Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ibland är man glad o tacksam att man inte är hästJantien skrev:Mitt sto är en tävlings häst ut i hovarna och älskar att vis aupp sig så jag satte i gång henne 2 dagar efter fölningen och när jag red (rider) så fick fölisen vara i boxen i början men nu får han vara i hagen med de andra hästarna och det går jätte bra. jag skulle adrig vågat att ha med fölet vid sidan när man rider,, blir så lätt olyckor.
Men om åsikten är att man ska låta stoet få vara mamma och man anser att det är egoistiskt att vara så ridsugen att man inte kan vänta tills fölet är vuxet nog att klara sig själv, får man inte svara det då?Welsh skrev:Du får mer än gärna ha andra åsikter än trådskaparen MEN hon frågar fortfarande efter hur snabbt efter fölning kan man börja rida. Då kan ni svara att ni inte rider era ston förrän en viss månad pga att ni tror att det kan vara skadligt. Man kan lägga in fakta utan att försöka få trådskaparen att få dåligt samvete för att hon vill börja rida sitt sto tidigare än vad ni vill göra. Det känns som om ni tycker att vi som rider våra ston inte värdesätter våra föl lika mkt och att vi inte bryr oss om stona. Redan här har det blivit ni och vi och det är synd. Varför inte bara ta bort allt "egoist" oseriöst stackars hästar osv och istället i klartext skriva , JAG BÖRJAR RIDA MINA STON NÄR FÖLEN ÄR 13 ÅR GAMLA OCH FÖRHOPPNINGSVIS HAR SLUTAT DIAT eller hur gamla man nu anser att fölen ska vara.
Jag har börjat att försöka att inte såra folk, det är svårt och jag misslyckas flera gånger men det är bättre att inte skriva svar som inte är åt det hållet som trådskrivaren är ute efter. Usch nu blev det svårt men jag tror nog att ni egentligen förstår vad jag är ute efter.
Welsh skrev:Isåfall kan man artigt svara trådskrivaren att man själv inte rider sina ston förrän de skiljs från fölen. Man behöver inte dra upp att det är tragiskt att en del väljer att rida sina ston tidigare och dessutom spetsa till det hela med att skriva att man värdesätter sina föl om man inte rider stona. Det här är en diskussion vi har uppe varje år liksom den hur länge fölen ska gå med sina mammor. Det finns inget rätt och fel i dessa frågor. I en del länder så vänjer man av fölen redan efter 3 månader och väljer att exportera fölen då en del vill att stona själva ska vänja av sina föl. Ska man gå på den linjen så har man ston som aldrig blir ridna om man tar föl på dem varje år. Först så är de dräktiga sen går de med föl i 9-11 månader och sen har de nya föl. Har träffat sådana ston och inte är deras avkommor resp stona gladare/mer välmående/mer mammiga/mindre stressade än vad mina ston är som rids igång efter någon månad, går med fölen i 6-7 månader och sedan rids tills de säjer ifrån alt till 1 månad innan fölning. När man pratar ridning så kanske inte alla menar att man ska ut och träna hårt direkt utan det kanske mer är en trevlig tur ut på 20 min i början på ett sto som är pigg och glad med öronen framåt och INTE är stressat.