Hur snart tävla efter seminering?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tirnanog
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 195
T

tirnanog

Jag undrar om man kan seminera/betäcka en häst och sedan ta den till en stor utomhustävling en månad efteråt? Finns det någon kunnig som vet om detta kan innebära några risker? Jag vet ju att man inte får tävla med ett dräktigt sto efter 5:e dräktighetsmånaden, men vad säger ni om detta när det är så tätt inpå?

Sv: Hur snart tävla efter seminering?

De första 45 dygnen ska man inte utsätta hästen för stress eller hårt arbete. Jag skulle inte åka på en stor tävling bara en månad efter...

Jag vet inte hur man bör göra,men jag hjälper till på ett travstuteri under säsong och för 2 år sen hade vi ett sto där för inseminering och 2 dagar efter semin tävlade hon.

Jag undrar om man kan seminera/betäcka en häst och sedan ta den till en stor utomhustävling en månad efteråt? Finns det någon kunnig som vet om detta kan innebära några risker? Jag vet ju att man inte får tävla med ett dräktigt sto efter 5:e dräktighetsmånaden, men vad säger ni om detta när det är så tätt inpå?
Det tycker jag att du skall fråga veterinären som seminerat din häst.

Det beror på hur rädd du är om ditt ev blivande föl.

Fram till ca 45 dygn är det extra känsligt. Vill du verkligen göra allt för att dräktigheten ska gå vägen bör du hålla dig hemma!

Nej, jag hoppas verkligen att det aldrig varit tillåtet att tävla så länge!

De ändrade för typ 4-5 år sen från 5 månader till 4.

jag har alltid fått höra att det är till månad 8. fått höra det av folk som tävlat i många år. har i och för sig aldrig kollat det i TR då det inte kommer att vara aktuellt för min del. jag slutar tävla innan mitt sto ska semineras och tänker inte börja igen förrän efter fölet är avvant. ber om ursäkt om jag har haft fel

Tack för alla svar och hänvisning till annan tråd, jag har läst igenom den nu. Jag har inget sto som ska betäckas utan frågar av annan anledning :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Edla
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 289
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 287
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 722
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V