Hur skulle ni reagera????

boccia

Trådstartare
En kompis står i ett stall där en av de andra inhyrda håller på med homeopatika för hästar. När kompisen var bortrest i en vecka så hade denna person, utan tillstånd, gett kompisens häst homeopatmedicin "för att h*n var så stressig o nervig så h*n fick lite som skulle lugna nerverna". (Hästen i fråga har aldrig uppvisat några som helst tecken på stress eller att vara svårhanterad.) Självklart blir min kompis arg och undrar varför h*n inte blev tillfrågad först, men personen i fråga bara slog ifrån sig med "det är väl inget farligt, homeopatpreparat har inga bieffekter"

Min fråga till er är: Hur skulle ni reagera om någon stoppade i er häst någonting sådant utan att fråga först??
(Vet hur jag själv skulle reagera, men vill höra er åsikt)

Sv: Hur skulle ni reagera????

Jag hade nog blivit vansinnig, men å andra sidan är jag varianten av person som går i taket om man handmatar hästarna med äpple/morot/etc.

Skulle bli fullkomligt vansinnig! :eek:

Ingen ger mina hästar något utan tillåtelse. Visst det kanske inte har några direkta bieffekter men spelar ingen roll, ren princip sak att man inte ger andras hästar substanser/foder/godis/medecin och dylikt utan att man är överens.

Kan finnas örter i homopat medel som kan ge ett possitivt utslag vid doping kontroll. Inget kul om det är en tävlingshäst...

Jag skulle bli fullständigt vansinnig och skälla ut personen efter noter :devil:

Ingen stoppar i min häst saker utan att ha bett om lov först.

:devil:.... Jag skulle nog vilja bli tillfrågad först.....

Har varit med om ngt liknande för många år sedan..
Jag skulle åka utomlands i en vecka och hade fixat att en bekant skulle ta hand om min häst. Det föll så in i träningsschemat att det passade utmärkt att hästen skule få en veckas vila när jag var borta. Tjejen skulle alltså mocka och så, inte rida.. Ska tilläggas också att hästen var lite speciell... Enmanshäst så att säga..
När jag kom hem så var hästen jättekonstig att rida, nervös och hetsig (jag trodde ju att hon hade ju stått i en vecka men detta var mer konstigt än så..) tjafsig i munnen mm..
Det tog ett bra tag innan detta gick över och hon blev normal igen..
Ett par månader senare var jag på en tävling, en tjej kommer fram till mig som jag inte kände och säger att "oj vilken trevlig och fin häst du har, jag fick ju rida henne när du var borta" ????????? Vad ända in i..... Kan ju säga att jag blev jättearg... Trodde jag kunde lita på tjejen som skulle mocka åt henne men tji fick jag....:devil:

Som delvis yrkesverksam inom alternativvård så måste jag säga att vederbörande agerat helt fel. Man ska ALDRIG behandla NÅGON utan tillåtelse. Det gäller även om det är "helt utan bieffekter". Det är ett övergrepp.

Det enda jag skulle kunna tycka är en förmildrande omständighet är om hästen råkat ut för något och blivit så extremt stressad att vederbörande ansett sig behöva ge någon slags "första hjälpen". Men så verkar ju inte vara fallet.

Om vederbörande är yrkesverksam så är den personen ingen jag skulle anlita i fortsättningen.

Jag skulle blivit jätteledsen att man inte kan lita på sina stallkompisar. Vad blir det nästa gång...? :confused:

Jag skulle bli skogstokig - Många preparat har karens! Olyckligt om det vart en tävlingshäst. //Linda

Skulle bli fullkomligt vansinnig! :eek:

Ingen ger mina hästar något utan tillåtelse. Visst det kanske inte har några direkta bieffekter men spelar ingen roll, ren princip sak att man inte ger andras hästar substanser/foder/godis/medecin och dylikt utan att man är överens.

Kan finnas örter i homopat medel som kan ge ett possitivt utslag vid doping kontroll. Inget kul om det är en tävlingshäst...

Kunde verkligen inte sagt det bättre själv!!

Skulle bli duktigt :devil: arg faktiskt! Det är egenmäktigt förfarande.

Kicki :)

Ett äpple, morot eller en liten gnutta korn skulle jag inte reagera nämnvärt på. Men när det gäller homeopatpreparat skulle jag bli fly förbannad då vissa örter, som många skrivit, har karens och däremed räknas det som doping!

Nu är ju inte jag tävlingsryttare, men tänk om man skulle vara det - eller om det skulle hända någon som är det? Nä fy fan!:mad:

Nej jag skulle bli asförbannad, det är verkligen inte acceptabelt!!
Minns en stallägare där jag hade min foderhäst som helt fräckt ändrade på hästens foderstat utan att fråga eller ens nämna det för mig:confused::mad: När det gäller ens egen häst så är det enligt mig, bara ägaren som får ta beslut kring hästen, har någon utomstående problem så får de väl tala om det!

Jag skulle bli fly förbannad!
Det är verkligen långt ifrån acceptabelt att göra något sådant.

Instämmer helt och fullt. Hade dessutom faktiskt funderat på att byta stall, för jag hade inte känt mig säker på att det inte skulle hända igen.

jag skulle ha blivit vansinnigt arg på den personen:mad:

Jag skulle ha blivit asförbannad och talat om för personen ifråga precis vad jag tyckte!

jag skulle bli skogstokig och helst av allt nita den jäveln.

mina hästar är MIN egendom och dem ger man fan i.

Men herregud! Jag sprayar inte ens pälsglans på hästar med tovig man utan ägarens tillåtelse! Ägaren bestämmer, så är det bara.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 524
Senast: mackan
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 230
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 671
Senast: Kingsland89
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 732
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka