Sv: Hur ska ni "fixa" eksemen på era islandshästar sommaren 2010
Granngården har =)
Och ja, det är ju en sårplast eg, men sprayade det för några år sen i ren desperation på skapet, när all annan smörja ju 'rann av' och de blev sönderbitna. Och upptäckte att det fungerade ju helt underbart. Så nu går det åt ett antal flaskor/dag. Det är gulbrunt dock, så inte jättekul så på skimmel.
Det som kan bli dock är att det kan flagna, alltså inte skapet utan själva tar plastern, när man haft på dagligen nån vecka. Men är ju bara tvätta av och börja om. Lite beroende hur utsatta de är kan det räcka ha på varannan - var tredje dag med =)
Tar Plaster är alltså sprayplåster med tjära typ. Tänkt för att skydda sår mot flugor osv. Det är i en 'hårspraysflaska', och är som hårspray att spraya på, blir en fin dimma. Det lägger sig som en 'film' över såret - eller skapet *s* - som skyddar mot flugor etc, men som ändå andas. Sitter kvar även i värme etc, och tål även lite väta.
Hästarna tycks gilla det, min 'spraykinkiga' kan trampa lite när jag sprayar annat (inkl vatten, så själva grejen, inte svider eller nåt), men står lugn och avslappnad när jag sårayar tar plaster, antagligen för den fina dimman inte känns kall/blöt/så?
PS Jag smörjer alltså med bensylbensoat bara 2 ggr/vecka. Helt magiskt. Räknar med att få öka på sen när knotten kommer på riktigt dock.