen Selle Francais-rasen (SF) är ca 87.5% av alla betäckningar gjorda med rena Sf-hästar och resten upp till de övriga raserna, dvs utlänningar, anglo-araber, engelska fullblod och travare. Trots sin lilla inblandning i aveln som sådan återfinns det årligen i de franska årgångschampionaten på i hoppning hästar med mellan 12.5-50% travarblod i sig och inte är det 100% franskt blod heller:angel:

I denna alltför operfekta värld vi lever i så förstår jag och delvis sympatiserar med de tränare som skickar sina "misslyckade" travare till himlen istället för att ge dem ett i många fall ovärdigt liv som "misslyckad" ridhäst. När man är död lär man iallafall inte behöva plågas mer vare sig det beror på okunskap eller illvilja.

*Ridlära enligt Hööks-katalogen är myntat av mig för ett par år sedan då jag krasst konstaterade att de i sin katalog år efter år för in fler och fler saker utan att själva veta hur och varför man använder viss utrustningen.... gissa vilka som sedan tar till sig infon, jo de som redan var okunniga inom området hästutrustning:(

Hälsning Maja

Lätt att veta :confused: Då behöver man ju vara personligt bekant m den man säljer till och veta hur denna sköter sina hästar, hur dennes hästar ser och sett ut och hur köparen löser ev problem, relaterade till bristande hull t.ex. Tungt ansvar...:smirk:

Hej alla, mitt första inlägg på bukefalos.

Jag tänkte redogöra lite för mina erfarenheter kring avdankande travhästar. så, följande har hänt. 2003 köpte min fru ett travarsto. Termen vandringspokal tror jag nog är relativt adekvat då hon under ett år hade 4 ägare.

När vi fick henne hade jag noll och intet intresse/erfarenhet av hästar utan det var min frus grej. Emellertid hjälpte jag till lite vad gällde stallsyssor samt red väl ungefär 2 gånger de tre första åren, enbart för att ha gjort det.

Vårt sto var energiskt, testade gränser, otryggt (vilket är rimligt med tanke på antalet ägare). MIin fru hade inte haft så mycket att göra med hästar de senaste 12 åren, och vi hade en rätt tuff inledning. Men hon fortsatte slita och hon fick hästens förtroende, dock inte utan motgångar.

Sen fick vi för oss att vi skulle ta ett föl på henne, Vi hade kollat lite på hingstar innan, och för att visa vilken nivå mina hästkunskaper var på hade jag ringt till ett stuteri bara för att fråga hur det går till och vad det kostar. Dit jag ringde så frågade jag vad hingsten kostade (stor wumma, jag tänkte bara glömm detta med föl). Men jag frågade lite mer, och hingsten hette visst Alf Palema, och eftersom jag aldirg hört talas om den hästen tidigare frågade jag något i stil med "okej, har den vart bra då?) och jag hörde att mannen jag pratade med blev en smula irriterad och verkade inte ta mig på så mycket allvar från den stunden.. ;)

Vi pratade med bonden där vi har hästen uppstallad om det hela. Han kände en som hade en hingst och vi behövde bara betala 2 500 för fribetäckning,så hon skickades iväg dit. Vi var inte nitresserad eller på något sätt kunniga i stam, avel eller något, var bara att vi tyckte et vore vettigt med ett föl och det var ett bra pris. VI hade då även kunnat tänka oss att betäcka med ngåot annat än en varmboldstravare. Turligt nog gjorde vi inte det.

Sen då en 22:a april i fjol, när olympiatravet kördes var vi på hemväg från ge-kås, och då fick vi samtal om att fölningen hae kommit igång, två veckor innnan det var tänkt. Det hela gick bra, och vi fick ett väldigt fint föl :D

Men, något innan vårt föl föddes hade jag fått för mig att jag skulle kolla lite på hur man får en häst tränad, och insåg att några proffstränare har vi inte råd att träna hästen hos. SÅ jag tänkte jag skulle prova med att göra det själv. och nu är jag b-tränare tog ut licensen i deceber och har som min målsättning att få vårt föl till start. Lyckas jag med det, har jag lyckats bra enligt mig själv :)

Så, att min fru då köpte in en vandringpokal till häst som många här anser skulle gått till slakt, gissar jag på har gett nya folk som intresserat sig för travsporten. Inte bara jag, utan även min fru har börjat tycka den biten är rolig. Vi har barn, och ett av dem har också visat stort intresse och viss talang för det hela.

Ska Naffa säga till sina hästägare vem de får och inte får flytta/sälja/ge bort hästen till? :confused: :confused: :confused:

Det tror jag inte är nån bra affärsidé, själv skulle jag aldrig komma tillbaka om hon lade sig i vad jag tänkte göra med min häst efter att den flyttats från henne.

Givetvis inte. Det finns de som även skriver in i kontraktet att ny ägare inte får sälja hästen vidare. Vilket är ett totalt omöjligt rent juridiskt att göra.

Däremot så måste man väl sälja till folk bara där man inser att man har med hästfolk att göra, eller att det är en ny hästägare med mognad och insikt nog att inse att man skall söka den kunskap man saknar. Med andra ord skulle jag aldrig sälja en häst till ett barn, med likgiltiga okunniga föräldrar. Hur go, rar den ungen än var och hur duktig hon/han var att rida.

Säljer man till mogna kloka människor så minimerar man risken för att de sedan säljer vidare till okunniga människor. För de är väl lika kloka som jag de jag säljer till. Annars skulle jag inte vilja sälja till dem. Att bara sälja till första bästa för att bli av med hästen är väl inte lämpligt.

Ett alternativ som många travhästägare tar till är att inte sälja, men att lämna ut på foder. Då behåller man kontrollen och ansvaret, även över nästa hem, som hästen kan hamna i. Då kan man ju chansa på någon som kanske är mindre rutinerad. Men det är ju då också ett ansvar man tar som man kanske inte anser sig hinna.

Bäst är väl att sälja till den typ av ny hästägare jag förespråkar och går inte det så kan man ju slakta. För jag är inte emot slakt för en häst som det inte finns en bra framtid för. Framförallt inte på att sälja vidare en travhäst som inte funkade i psyket inom travet för en riktigt billig penning, till en "lugn och klok" ryttare. De som anser det som sig själva är oftast allt för orutinerade för inse sina egna begränsningar. Om de tror att de kan klara en häst som travfolk finner för besvärlig att hantera.

Hälsning Maja

Som nu behöver klä på sig. Jag skall nämligen hämta ett sto till sällskap och promenadridning som jag skall ta på foder. En absolut liten vacker docka, som har verkat som ponnyavelsto de senaste åren, efter en kort travkarriär.

Däremot så måste man väl sälja till folk bara där man inser att man har med hästfolk att göra, eller att det är en ny hästägare med mognad och insikt nog att inse att man skall söka den kunskap man saknar. Med andra ord skulle jag aldrig sälja en häst till ett barn, med likgiltiga okunniga föräldrar. Hur go, rar den ungen än var och hur duktig hon/han var att rida.

Säljer man till mogna kloka människor så minimerar man risken för att de sedan säljer vidare till okunniga människor. För de är väl lika kloka som jag de jag säljer till. Annars skulle jag inte vilja sälja till dem. Att bara sälja till första bästa för att bli av med hästen är väl inte lämpligt.
Du kan aldrig garantera dig mot hur folk egentligen är.

Nu har jag läst ditt inlägg om och om igen och jag kan inte tycka att det är något speciellt positivt du berättar.
Uppenbarligen visste du skvatt och ingenting när du började ha häst vilket aldrig skapar goda förusättningar för god hästhållning.

Att man sedan lär sig med tiden är förvisso sant men innan man kommer dit? Hur lever hästen då?

Vems inlägg är det du syftar på?

Vi pratade med bonden där vi har hästen uppstallad om det hela. Han kände en som hade en hingst och vi behövde bara betala 2 500 för fribetäckning,så hon skickades iväg dit. Vi var inte nitresserad eller på något sätt kunniga i stam, avel eller något, var bara att vi tyckte et vore vettigt med ett föl och det var ett bra pris. VI hade då även kunnat tänka oss att betäcka med ngåot annat än en varmboldstravare. Turligt nog gjorde vi inte det.

Gick det att registrera ungen (var hingsten godkänd alltså?)? Hur nära besläktade var märren och hingsten? Verkade de komplettera varann på något sätt?

Det du berättar är tyvärr vanligt, många börjar den vägen. Om det är tur eller ej för er och hästen får bara tiden utvisa.

Ja det är en godkänd hingst och fölet har kommit så långt i processen att den är frysmäkrkt. vi har haft en väldig tur än så länge då vi fått mycket beröm för att fölet ser väldigt fint ut. VI har också hanterat det mycket och vi håller på att tömköra det nu, även om det inte är ett år fyllda förrän den 22:a april.

inavelskoifficenten mellan hingst och märr är på 8.287 %. Vi kollade med blodbanken.nu innan vi lät betäcka hästen.

bonden vi har hästen hos är själv b-tränare, har hållt på med hästar hela sitt vuxna liv och har tävlat i flera SM i hoppning. I stallet finns flera andra hästar inackorderade. Vi är inte ensamma och vilsna i stallet.

Men jag förstår inte på vilket sätt vår häst skulle fart illa någon gång? Vi lägger ned tid på den, vi sköter om den, fodrar mockar, ryktar, longerar, rider och så vidare. Vi hanterar våra hästar mycket.

Seriöst, det är inte speciellt svårt. Okej jag rider inte, men det gör min fru och två av barnen. Sen när är det enbart ett fåtal invidga som kan hantera en häst på ett bra sätt? Jag är 35 år fyllda, min fru är 32 år. Att vår kompetens ifrågsätts till den milda grad att det antyds att det är bättre att en häst går till slakt än hanteras av oss ser jag som tämligen oförskämt.

Vår häst trivs bra med oss så vitt vi kan bedömma och även om hon var orolig när hon kom så har det stadiet passerat. Fölet/åringen är en väl hanterad häst.

Den känsla jag får av inläggen är att det är en snobbgrej för invigda det här med hästar och övriga är bara till besvär. OM nu någon har den inställningen, väx upp och skaffa ett liv, eller fortsätt med ert navelskåderi men gnäll inte på andra.

Överlag förstår jag inte alls resonemangen från vissa här för vad jag förstått är det ungefär så här: E del hästägare klarar inte av att hantera en häst, och därför ska de flesta hästar till slakt, när de inte längre klarar av travet. Eftersom hästen under en obestämd period av sitt liv kan hamna hos någon som till någon grad kommer missköta den? Det tycker jag är att sätta sig själv på rätt höga hästar.

Senast ändrad av en moderator:

ASch, bry dig inte om vad folk säger, dom menar väl bara väl egentligen tror jag...har man varit med ett tag så ser man många extravre fara illa, men inte alla såklart..problemet ligger nog mer på att unga flcikor får dom och har inte en susning om hur en travares liv är...dom tror det är tröga ridskolehästar men travaren är ju tränad på framförhållning ...Välkommen in hit istället, vi är ganska goa å glada ändå :D :love:

Det är just det man är rädd för att dom ska bli slit och släng hästar ....:crazy: Har hänt att vi sålt till nån vi känner eller gammal elev annars annars får dom springa till häst himmlen och få lugn och ro

Många hamnar hos oruttinerade hästmänniskor :cry: många vet ju inte ens hur mkt mat de ska ha:eek: se ut som benrangel, de har inte ens råd att ta ut en vetrinär när hästen inte mår bra:devil: kolla bara alla annonser:crazy:

Sen finns det ju många som fått det himla bra, en eloge till dem människorna:banana: ;)

Senast ändrad av en moderator:

Vems inlägg är det du syftar på?
Jag syftar på ditt. När man besvarar ett inlägg så dyker det upp en liten notis om användarnamnet längst till höger vid Svar på "trådnamnet" av "användarnamnet. Inte lätt att veta som nybörjare:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar