Hur ska ni "fixa" eksemen på era islandshästar sommaren 2010

Sv: Hur ska ni "fixa" eksemen på era islandshästar sommaren 2010

TAck för svar!! :bow: jag ska prova både spruta och späda ut det lite( har inte heller så överdrivet mycket kvar så det var ett bra tips;)

Vad nu? Varför får man inte köpa benzylbensoat längre?

Mvh, Moonwalk :confused:

Jag hoppas innerligt att jag hade fel.

Lade just en order på 6 flaskor som verkar gå igenom :bump:

På en annan site fick jag svaret att det inte levereras till sverige utan ett recept från en brittisk läkare.

Hoppas det kommer :)

Pustar ut, och springer för att beställa lite extra jag med :laugh:

oj så det går att beställa igen??!!:bump: ni som har beställt får jättegärna pma om varifrån!!:bow:

en annan fråga; jag ska köpa ett till täcke som jag kan ha när boetten är på tvätt.någon som har provat jacsons från lillhästen,hur dom är i storlekarna?

oj så det går att beställa igen??!!:bump: ni som har beställt får jättegärna pma om varifrån!!:bow:

en annan fråga; jag ska köpa ett till täcke som jag kan ha när boetten är på tvätt.någon som har provat jacsons från lillhästen,hur dom är i storlekarna?

Jag PMar dig

Jag har Jacsons från Lillhästen.
Den ena hästen ca130 hög normalbyggd har 125 och den lite trindare damen har 135 i strl men strl 135 hade säkert passat dem båda.

Hej, jag har en liten fråga om exem, tänkte fråga här istället för att öppna en ny tråd.

Jag har en islandsvallack på 21 som vad jag vet aldrig haft exem, iaf har han inte haft det de senaste 5 åren.
Idag hade han kliat sig vid svansroten, jag misstänker mask, för en annan i stallet har haft mask och kliade sönder sig nåt fruktansvärt innan de fick konstaterat att det var mask (syntes inte på träckproverna).
Men... så har han börjat flå/fjälla på mulen där han är vit. Jag smorde med solhelosan. Iaf, då kon funderingarna på exem. Hur ser det ut egentligen? Jag vet ju att de kliar av sig man och svans, men hur ser man det om de inte har så allvarlig exem?

Han reagerar lite på olika sorters bett, fästingar och sånt som flyger, blir lite varigt i såret och de har ibland lite svårt att läka, det blir som en skorpa eller en plugg som sitter kvar länge.
Så funderingarna kom om han kanske var lite känslig. Vi har flyttat till nytt stall nu och jag har förstått det som att det kan reagera mer inåt landet?

Ja, hästen kan reagera på ny miljö. Jag flyttade för några år sedan och min häst har haft det jobbigt. Eksem ger svullen mankam och det syns som små vågor i mankammen, det blir mycket sår på skapet och öronen blir ibland lite avbitna.....

Sära på svansen så att du ser svansroten. Om han är torr och skorvig så bör du smörja in det. Min ena häst har eksem i svansen, små runda skorviga fläckar. Lyckligtvis försvann de efter ett par dagar när jag smörjde svansroten. Nu smörjer jag två gånger om dagen i förebyggande syfte med riktigt gott resultat.:D

+ Monica H

Tack för svaren!

Han blir biten så han får sår på skapet. Jag smörjer in med hästsalva och då håller det sig rätt bra. Han hade fått ett litet sår på mulen också, men jag tror det beror på att han kliat sig. Han gillar inte när jag lagt på helosan. Iaf, så såg resten av mulen bättre ut idag, han var inte flagig idag.

Idag hade han inte kliat sig på svansen heller, så förhoppningsvis är det varken mask eller exem.

Ang skapet så jag kör vidare med mitt Tar Plaster. Oslagbart =)

*KL*

Här går det över förväntan än, även om knotten fortfarande är ovanligt lugna (nu har myggen dock anfallit från alla håll och kanter). Täcke + insmörjning med bensylbensoat 2 ggr/v, samt daglig 'flugspray'. Och ingen toaborstesvans!! INget kliande så boxväggarna bågnar. Han kliar lite om jag tar av täcket en natt, men bara så svansen blir lite tufsig. Som sagt inget 'åkande' på väggarna eller frenetiskt skrubbande.

Och jag har inte behövt laga täcket en enda gång än, trots MILT sagt skogshage!

Jag är SÅ lycklig för hans skull!

Tar plaster ?

Vad är det? Berätta gärna om det :)

Jag smörjer också 2ggr om dagen och är verkligen häpen över hur bra det fungerar.
Min ena, med lindrigast eksem, började att klia svansen men efter några behandlingar är hon helt fin i svansen och allt har läkt. Såren hon kliat upp i pannluggen läkte också väldigt fort.Och nu kliar hon sig knappt alls.

Den andra som har svårare eksem har det också väldigt lindrigt jämfört mot förra sommaren. Tyvärr är juvren lite svullna och lite röda och irriterade och hon har klåda där men inga sår.

Jag håller med dig: Man är så himla lycklig för hästarnas skull.

Jag Googlade på Tar Plaster och fann det.

Det verkar kanonvettigt.

Jag hittade en webbshop som sålde det men vet du om det finns ute i affärerna?

Granngården har =)

Och ja, det är ju en sårplast eg, men sprayade det för några år sen i ren desperation på skapet, när all annan smörja ju 'rann av' och de blev sönderbitna. Och upptäckte att det fungerade ju helt underbart. Så nu går det åt ett antal flaskor/dag. Det är gulbrunt dock, så inte jättekul så på skimmel.

Det som kan bli dock är att det kan flagna, alltså inte skapet utan själva tar plastern, när man haft på dagligen nån vecka. Men är ju bara tvätta av och börja om. Lite beroende hur utsatta de är kan det räcka ha på varannan - var tredje dag med =)

Tar Plaster är alltså sprayplåster med tjära typ. Tänkt för att skydda sår mot flugor osv. Det är i en 'hårspraysflaska', och är som hårspray att spraya på, blir en fin dimma. Det lägger sig som en 'film' över såret - eller skapet *s* - som skyddar mot flugor etc, men som ändå andas. Sitter kvar även i värme etc, och tål även lite väta.

Hästarna tycks gilla det, min 'spraykinkiga' kan trampa lite när jag sprayar annat (inkl vatten, så själva grejen, inte svider eller nåt), men står lugn och avslappnad när jag sårayar tar plaster, antagligen för den fina dimman inte känns kall/blöt/så?

PS Jag smörjer alltså med bensylbensoat bara 2 ggr/vecka. Helt magiskt. Räknar med att få öka på sen när knotten kommer på riktigt dock.

Tack för tipset, det låter kanoners.
Jag har beställt två flaskor från nätet för jag har lite långt till Granngården.

Nu fick jag nästan panik. Tänk om hon är röd på juvren för att jag smörjer för ofta :cry: OMG vad hemsk jag känner mig nu.

Eksemen på "randen" under magen kommer fram så snart jag inte smörjer där minst en gång om dagen, likaså i öronen. Därför kör jag två ggr om dagen.

Juvren är säkert lite känsligare. I morse tog jag bara Helosan på och jag ska gå ut snart och se om det ser bättre ut.

Jag smorde två ggr/dag förra säsongen. Nu kanske hon har känsligt juver, men tycker inte du behöver känna dig som en skurk för du smort två gånger så rent generellt =)

Tar plaster lät ju jättebra, men tyvärr har jag en häst som flyr/stegrar när man sprayar saker runt omkring honom, så det är tyvärr inget allternativ för min del, så jag får köra på med hästsalvan, tycker att den funkar bra. Idag kom jag ut lite sent, så han hade en svärm av flugor runt skapet, och så strök jag på första klicken och vips så var alla flugor borta. Ett par stycken cirkulerade, men satte sig inte så det är godkänt.:)

Lite uppdatering: Han har inga sår i svansen eller flagor heller för den delen. En annan häst i stallet har haft exem till och från genom åren och hennes ägare sa att det absolut inte var något exemaktigt på honom. Det verkar inte som att det var något mask heller på de prov jag tog igår, ska testa igen idag och se om jag ser något. Men idag hade han inte kliat sig, så förhoppningsvis var det bara lite tillfällig fällningsklåda. Han vill väl bli av med pälsen nu när det är så varmt, stackarn.

Nu kan ja inget om detta alls men var köper man bensylbensoat???
Har hållt på å söka på nätet men då kommer d upp en typ av skabbkräm för människor (tenutex) ....
För nu e här en hiskli massa småkryp å vill förrebygga så han inte får exem....
Har ju d vanliga spray å kräm som ja tar på han å han står ändå å häckar i lösdriften nästan hela dagarna å d har han inte gjort dom andra sommarna så mycke som nu :(
Skicka gärna PM =D

Det änvänds bla just mot skabb. Det finns en hel tråd om bensylbensoat. Du måste imporera det dock, köpa från UK, du kan inte köpa det i lösningsform i Sverige. Men det är inte (eller var inte iaf) varken svårt eller dyrt ta in det från UK. Och det är helt lagligt för den delen.

Jag gav förra året 400 spänn för 5 flaskor, de kommer räcka hela den här säsongen med, minst. Så det är som sagt inte ens dyrt, även om priset skenade i slutet av förra året, vet inte var det ligger nu.

nästan 800.- för 6 flaskor fick jag betala.
Och snart kommer 6 flaskor till bara för att jag är livrädd att de ska sluta sälja det Haha

Jag har upptäckt att om man blandar ut det med ganska mycket vatten så fungerar det super som insektsspray.Jag hade en liten skvätt Switch över som jag hällde i också.

Ett hyfsat billigt alternativ och effektivt.

Jag har det som insektssprat men outspädd, får 'dra ut' det med svamp/kompress bara då det kan bli väl dålig 'spraydusch' iom att det är ganska tjockt.

Alltså förutom att smörja in det i mankam/svansrot etc på eksemhästen. Men sprayar det som insektsspray på den utan eksem med (bringa/bog/skap etc)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
740
Senast: Squie
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
884
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 555
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka