Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?
Har bara erfarenhet från ett föl, som "min" ponny fick för några år sedan. Hon var jättetydlig ang ridning innan fölningen, den dagen hon slutade hitta på bus
och "bara" snällt gjorde allt jag bad henee om
under ridningen slutade jag rida ( tror att det var cirka två-tre månader innan fölningen ). Sådan gick jag promenader med henne för hand under någon månad, det uppskattade hon.
Har för mig att fölis var tre-fyra månader första gången jag red henne igen, då fick han stå inne i boxen, tillsammans med lektanten som stod i gången. Han låg och sov mest hela tiden enligt de som var kvar i stallet. Stoet därimot var lite orolig första fem minuterna, gnäggade och så, men sedan var det inga problem, red cirka 20 min. Efter det fick han stå kvar i hagen när vi red, runt 30 min, två-tre gånger i veckan. Kan tilllägga att han var omöjlig att få ur hagen om inte alla hästarna gick med, han stod bland de andra och såg ut som
, trots att både jag och mamman stod vid grinden och ropade. Stoet verkade heller inte bry sig särskilt mycket, så fort man kom bort från stallet var hon lika pigg och full i fan som vanligt :smirk: