Hur skulle ni ha gjort?

H

Hoppryttaren

Jag är en tjej med viljan att en gång bli en riktigt duktig hoppryttare.
Jag hoppar just nu på Msv nivå med ponny.
För några månader sedan lade jag in en annons om att jag sökte en foderhäst.
Jag hittade tillslut en och tog med den hem.
Men jag har börjat märka att denna häst inte har någon vilja eller kapacitet för hoppning över 1m.
Jag fick av ägarna information att den hade hur mycket kapacitet som helst men har nu märkt att detta inte stämmer.
Vi löshoppade den för några dagar sedan och den ville absolut inte hoppa högra än 110.
Jag har tävlat några 110 banor med den men jag bokstavligt talat fått lyfta den över varenda hinder.
Jag går i skolan just nu och har begränsad fritid till mina hästar.
Jag skulle kunna välja att lämna tillbax hästen och istället fokusera på min ponny som jag bara har ett år kvar med.
Eller så har jag kvar denna hästen och tränar mycket markarbete och hoppar lite småklasser...
Det största problemet är att den inte är så pålitlig.
Kan tvärstanna på hinder och är rädd för vattenhinder. Jag är rädd att jag ska tappa modet...
Men om jag har den kvar kan jag vänja mig vid stor häst..
HUR SKULLE NI HA GJORT??

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

En junior/YR häst enligt mig ska bygga upp självförtroende på ryttaren. Den kanske inte behöver ha kapacietet för att gå världsklasser, men den bör bara ärlig. Jag menar inte att den ska hoppa allt man styr på, men den ska inte stanna för att vara taskig.

En hel del beror ju på din rutin i ridningen, om du känner att du kan utveckla dig själv eller/och hästen. I maj köpte vi en holländsk häst som var så snygg och hade en helt outstanding hoppteknik så att den var bara tvungen att komma hit. Men i början var han helt tom att styra mot ett hinder. Det fanns inga rekationer i hästen, man visste inte ens om han hade sett hindret. Idag blir han helt galet glad när han ser hinder, och suger tag i dom ordentligt.

Sen är det helt upp till dig, hur känner du för hästen? Hur mycket vill du lägga ner, och vart tror du att de leder?

Vi lånade för några år sedan en D-ponny som enligt ägaren skulle ha hur stor kapacitet som helst -och det hade han -i Lätt B.....han fick rosett varenda start om vi inte hoppade högre.
Varenda gång vi testade att hoppa Lätt A blev han superstressad och livrädd,till slut fick vi inse att hans gräns låg helt enkelt där,han hade varken modet eller viljan att hoppa högre.
Därmed lämnade vi tillbaka honom till någon som nöjde sej med den pålitliga rosett plockaren i Lätt B som han ju faktiskt var.
Ibland stämmer inte ryttarens och hästens ambitioner och det beror ju inte på att det är en dålig häst,bättre att inse hästens begränsningar än att ständigt vara besviken på den.

Jag håller med föregående talande. Hehe! Ja, det beror ju helt på hur du känner för hästen.

Jaa. Ska du satsa på hoppandet så ska du inte ha en häst du behöver utbilda för att nå vidare. En YR häst ska hjälpa inte stjälpa din karriär!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 587
Senast: Blyger
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 436
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka