Hur skulle ni reagera????

Sv: Hur skulle ni reagera????

jag vet inte riktigt vad jag hade gjort.. tror att jag hade börjat skriga och skälla ut personen..

ska man ge min häst någonting så ska man fråga först

som de flesta uttryckt, i olika former :crazy:, så hade jag blivit sjukt sur, okej, de flesta homopatiska preparat är ju helt ofarliga, i den mening att de flesta inte har några efterverkningar. det är principen, man ändrar inte i en annans häst foderstat, man gör ingenting med någon annans häst som inte är överenskommet!

och om hästen var såpass orolig att de ansåg att den behövde lugnas på medicinsk väg, varför försökte de inte få tag i din vän?!

jag skulle i din väns ställe, som någon annan skrev tidigare, känna mig väldigt obehagligt till mods i ett stall där någon annan tar så pass drastiska beslut som att medicinera (homopat eller inte) för att lugna hästen, vaet går gränse för dem nästa gång?

Jag hade blivit heligt förb....d. :devil:Ingen har rätt att ge andras hästar preparat av något slag utan ägarens medgivande. Egenmäkrigt förfarande skulle jag säga.

*KL*

Då är vi alltså rörande överrens alla här, jag hade oxå blivit fly förb***ad!!!!! (troligen oxå polisanmält + flyttat)

Kompisen flyttade sin häst, inte enbart pga den här händelsen, utan en lång rad händelser + mobbing i stallet (behöver jag nämna att det var en o samma person bakom alltihop...)

jag tror absolut det var det bästa alternativet för din kompis, hoppas hon trivs bättre och slipper massa "jag-vet-bäst-kärringar" i det nya stallet!

(det är för övrigt väldigt tragiskt att en enda sur/otrevlig/jobbig person kan förstöra ett helt stalls atmosfär.)

Som delvis yrkesverksam inom alternativvård så måste jag säga att vederbörande agerat helt fel. Man ska ALDRIG behandla NÅGON utan tillåtelse. Det gäller även om det är "helt utan bieffekter". Det är ett övergrepp.

Det enda jag skulle kunna tycka är en förmildrande omständighet är om hästen råkat ut för något och blivit så extremt stressad att vederbörande ansett sig behöva ge någon slags "första hjälpen". Men så verkar ju inte vara fallet.

Om vederbörande är yrkesverksam så är den personen ingen jag skulle anlita i fortsättningen.

Så tycker jag också.... :bow:

Ehm, homeopatmedel har öht inget att göra med örter, det är en energimedicin och förmodeligen var det helt och hållet ofarligt och biverkningsfritt det hästen fick i sig. Det är knappast något jag skulle bli galen över.....

Sur kanske men inte mer.....

Men är det inte mer principen att någon tar sig en sådan frihet att bestämma över någon annans häst?

Jag hade blivit vansinnig......
Vi har faktiskt tagit beslutet på vårt stall (där vi är flera inhyrda) att vi inte hanterar andras hästar utan tillåtelse just för att undvika situationer där någon annans agerande faktiskt skadar ens häst.

men detta är ju helt sjukt.....:eek:
jag skulle bli rabiat...:devil::devil::devil:

skulle prata med stallägaren/stallchefen för atingen skulle denna människa få flytta eller så skulle jag packa i hop mitt skit.
sedan polisanmäla, egenmäktigt förfarande.... ellerdylikt.

(sedan till alla som säger att det är ofarligt o i princip bagatelliserar detta. jag tycker det är en princp sak. äpplen är åxå ofarligt, havre åxå.. för hästar som tål havre. att rida någons häst är ju inte heller farligt sett ur en hälsorisk synvinkel....)

Senast ändrad:

Jo men det gjordes förmodligen i välmening... Tycker det skulle vara mkt värre om dom gett hästen 1 kg havre....

Men det verkar som dessa personer hade ett dåligt förhållande sen innan och att det är därför hästägaren blev så upprörd.

Ringer man polisen och vill anmäla att hästen fått en äppelbit med 10 små sockerpiller i så tror jag dom skrattar högt.......

En kompis står i ett stall där en av de andra inhyrda håller på med homeopatika för hästar. När kompisen var bortrest i en vecka så hade denna person, utan tillstånd, gett kompisens häst homeopatmedicin "för att h*n var så stressig o nervig så h*n fick lite som skulle lugna nerverna". (Hästen i fråga har aldrig uppvisat några som helst tecken på stress eller att vara svårhanterad.) Självklart blir min kompis arg och undrar varför h*n inte blev tillfrågad först, men personen i fråga bara slog ifrån sig med "det är väl inget farligt, homeopatpreparat har inga bieffekter"

Min fråga till er är: Hur skulle ni reagera om någon stoppade i er häst någonting sådant utan att fråga först??
(Vet hur jag själv skulle reagera, men vill höra er åsikt)

som alla andra skulle jag bli vansinnig :devil:

vafasen! de flesta har väl en telefon så man kan ringa och FRÅGA först :confused:

Jo men det gjordes förmodligen i välmening... Tycker det skulle vara mkt värre om dom gett hästen 1 kg havre....

Men det verkar som dessa personer hade ett dåligt förhållande sen innan och att det är därför hästägaren blev så upprörd.

Ringer man polisen och vill anmäla att hästen fått en äppelbit med 10 små sockerpiller i så tror jag dom skrattar högt.......

Tror inte det gjordes i välmening, och förhållandet sedan innan handlade oxå väldigt mkt om att den andra personen tog sig friheter..... (i stil med" tyckte din häst hade så mkt kvällshö att jag tog bort hälften", "min halm var slut så jag tog två spånbalar av dig", "jag lånade din dressyrsadel, den är mkt bättre att rida markarbete i än min hoppsadel" osv.... allt utan att fråga innan)

Hur svårt är det att ringa innan, alla inhyrda i det stallet hade arb.nr, hemnr och mobilnr till varandra, + att de träffades så gott som dagligen.

fast då handlar det ju inte längre om hur hemskt det är att någon gett en annans häst ett homeopatmedel, utan hur en person över längre tid har betett sig dåligt och tagit sig friheter.

Men hur som helst så tycker jag att oavsett HUR illa någon beter sig genom att ta sig friheter, så går väl ändå gränsen för vad som är acceptabelt att stoppa i någon annans häst medel som inte hästens ägare är medeten om/gett sitt tillstånd till?????
Det andra kan man ta, men att utan tillstånd börja exprimentera med preparat till en häst man inte själv äger, och utan ägarens samtycke, det anser iaf inte jag vara ens i närheten av acceptabelt...

Sadel kan man ta med hem/låsa in, spån kan man alltid kräva betalt för, och hö....ja, det kanske är lite svårare att kompensera....
Mediciner/preparat, hur hindrar man det? Låsa in hästen?
Jag tillhör iaf dem som vill ha full koll på vad min häst får i sig, och med tanke på att jag (och kompisen) har tävlingshästar, så anser jag att det minsta man kan begära är att ingen annan stoppar i dem preparat utan min vetskap!!!!!

Senast ändrad:

jo men som sagt vore det allvarligare om hästen fått tex choklad än ett homeopatmedel. det är inte samma sak som om hon hade gett den vanlig medicin eller örter, den enda biverkningen homeopatmedel har är en ev. förstförsämring, och det förutsätter att medlet verkligen var rätt, vilket jag inte tror då denne person inte verkar så klipsk....
:cool:

jag förstår att man blir upprörd men 99,9% säkert har ingen skada skett.

Föär mig är det skit samma om det är någon skada skedd, i min värld GÖR MAN BARA INTE SÅDANT!!

och i min värld lånar man inte andras sadlar och mixtrar med fodret....

poängen är att det är lika illa.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 524
Senast: mackan
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 230
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 671
Senast: Kingsland89
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 732
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka