Hur skydda sig?

TeamTanja

Trådstartare
Jag har köpt gård med tre boxar, varav en box står tom just nu. Nu har det spontanringt folk som undrar om jag hyr ut.
Tanken är väl egentligen att jag ska hyra ut den tredje boxen, men hur skyddar man sig mot oseriösa inackorderingar? Går det ens? Jag hade en tanke att man betalar dubbel stallhyra första månaden, missköter sig sedan inackorderingen och inte betalar stallhyra på utsatt tid så blir den automatiskt uppsagd och står då sista månaden "gratis" eftersom jag redan plockat in den hyran när denne flyttade in. Kan man göra så?
Hur gör ni?
 
Sv: Hur skydda sig?

Var inte för billig, och var noga med att gå igenom rutiner och vad som förväntas från båda håll innan ni skriver kontrakt.

Vis av erfarenhet säger jag även att det kan vara bra med referenser och att vara misstänksam mot folk som verkar ha märkliga orsaker till sitt stallbyte. :sneaky:

Fick in en hyresgäst som kom och knackade på en kväll och behövde stallplats akut, hästen stod i stallet redan dagen efter.
Nu har de skaffat ny stallplats lika snabbt igen och lämnat oss plötsligt eftersom tjejen inte kunnat hålla fingrarna borta från andras prylar. Man anar ett mönster, typ... :meh:
 
Sv: Hur skydda sig?

Ja jag blir ju misstänksam mot dom som byter stall ofta. Spontanringaren var här och tittade på mitt stall idag. Har frågat två olika grannar om dom känner till henne och båda gav negativa referenser, så det känns som om jag borde låta henne söka sig nån annan stans.
 
Sv: Hur skydda sig?

Håller med om att för billiga stallplatser gärna drar till sig fel hyresgäster. Deposition är inte fel, men retentionsrätt brukar också vara ett bra "hot" (inskrivet i kontraktet).

Kreditupplysning, koll med KFM och referenser är andra "måsten" som avskräcker den totalt oseriösa. Väl kommunicerade regler och upplägg är A & O.
 
Sv: Hur skydda sig?

Ta deposition på minst 1 månads hyra, kräv referenser och begär kreditupplysning.
Det plus att gå på magkänsla och inte välja första bästa, utan ta ut ett par kandidater som får komma och kolla underlättar nog möjligheten att få in vettigt folk.

Vår stallägare är jättenoga med sitt urval och låter boxar stå tomma om det inte är rätt spekulanter men trots det kan det gå fel ibland men de gör allt i sin makt för att minimera att fel hyresgäster kommer in.

Var även tydlig med att berätta om vad som ingår, vad som förväntas av hyresgäst och hur stallet sköts allt från rutiner till vilken typ av hästhållning som råder på stället.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skydda sig?

Ja jag blir ju misstänksam mot dom som byter stall ofta. Spontanringaren var här och tittade på mitt stall idag. Har frågat två olika grannar om dom känner till henne och båda gav negativa referenser, så det känns som om jag borde låta henne söka sig nån annan stans.

Självklart är det inget att ens fundera på ?
 
Sv: Hur skydda sig?

Jag tror du måste gå på magkänsla och ett bra kontrakt.

Referenser tar jag med en nypa salt.
Skulle du fråga två av mina tidigare hyresvärdar får jag säkert usla referenser, men frågar du mig så var de hyresvärdarna inte riktigt kloka och höll ingenting som de lovat och sagt...
Jag har iaf fler goda referenser än dåliga, men ändå det behöver ju inte alltid spegla hela sanningen.
Men har en person många goda referenser så är det förhoppningsvis bra :)
 
Sv: Hur skydda sig?

Är du främst ute efter att stallhyra betalas även om personen inte funkar så är det ju som du säger kontraktet som gäller främst .

Jag tycker och tror att det sällan i min Erf är det som väger tyngst för folk som hyr ut i liten skala . Där är utöver pengarna vikten av rätt person högst relevant och då säger referenserna en del . Även om man inte gillar referenserna som personer brukar man kunna få rätt balans om man själv kan bedöma utifrån ekvationen .

Känner man öht inte referenserna blir det svårare och i det läget hade jag aldrig chansat om referenserna är dåliga med motivering varför .

Sen är det rätt stor skillnad att vara den som hyr ut , i fråga om bedömningen av en god inackordering , och en inackorderings version om varför det inte fungerat , frågar du mig . Därav min kommentar eftersom ts nu är uthyrare och inget annat .;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skydda sig?

Låter som ett bra upplägg tycker jag. Då har du garderat dig. När jag tar in inackorderingar är jag noga med att förklara min hästhållning så att jag får hit någon som har samma syn som mig. Inte när det gäller smådetaljer förstås, men i grunden. Det är det viktigaste för mig. Plus att det kan kännas rätt när jag träffar personen. En bra magkänsla. Det har fungerat bra hittills. Jag har också bara tre platser.
Enda gången det blev lite jobbigt var när en inackorderad ändrade sin syn på hästhållning efter ett år. Första året gick hästen ute dygnet runt på sommaren med de andra, fick täcke på när det var kallt och ett regntäcke i regnväder. Inte mer med det. Sen skulle den ha 5 eller 6 olika täcken beroende på vilken temperatur det var, om det var molningt, regnigt eller sol. Det blev en lång lista. (ett täcke under -10, ett annat om det var mellan 0 och -10, ett annat om det var runt nollan och regn, ett annat om det var runt nollan och molnigt, ett annat mellan 0 och +5 om det var moln, sol, osv.) Det var helt ohållbart. Den sommaren åkte de hit och ställde in hästen ensam i stallet alla kvällar det inte var sol. :( sista vintern skulle den också in mycket tidigare än de andra hästarna så då stod den stackaren i stallet i flera timmar och ropade på de andra.
Jag blev väldigt lättad när de flyttade hästen till ridskolan istället.
Att människor ändrar sig kan man ju inte skydda sig emot, men då får man säga upp dem.
Skriv alltid ett bra och tydligt kontrakt.
 
Sv: Hur skydda sig?

Kontrakt och tydliga regler. Kräv referenser och kolla upp så personen inte har betalninganmärkningar.

Att man stått i flera stall behöver inte betyda ngt, jag letar själv ny stallplats nu och det beror inte att jag är bråkig och inte kan betala för mig utan att min häst inte fungerar med de andra hästarna i stallet och blir skadad.
 
Sv: Hur skydda sig?

Det bästa är att skriva ett kontrakt. Det finns färdiga kontrakt att köpa bla på börjes. Dock tyckte jag att de kontraktet kändes lite för strikt och det var en del som jag gärna ville ha med som inte fanns...

Upplåtelsetid, där är det bra att han två alt, ett tillsvidare och ett för en period.

Avgifter och betalning, hur mycket hyran ligger på, vart man ska betala och när

Uppsägning, där är det viktigt hur man skriver. Vi har valt två månaders uppsägningtid och att man måste säga upp kontraktet till den sista i månaden. Och av erfarenhet så vet jag att det är bra att förtydliga sig med att skriva "säger du upp dig den 3 jan så börjar uppsägningstiden gälla den 31 januari". Men det beror på hur du vill ha det. Vi har även lagt till att vi äger rätt att säga upp hyresgästen med 14 dagars uppsägningtid, men att det gäller endast vid allvarligare incidenter så som ex hot, stöld och om ev medryttare, gäst, släkting bryter mot stallets regler och rutiner upprepade gånger trots tillsägelse.

Hästägaren/fodervärds ansvar, här är det viktigt att man tänker till, något som jag märkt är bra om det står i kontraktet är att den som står för kontraktet ansvarar för de personer såsom skötare, medryttare, gäster eller släktingar/familj som vistas i stallet. Gör de något som du anser är fel så har du rätt att neka personen tillträde till stallet.

Upplåtarens ansvar, Lite om dina förpliktelser... '

Veterinär, att du som stallvärd har rätt att ringa ut veterinär eller djurambulans om hästens behov bedöms som akut och att hästägaren/fodervärden svarar för samtliga kostnader

Avtalets upphörande, hur du vill att boxens ska städas ur och att kvarglömd utrustning tillfaller dig som uppstallningsvärd efter 6 månader. (detta utifall att någon glömmer och kommer på efter något år att h*n måste ha den saken och så har du kastat den)

Vid inflyttning av häst till stallet, Vill du att hyra ska vara betald innan de flyttar in ska det stå, skriv även med att muntliga avtal gällande inackordering ges inte utan att häst utan skrivet kontrakt ej äger rätt till box, gäller iofs om någon köper en till häst och sedan i rätten hävdar att ni gett h*n ett muntligt avtal. (har precis vart upp i rätten ang just det) Vill du att hästen ska vara avmaskad innan inflytt är det bra om det står under denna punkt.

Övrigt, skriv upp vilka regler du har i stallet och ta med det som bilaga i kontraktet och se till att de läser och singerar stallreglerna.

Har som sagt precis varit i en rättslig tvist gällande hyresgäst som ansåg att h*n inte skulle behöva betala för tre månader eftersom h*n blev uppsagd pga hyresgästens barn hotat andra i stallet samt stulit saker och brutit mot våra rutiner och regler flertalet gånger... Barnet var minderårigt och hyresgästen lämnade barnet i stallet nästan varje dag att mocka och sköta deras två hästar. Sista hästen tjatade jag om att jag ville att de skulle skriva på kontrakt så när jag sade upp dem så hävdade de att de hade muntligt avtal. Vilket gjorde att jag måste bevisa motsatsen för det stod ord mot ord.
Men jag vann till viss del och fick iaf hälften av pengarna vilket kändes bra mycket bra. De har sedan de blev uppsagda trackasserat min och min familj, anmält oss till soc, barnet har skrikit "jävla fitta, hora, luder" mm åt mig när jag passerat centrum på vår ort, blivit uthängd på FB mm.

Så det kan vara bra att man kräver referenser och deponi för oftast så håller man dessa personer borta. En person som har bråttom att flytta in ska du undvika, de skapar ofta problem även om de säger att de i det förra stallet har varit elaka och inte tar hand om djuren mm... Jag gick ju på den nöten och jag hamnade i rätten. Har lärt mig otroligt mycket under resans gång...

Jag hoppas att du hittar en trevlig person som du kommer trivas med. Det har jag i alla fall gjort nu. Har två fantastiska hyresgäster som hade mycket goda referenser och betalade mer än gärna en hyresdeponi.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 662
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 276
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 021
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp