Hur skulle ni allra helst vilja bo?

labb

Trådstartare
Som rubriken lyder: Om ni helt fritt fick välja, hur skulle ni då vilja bo? Byggnader såväl som plats.

Mitt val skulle nog bli något liknande detta:

tumblr_kpsgy7M9Px1qzh8rwo1_500.jpg

Ja ungefär som AndersB, halvt fritt och halvt inbyggt i landskapet,
byggt miljövänligt och energieffektivt,
men med ett stort fönster med utsikt mot det nordnorska havet.
(och kanske en get på taket ;))

Jag har ingen bild men jag vill ha ett litet hus, max 90 kvm. Gärna ett gammalt hus med en massa vinklar och vrår.
Sen vill jag ha en massa mark till med möjlighet att ha en massa djur. Hästar hundar katter grisar höns och kameler vill jag ha.
Ett mysigt litet stall och lösdrift(er) med kuperade hagar som innehåller både skog och äng. Kanske en liten bagarstuga på gården.
Det ska vara långt till grannarna och långt från trafikerade vägar.
Ja och så får det gärna ligga med utsikt över vatten av något slag.

Då jag alltid haft en känsla av att jag bott på engelska landsbygden i ett tidigare liv så tilltalar detta mig starkt;

2609c3c170d0bd695784a8920ed6c546.jpg

Gärna i en mindre engelsk by, tänk "Hem till gården".

Just nu letar vi hus , men hemma i sverige så de mer realistisk a drömmarna nu är ett enplanshus, gärna tegel, med insynsskyddad tomt, gärna lugnt och skönt men med cykelavstånd till centrala mindre stad/ort. Tror inte vi skulle trivas mitt i skogen ;)

Åhh eftersom jag inte har något att skriva i Husköpar-tråden får jag väl drömma här sålänge :angel:
Vi vill ha ett vitkalkat stenhus, gärna från tidigt 1900-tal, med 15-20 hektar mark. Kan även vara i "antik tegel", dvs sånt fint levande tegel och inte bara detta röda tråkiga insustri tegel som är vanligt. Ungefär 4-6 hektar bete till mig att ha lite djur på och iaf 10 hektar åker för odling. Garage för bilar och traktor samt diverse andra maskiner och prylar. Stall och gärna även lösdriftsmöjligheter. Viktigt med gårdsbilden, att det inte är en massa små ekonomibyggnader huller om buller.

Jag vill ha ett stort kök och en kamin. Sambon vill ha en alle(kan inte göra en sån där fjong över e:et:rage:) och stor gräsmatta. Jag vill ha växthus och mycket fruktträd och stort/plats för stort trädgårdsland. Det får inte finnas pool.
På landet, såklart, men inte mer än en halvtimme från sambons jobb (jag pluggar i nuläget och kommer troligen jobba i samma stad när jag är klar). Inte alltför nära stor väg eller järnväg, gärna grannar men inte direkt intill huset.
Borde väl inte bli så svårt eller?:p
Ska bli intressant och se vilka "krav" som finns kvar i fastigheten vi väl fastnar för:angel:

Ganska stor centralt belägen lägenhet, gärna funkis eller möjligen nyklassisk. Med en takterass eller en stor balkong på översta våningen i huset. (Huset ska givetvis ha ett perfekt fastighetssköteri, så att jag slipper lyfta ett finger för husets skötsel.)

Jag tycker samtliga bostäder i tråden har sin tjusning.

@pajaztar, volvo740tjej ochAndromedae. En herrgård eller ett slott skulle jag också kunna tänka mig OM någon annan skötte allt och jag bara kunde ägna mig åt att måla stora fresker på stenväggarna.

@McFlurry Jag bor inte så jättelångt från Österlen faktiskt och hade det varit för hundra eller hundrafemtio år sedan, innan turister, motorfordon och industrialisering hade inget kunnat få mig från dessa delar av Skåne, ett landskap utan dess like, ett drömmarnas Arkadien. Haväng och området däromkring är fantastiskt.

@ Diderot Inte mycket mer att säga än att jag håller med!

@aprilmaj En selekelskiftes grosshandlarvilla hade inte heller varit dumt, men samma där, bara om jag hade någon annan som skötte stället åt mig.

@ SkorpsSmulan, landsbygdsbo Ett gammalt hus om än med lite drag och andra ålderstecken tycker jag också om.

@voltis Jag förstår dig, en tröst med vårt klimat är dock att man uppskattar sommaren desto mer.

@RostKaptenen Skulle ni främst odla foder för djuren eller tänker du dig en form av självhushåll?

@Petruska Jag bodde ganska länge i Lund och vande mig vid stadslivet, tillgången till all kultur inte minst. Hade det varit under den perioden hade jag kanske också haft samma som idealbostad.

@ LindgrenV Har sett det huset också, riktigt häftigt. Lite för djärvt för mig men grundtanken är samma.

@AndersB Nej, lite beroende på marken men troligen mest spannmål. Är lite lönsammare än djurfoder. Samt att det är ett av sambons stora intressen.
Trådgårdsland och växthus däremot, där ska det odlas potatis, morötter, tomat osv!

Jag vill faktiskt bo som jag bor. Nära havet med lite egen skog. Om jag vore rik skulle jag köpa oss en övernattningslägenhet på Söder. Och ta hjälp med renovering av hus och byggnader som ser pittoreska ut så här på håll men som är riktigt ruckliga i närbild.
IMG_0288.JPG

IMG_0292.JPG

Min absoluta dröm är att få bo i Visby innerstad, i någon lägenhet som är alldeles lagom stor/liten för mig och min katt(er :angel:) :love: Blev alldeles förälskad i staden den enda gången jag var där och har varit sugen ända sedan dess.

Det här huset skulle vara speciellt dock :love:
PIX-XPFY6J.jpg

Eller det här huset som jag hittade en bild på bredvid ett annat hus till salu :love:
4A8L20NBA4UQNMKO1-1000x662.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
314
Senast: Happimess
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 240
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 898
Senast: BernT
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden