Hur ska ni "fixa" eksemen på era islandshästar sommaren 2010

Sv: Hur ska ni "fixa" eksemen på era islandshästar sommaren 2010

Jag läste idag om att linfröolja ska vara bra. Har någon testat kanske?

Att ge i foder eller smörja med?

Som tillskott i foder kan jag tänka mig att det är bra eftersom det är bra för magen.

Som smörja ska PROB-produkterna vara bra vad jag vet.

För övrigt, eksemtäcken i stora storlekar (minst 145), någon som har tips? Har kört hööks, men tycker att de håller dåligt... och skulle gärna ha utan bukdelen som ändå funkar, typ som ett vanligt täcke med hals i det elastiska materialet...

Att äta.

(10 tecken)

horsesaver blåa är stora och elastiska funkar utmärkt och håller.

Svar ja, de går ute dygnet runt under sommaren.

Jag läste idag om att linfröolja ska vara bra. Har någon testat kanske?

Ja det är det enda vi ger förutom täcke och myggmedel, och hästen har klarat sig utan symptom nu sen några år tillbaka. Han får nog annars anses som en katastrof när det gäller eksem, men har som sagt varit helt ok utan symptom.

För övrigt, eksemtäcken i stora storlekar (minst 145), någon som har tips? Har kört hööks, men tycker att de håller dåligt... och skulle gärna ha utan bukdelen som ändå funkar, typ som ett vanligt täcke med hals i det elastiska materialet...

Boett. Kvalité som håller länge.

Tycker också Boett, magdelen kan ju knäppas bort. Horsesavers har jag provat men det gick sönder på en gång.

Ja som det står i rubriken. vad tänkte ni använda er av för knep i år? blir det samma behandling som tidigare år eller har ni hört om något nytt som ni tänkte prova?
Vad är det i sådana fall och vad har du provat tidigare, med vilka resultat?
hoppa på att få lite nya tips och idéer

Jag kör på samma som tidigare år, Ökozon och täcke. Fungerar toppen på min häst. Han är nästintill symptomfri. Brukar få en "attack" med bulor i manen som spricker och läker på ungefär en vecka i början av sommaren, annars är han jättefin. Kliar sig väldigt lite. Han är installad nattetid men ute ibland om vädret är okej.
Jag har inte provat något annat, min häst har inte haft eksem så länge. Och jag vågar inte prova något annat eftersom det här fungerar så bra. Dumt att chansa om man har nåt som fungerar tycker jag.

Senast ändrad:

Ladda upp med benzylbenzoatlösning, börja smörja tidigt och se över täckena.
Benzylbenzoat (= killitch) är tveklöst bäst, dessutom behövs inte någon mer smörja som repellent....
Skönt för hästen, tar bort klådan OCH avskräcker/dödar all ohyra.

Ja det är det enda vi ger förutom täcke och myggmedel, och hästen har klarat sig utan symptom nu sen några år tillbaka. Han får nog annars anses som en katastrof när det gäller eksem, men har som sagt varit helt ok utan symptom.

Vad använder du för myggmedel?

Jag har haft min 3 åring i 2 år nu till sommaren. Första sommaren han var hos mig kliade han inget.
Men förra sommaren kliade han av rätt mycket av manen och svansroten och kliade lite i ansiktet. Fick en kortison salva utskriven av min vet. och den funkade bra i ansiktet. Prövade PROB olja och schampo i man och svans men vet inte om jag tyckte det hjälpte.

Ska jag vara ärlig vet jag inte om det var/är exem för han fick inga sår i man och svans, han bara kliade sig och det blev irriterat (lite rodnad) av det. Han fick tillslut en kortisonspruta och slutade efter ett par veckor att klia helt. Vad tror ni? Var detta exem eller bara "bäbisfasoner"?
En bekant till mig sa att en häst som hon haft hade kliat sig typ vid 2 års ålder och sen hade det aldrig mer kommit tillbaka.

Har köpt ett exemtäcke ifall han börjar med det nu igen i sommar. Men hoppas att det bara var tillfälligt....

Att han slutade klia av kortisonsprutar tyder ju på att det var allergisk klåda i botten.

Min började klia som åring, dock väldigt lindrigt. Han gick med flugtäcke (sånt i nät) på sommaren, gör alla hästar här, mkt insekter, och broms med, och kliade inget. Sen på hösten kliade han lite, jag minns jag tyckte det var knepigt, det var ju knappt några insekter (de som var var ju dock knott).

Våren efter gick bra, men kring midsommar började han klia. Fick eksemtäcke etc, men var ju 'sent' på det så blev inte helt bra, dock inte jätteilla heller, ganska lindrigt.

Våren efter det så trots eksemtäcke direkt så han kliade och kliade. Jag bävar för nu i år, samtidigt kan jag nu för första året komma på med BÅDE täcke + enda smörja jag hittat som HJÄLPER direkt.

Men lärt mig att det är klassiskt de börjar klia som tvååringar, ganska lindrigt, men sen blir det värre säsongen efter det.

Men funkar Boetts om man tar bort magdelen..? iofs kan jag ju sy på maggjordar.

Min kliar sig inte alls, hon tål bara inte solen.

Men då är ju Boett bra. Det finns halva täcken, utan maglapp. Har funnits i alla fall, du får kolla upp.

Men funkar Boetts om man tar bort magdelen..? iofs kan jag ju sy på maggjordar.

Min kliar sig inte alls, hon tål bara inte solen.

Ja det gör det men jag skulle ändå använda en täckgjord. Det har bra passform och såna där "bensnören" som spänns runt benen.

Ladda upp med benzylbenzoatlösning, börja smörja tidigt och se över täckena.
Benzylbenzoat (= killitch) är tveklöst bäst, dessutom behövs inte någon mer smörja som repellent....
Skönt för hästen, tar bort klådan OCH avskräcker/dödar all ohyra.

Killitch - det är alltså mycket effektivt?? Har läst men ej provat själv pga det ej finns i Sv.

Att han slutade klia av kortisonsprutar tyder ju på att det var allergisk klåda i botten.

Min började klia som åring, dock väldigt lindrigt. Han gick med flugtäcke (sånt i nät) på sommaren, gör alla hästar här, mkt insekter, och broms med, och kliade inget. Sen på hösten kliade han lite, jag minns jag tyckte det var knepigt, det var ju knappt några insekter (de som var var ju dock knott).

Våren efter gick bra, men kring midsommar började han klia. Fick eksemtäcke etc, men var ju 'sent' på det så blev inte helt bra, dock inte jätteilla heller, ganska lindrigt.

Våren efter det så trots eksemtäcke direkt så han kliade och kliade. Jag bävar för nu i år, samtidigt kan jag nu för första året komma på med BÅDE täcke + enda smörja jag hittat som HJÄLPER direkt.

Men lärt mig att det är klassiskt de börjar klia som tvååringar, ganska lindrigt, men sen blir det värre säsongen efter det.

Okej, jättetack för svaret!
Hoppas det inte blir fööör illa på stackarn bara...är bortskämd med att ha exemfria hästar sedan innan, så detta blir nytt för mig.

När börjar ni med täcket?
Vilken smörja använder du? Gött om man hade nåt som verkligen fungerar!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: Squie
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
884
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 565
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat