Hur ska vi tänka ang. ras?

Septicemia

Trådstartare
Jag och sambon har pratat om att skaffa hund ett bra tag. Vi har levt med hundar runt oss hela våra liv och håller på att gå åt i väntan på att vardagen ska bli hundvänlig igen. Nu börjar det äntligen bli dags att planera :banana: och förhoppningen är att inom det kommande året hitta hund eller åtminstone rätt ras.
Vi har främst haft bruks- respektive slädhundar tidigare, inget av de alternativen är aktuella i dagsläget, utan vi sneglar på raser som inte har samma aktiviteringsnivå.

Det här vill vi göra med hunden:
* Träningskompis på löprundor och promenader. Att kunna cykla med den vore roligt.
* Ta med på flerdagars vandringar.
* Någon form av klubb-aktivitet för skojs skull, alltså mest för gemenskap och kunskapsutbyte snarare än specifik gren.
* Enklare trickträning.

Vanliga vardagar blir det främst jogging och promenader, någon timme eller två, och lek på hemmaplan. Den bör klara av enstaka dagar med mindre stimulans. En vanlig helg blir det desto mer aktivitet.

Storleksmässigt letar vi efter mindre till medelstora hundar, optimalt känns 10-20 kg men det är mest en fingervisning.
Det behöver inte vara en valp, en omplacering på upp till ca 5 år är också intressant.

Följande går bort:
* Kortnosiga raser
* Raser som kräver mycket pälsvård, trimning eller klippning. Jag är inte förtjust i raser med extrema mängder päls, det är däremot sambon. (Att borsta ur då och då samt mer under fällning är inga konstigheter däremot.)

Följande raser står på listan just nu:

Welsh corgi cardigan
Norsk lundehund
Finsk eller svensk lapphund
Shiba

Låter det helt fel? Finns det andra raser som vi missat?

Dansk-svensk gårdshund? Lite liten kanske, och eventuellt för aktivitetskrävande? Men de jag träffat har jag upplevt som rätt lättsamma, intresserade och "lagom" krävande. :)

Fördelen med en vuxen hund är att ni i princip kan bortse från ras och enbart fokusera på rätt individ, det är väldigt klokt.

Jag skulle tittat på ex khromforländer eller dansksvensk gårdhund! Dom känns som robusta mindre hundar med trevlig storlek.

@Monstermom Jag tycker dansk-svenskar är väldigt trevliga, men har fått uppfattningen av att de kanske ligger för högt vad gäller aktivering? :) Även om de är små så har de jag mött ändå haft lite massa.

@squarepants Tack för tipset! Ska titta på khromforländern.

Jag hade gärna fokuserat på en vuxen hund medan sambon är lite velig och vill egentligen uppleva valpstadiet om det går. :p

@Monstermom Jag tycker dansk-svenskar är väldigt trevliga, men har fått uppfattningen av att de kanske ligger för högt vad gäller aktivering? :) Även om de är små så har de jag mött ändå haft lite massa.

@squarepants Tack för tipset! Ska titta på khromforländern.

Jag hade gärna fokuserat på en vuxen hund medan sambon är lite velig och vill egentligen uppleva valpstadiet om det går. :p

Jag tror det finns viss variation inom rasen, men de jag träffat har varit på nivån "roliga trickhundar". Jag vet inte riktigt vilken nivå ni egentligen söker, men min uppfattning är att med motion och rolig träning för skojs skull kommer man långt med en normal dansk-svensk.

Jag tror det finns viss variation inom rasen, men de jag träffat har varit på nivån "roliga trickhundar". Jag vet inte riktigt vilken nivå ni egentligen söker, men min uppfattning är att med motion och rolig träning för skojs skull kommer man långt med en normal dansk-svensk.

Vad gäller trickträning så handlar det mest om att vi tycker det är roligt till vardags och vill gärna att hunden också ska gilla det. Men det varken står eller faller på just den punkten.

Kom att tänka på dvärgpincher också? Även om dom i mitt tycke är mer spattiga än dom raserna du själv föreslagit.

Jag är själv väldigt förtjust i terrier-raserna och framför allt australisk terrier! Har enbart träffat genuint trevliga och lättskötta hundar. Pälsen behöver trimmas några gånger per år men är i övrigt lättskött. Cairnterrier, norfolk- och norwichterrier är liknande. Aktiva små hundar som vill ha lite fart och fläkt, som vandringskompisar utmärkta med tålig päls. En stor fördel med dessa är att dom har inga kända rasbundna sjukdomar.

Nackdelen med att gå ner i storlek är att cyklingen faller bort, iallafall om du vill cykla någorlunda fort ;)

Senast ändrad:
DP är nog lite för stissiga generellt för vår smak, mycket vilja och lite överallt hela tiden är väl min uppfattning. :D

Jag är egentligen inte så väldigt förtjust i terriers. Även om det är en orättvis jämförelse så saknar jag schäferns will to please alldeles för mycket i många av raserna och de individer jag träffat har haft lite mycket jaktinstinkt för min smak (men det kanske inte är rasbundet?). Har främst erfarenhet av westie, cairn och norfolk.

DP är nog lite för stissiga generellt för vår smak, mycket vilja och lite överallt hela tiden är väl min uppfattning. :D

Jag är egentligen inte så väldigt förtjust i terriers. Även om det är en orättvis jämförelse så saknar jag schäferns will to please alldeles för mycket i många av raserna och de individer jag träffat har haft lite mycket jaktinstinkt för min smak (men det kanske inte är rasbundet?). Har främst erfarenhet av westie, cairn och norfolk.
En irländsk då? Visst finns det jaktinstinkt, men kan inte påstå att de jag har träffat haft mer än vilken annan hund som helst. Alla de jag har träffat har varit trevliga, stabila hundar som gillar att göra det mesta.
Min hänger med på precis allt, har hyffsat mkt will to please (iaf när man lyckats hitta vad som motiverar honom) och då är han superrolig att träna med. Kommer aldrig bli någon lydnadsstjärna dock ;) Inga rasbundna sjukdomar vad jag vet.

En irländsk då? Visst finns det jaktinstinkt, men kan inte påstå att de jag har träffat haft mer än vilken annan hund som helst. Alla de jag har träffat har varit trevliga, stabila hundar som gillar att göra det mesta.
Min hänger med på precis allt, har hyffsat mkt will to please (iaf när man lyckats hitta vad som motiverar honom) och då är han superrolig att träna med. Kommer aldrig bli någon lydnadsstjärna dock ;) Inga rasbundna sjukdomar vad jag vet.

Jag får nog kika närmre på irländaren! Personligen tycker jag hemskt mycket om hundar som är lite rejäla och har inte haft ett stort intresse för mindre hundar förr frånsett corgin. Dessutom så är jag lång och det blir så fruktansvärt långt ner att böja sig till de mindre hundraserna :o.

Lancashire heeler och västgötaspets kan vara något att titta på eftersom ni nämner corgi. Västgöten är mildare av dessa två och det är mer jävlar anamma i heelern - men båda är härliga raser :)

Västgöten är ju bedårande! Hade helt glömt bort den rasen. :bow:

Hur är det med heelern, jag trodde den behövde mer aktivering? Annars verkar det vara roliga hundar.

(Sedan är förhoppningen att vi kommer kunna lägga ännu mer tid och energi på hunden i form promenader och mental stimulans än vad jag skrivit i huvudinlägget men det känns bättre att utgå ifrån en nivå som jag med säkerhet vet att vi alltid kan och vill hålla än att sätta upp drömscenarion.)

Svensk lapphund helt klart!

Jag är lite kär i svarta lapphundar! De jag träffat har varit otroligt trevliga individer, men varit väldigt påverkade av klimatet sommar och vår.
Vi bor i Blekinge, kommer flytta till Skåne relativt snart. I dagsläget bor vi i en lägenhet som redan nu är en mindre bastu med fönster åt väster, utan balkong. Jag räknar med att det kommer bli bättre efter flytten, men lägenhet kommer vi fortsätta bo i.

Västgöten är ju bedårande! Hade helt glömt bort den rasen. :bow:

Hur är det med heelern, jag trodde den behövde mer aktivering? Annars verkar det vara roliga hundar.

(Sedan är förhoppningen att vi kommer kunna lägga ännu mer tid och energi på hunden i form promenader och mental stimulans än vad jag skrivit i huvudinlägget men det känns bättre att utgå ifrån en nivå som jag med säkerhet vet att vi alltid kan och vill hålla än att sätta upp drömscenarion.)
Det kan skilja mellan olika linjer av heeler, men det du skriver räcker för de allra flesta heeler :) Jag har två heeler som skiljer sig massor i både utseende och temperament. Den ena är nöjd att bara få vara med ( men man får ha en tumme i ögat på henne om hon är lös, för hon har en del del jaktinstinkt), medan den andra kräver en del i både mentalt och kroppslig aktivering - men mer än du skriver om gör inte jag. är förig till tusen och vill massor med mest blir det lite trix, sökövningar (hon älskar att få jobba med näsan och är duktig på det) och lite skogsagility. Vi går rätt mycket och strosar vi bara så roar hon sig med att vilja ha beröm för alla miljoner stenar, stockar, träd osv hon hoppar/klättrar upp på ;) Gräver sork, badar i ån osv är andra saker hon pysslar med om jag inte ger henne uppgifter. En lite mer "brötig hund" med ack så rolig :p

Västgöten upplever jag lugnare och framförallt mjukare i sättet - den har inte det hetlevrade terrierblodet bakom sig... ;)

Kom att tänka på dvärgpincher också? Även om dom i mitt tycke är mer spattiga än dom raserna du själv föreslagit.

Jag är själv väldigt förtjust i terrier-raserna och framför allt australisk terrier! Har enbart träffat genuint trevliga och lättskötta hundar. Pälsen behöver trimmas några gånger per år men är i övrigt lättskött. Cairnterrier, norfolk- och norwichterrier är liknande. Aktiva små hundar som vill ha lite fart och fläkt, som vandringskompisar utmärkta med tålig päls. En stor fördel med dessa är att dom har inga kända rasbundna sjukdomar.

Nackdelen med att gå ner i storlek är att cyklingen faller bort, iallafall om du vill cykla någorlunda fort ;)

Lite OT men även om cairn i övrigt är en frisk och sund ras så förekommer det tyvärr renal dysplasi (tidigare kallad PNP). En ärftlig, medfödd njursjukdom som oftast leder till att hundarna dör redan som valpar eller unghundar, ytterst få blir äldre än 2 år.
Det är ingen vanlig sjukdom i rasen och det har inte funnits några kända fall av RD de senaste åren men dessvärre så avlar man fortfarande på linjer där man vet att det finns anlagsbärare flera gånger om.
Man skall absolut inte tveka att köpa cairn för den sakens skull men man bör grotta ner sig lite i Hund- och Avelsdata för att se till att man köper från mer eller mindre RD-fria linjer.

Lite OT men även om cairn i övrigt är en frisk och sund ras så förekommer det tyvärr renal dysplasi (tidigare kallad PNP). En ärftlig, medfödd njursjukdom som oftast leder till att hundarna dör redan som valpar eller unghundar, ytterst få blir äldre än 2 år.
Det är ingen vanlig sjukdom i rasen och det har inte funnits några kända fall av RD de senaste åren men dessvärre så avlar man fortfarande på linjer där man vet att det finns anlagsbärare flera gånger om.
Man skall absolut inte tveka att köpa cairn för den sakens skull men man bör grotta ner sig lite i Hund- och Avelsdata för att se till att man köper från mer eller mindre RD-fria linjer.

Vet du exakt hur arvsgången ser ut? Finns det något DNA-test? Inom min ena ras, flatcoated retriever, avelsspärras föräldrar och helsyskon till hundar som dött i sjukdomen. Men jag har inte sagt mig in närmare i hur den ärvs, måste båda föräldrarna vara bärare för att sjukdomen ska drabba? Gissningsvis borde det födas kullar där hela eller delar av kullen är bärare utan att sjukdomen syns (=Utan att hundar dör) eftersom det fortfarande drabbas hundar i linjer där sjukdomen inte är känd.

Eller så kanske det inte alla fall rapporteras..... Har veterinärer skyldighet eller är det upp till djurägaren?

Mvh Hundra Frågor :angel:

Jag har en dansk-svensk gårdshund och jag tycker inte alls han kräver mkt stimulans, han sover nästan hela dagarna... är nöjd med några korta promenader per dag... sedan älskar han att vara aktiv andra dagar också, men han är otroligt anpassningsbar... jag har honom till exakt de sakerna ni vill ha hunden till... han är med mig och springer, cyklar, i stallet och i soffan...

låter som att det är en whippet ni ska ha! hänger gärna med på både långa promenader och joggingrundor men är samtidigt riktiga soffpotatisar som gärna ligger inne och slappar en dag eller två om vädret är dåligt. Lättare trickträning funkar finfint om man bara hittar rätt motivering. en riktig allroundhund som är "lagom" på alla sätt.
har dock ofta en hel del jaktinstinkt och kan vara svåra att ha lösa hur som helst. Särskilt om man köper hund från rena kapplöpningslinjer. Har själv två stycken, en från utställningslinjer som är lös i stort sett alltid och en från kapplöpningslinjer som endast kan vara lös på inhägnat område.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 144
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 049
Senast: Nenyah
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Jag har sedan tidigare en schipperke, en tik på 5,5 år. På senare tid har min sambo börjat intressera sig för hundar och talar lite löst...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 054
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar