Hur skulle ni råda? *hundproblem*

Att hunden får arbeta innebär ju inte bara att den får göra av med energi, det stärker självförtroendet hos hunden också. En massa "konstiga" beteenden kan bero på att hunden inte får utlopp för sina instinkter, vilket leder till frustration, som i sin tur kan leda till rädslor etc.

Absolut. Visst är det så. Jag ska ta upp det. :)

De har tagit hjälp av en hundpsykolog men det har inte hjälpt.
De har jobbat aktivt med hundens problem i ett år.

Kanske är inte en hundpsykolog (självutnämnd eller utbildad?) bästa medicinen för en sådan här hund. Det finns andra typer av hundtränare med gedigen kunskap som kan råda dem hur de ska gå vidare. Var bor de? Så är det lättare att tipsa om bra folk.

Funderar på detta du skriver "biter vid tillrättavisning" - menar du då fysisk tillrättavisning (ta nacksinn osv) ? Många raser triggas av smärta och att göra något som kan ge smärta (även yttepytte) till en sådan hund kan ge ett automatiskt försvarsbett.

Jag vill bara säga att det visst kan bero bara på understimulering.

Jag har en blandras med schäfer,labrador och terrier och hon hade garanterat varit avlivad eller fått vandra runt i olika hem om hon inte varit hos mig eller motsvarande hem som kan ge henne det hon behöver.

Hon är en omplacering, som tidigare attackerat hundar i ren frustration, hon är livrädd för mycket, hon blir hysterisk och vallar och vrålskäller när hon tycker något är otäckt,NÄR hon är understimulerad.
Hon kan helt enkelt inte hantera all energi hon har, utan det blir till negativ energi istället.

Hos mig får hon det hon behöver.
Hon är världens enklaste hund när hon får det hon behöver!
HOn går fint i koppel, har en bra kontakt, oerhört lyhörd utan att vara tramsig, går lös, kommer på all inkallning osv, en sån där riktig drömhund är hon:)

Och det är bara för jag låter henne få det hon behöver, och jag märker efter ca 2 dagar utan motion och aktivering att hon börjar bli jobbig, det börjar med skälla på andra hundar, vakta mig mot människor, som hon annars bara står med svansen nere i marken och tittar på, osv osv.

Hade hon varit hos en människa eller familj som gav henne koppelpromenader och var lite stressiga i sitt egna sätt, skällde på henne när hon gjorde fel osv, hade hon ballat ur direkt, blivit ett nervvrak som börjat attackera hundar ,vakta ,skälla ,precis som hon var innan jag fick ta över henne.

Om hunden fungerar så pass bra hos dig medan ägarna inte ens vågar åka iväg med hunden så är kanske den första biten att fråga sig vad ägarna kan ändra på i sitt beteende runt hunden.

Ägarens sätt att vara på påverkar ju hundar något enormt.

Kanske är inte en hundpsykolog (självutnämnd eller utbildad?) bästa medicinen för en sådan här hund. Det finns andra typer av hundtränare med gedigen kunskap som kan råda dem hur de ska gå vidare. Var bor de? Så är det lättare att tipsa om bra folk.
Ja jag har tipsat på en mycket duktig tränare och de skulle ringa idag. Hoppas h*n har tid.

Om hunden fungerar så pass bra hos dig medan ägarna inte ens vågar åka iväg med hunden så är kanske den första biten att fråga sig vad ägarna kan ändra på i sitt beteende runt hunden.

Ägarens sätt att vara på påverkar ju hundar något enormt.

Jag tror att de har kört fast, de är ledsna och förtvivlade.

Funderar på detta du skriver "biter vid tillrättavisning" - menar du då fysisk tillrättavisning (ta nacksinn osv) ? Många raser triggas av smärta och att göra något som kan ge smärta (även yttepytte) till en sådan hund kan ge ett automatiskt försvarsbett.

Ja så kan det absolut vara! Min ena heeler blir bara värre vid fysisk bestraffning så det går bort. Kanske samma på deras hund.

Jag tycker att det låter misstänkt likt smärtproblematik. Men också understimulering av sina instinkter som andra varit inne på. Stress som den inte kan hantera och till synes omotiverade rädslor kommer ofta med smärta. Är den genomgången av veterinär? En annan viktig aspekt är hur ägarna är tillsammans med den i dessa situationer.. Hoppas att ni hittar ett sätt för hunden att må bra igen.

Jag tycker att det låter misstänkt likt smärtproblematik. Men också understimulering av sina instinkter som andra varit inne på. Stress som den inte kan hantera och till synes omotiverade rädslor kommer ofta med smärta. Är den genomgången av veterinär? En annan viktig aspekt är hur ägarna är tillsammans med den i dessa situationer.. Hoppas att ni hittar ett sätt för hunden att må bra igen.

Hunden är genomgången av veterinär men jag föreslog att de skulle kolla synen på den.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för det ÄR en go hund.

Jag tycker det låter likt en kompis hund som ung, som just är/var väldigt rädd, speciellt för nya människor.

Men ta den själv? En period, så kan du ju omplacera den på sikt till ett stabilt hem...? Synd att det är en hane, annars hade jag kunnat tipsa mina föräldrar, stabilare hundhem får man leta efter...

Men ta den själv? En period, så kan du ju omplacera den på sikt till ett stabilt hem...? Synd att det är en hane, annars hade jag kunnat tipsa mina föräldrar, stabilare hundhem får man leta efter...

Men jag kan inte. Min hane och den går inte ihop. Även om den är kastrerad.
Har dessutom en hund som bor hos mina föräldrar eftersom hon och tiken här hemma slåss. :(

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 257
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 657
Senast: lizan
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 482
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 619
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar