Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Calazirya

Trådstartare
Hur ska ni göra med era små, vaccinera eller inte vaccinera ?

Till riskgruppen hör alla barn under 2 år ..

Jag och min sambo ska vaccinera oss så det känns ju självklart att också Ella ska vaccineras, men jag vill ändå skicka ut frågan här på buke.

Jag har nedsatt imunförsvar så jag hör också till riskgrupperna.

Finns det någon här som är mer insatt ?

Det blir ju en jäkla massa vaccinationer :crazy:

/ C

Sv: Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Jag vet inte riktigt hur vaccinationsplanen ser ut här, men jag vill att dottern ska vaccineras. Jag är egentligen inte så orolig i nuläget, men det känns som det är svårt att veta hur "svininfluensan" kommer att bete sig senare och blir den väldigt aggresiv kanske det är för sent att vaccinera då.

Måste ta reda på hur planen ser ut här.

Vad hander om den andrar sig igen, som den redan har gjort? Funkar vaccinet fortfarande da?

Jag har läst att vaccinet enbart är godkänt för de över 18 år... har jag missuppfattat något?
För vi pratar väl om svininfluensan?

Tamiflu får ges till spädbarn om stor risk för spridning finns, det nya vaccinet har jag inte hittat någon åldersrestriktion än..

Men det kanske är så som du säger, att det nya vaccinet inte ges till barn under 18 år..

(söker vidrare)

Vindvissla: Jag har ingen aning, därför jag slängde ut frågan här :)

Varfor blir man mer sjuk om man ar gravid? Nu blev ju jag lite orolig! Har har jag inte hort ett knyst om att vaccinera..

Olika infon varje dag känns det som. Igår stod att småbarn inte var i riskzonen.

Jag ska välan vaccinera mig som gravid. Sonen har vi inte tagit ställning till.

Vet inte riktigt - har bara läst att gravida är prioriterad grupp.

Jag ocksa. Har man samre immunforsvar nar man ar gravid? Jag har inte varit sjuk en enda gang, varken forra gangen eller denna. Jag ska till min doktor imorrn, ska fraga honom, men de ar lite efter har sa han vet sakert inte.

Jag läste att barn under 2 år inte får vaccineras. Man undrar ju hur testat det här vaccinet är? Tänker på t.ex. Gardasil som orsakade ett antal unga kvinnors död när det började användas.

jag funderar på om man vågar att vaccinera sig som gravid, de vet ju inte vad det gör mot fostret så det känns ju inte så säkert det heller...
Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra-

Barn under två år kommer inte att vaccineras.

Alla övriga kommer att rekomenderas att vaccineras. Vaccinet väntas klart slutet av september/oktober. Barn smittas lätt men inte säkert att de blir såå sjuka av influensan. De äldre sägs kanske inte heller bli såå sjuka pga att de utsatts för mer virus. Riskgruppern är väll satt till 20/30-40åringar (tror jag), man räknar med något promille dödsfall bland alla som insjuknar. Det är en risk att vaccinera sig men lika stor eller större att låta bli.

KL
Jag ska se till att alla mina 4 barn blir vaccinerade. Jag vill att de pga mitt jobb även ska få TBC vaccin med, gud vet vad jag kan dra med mig hem från jobbet:crazy:

Ja precis, jag vill inte vara en försökskanin och har hittills *peppar peppar' inte haft en influensa så länge jag kan minnas, om jag någonsin haft det. Dessutom bor vi mitt ute i ingenstans och jag träffar inte så mycket folk, så jag skippar det nog.

KL

Jag tillhör tydligen riskgrupperna pga astma. Nu pratas det om hemska biverkningar eftersom det är ett nytt och dåligt testat vaccin! Vet inte om jag vill vaccinera vare sig mig eller barnen, har en 2-månaders bebis som inte kommer att bli vacc antar jag? Och en treåring som väl är godkänd för vacc? Men jag vet inte...tycker det är svårt att ta beslut om vilket! Häromdagen var det en 5/6-åring som dog på kort tid efter smitta, i England. :crazy:

Jag läste om 6åringen, jättehemskt. Men så snabbt brukar det väl inte gå, och hon hade inte heller typiska symptom så de provade inte ens för svininfluensa vid första besöket på sjukhuset. Jättetragiskt.

Har du haft andra influensor? Är det extra jobbigt för att du har astma?

Jag har haft influensor, precis som alla andra. Vissa har jag sluppit att få (immun?), andra har varierat i styrka. Jag vet faktiskt inte om det är värre för mig än för andra, jag har inget att jämföra med. Men så här på rak arm kan jag inte minna mig att jag behövt ta mer astmamedicin i alla fall, vid flunsa.

Å vad bra att du startade denna tråd. Jag satt igår och läste om detta, men det dök upp fler frågor efteråt.

Jag är så dåligt insatt och har fått för mig att vi är ganska safe för dödsfall i Sverige. Jag jämförde ex hygienen med Mexico city där det startade.
Men så den där 6-åringen i England... Hade det barnet någon annan sjukdom som satte ned immunförsvaret?
Är man i riskzonen då?

Om vaccinet inte kommer förrän om ett par månader kan ju vad som helst hända! Eller?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 312
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 913
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar