Hur ska ni "fixa" eksemen på era islandshästar sommaren 2010

Sv: Hur ska ni "fixa" eksemen på era islandshästar sommaren 2010

En fråga till om benzylbenzoat - hur mkt bb innehåller Killitch? Det finns ju bb i glasflaska att köpa med 25% bb i.

När börjar ni med täcket?
Vilken smörja använder du? Gött om man hade nåt som verkligen fungerar!

Jag har ju aldrig 'hunnit' börja i tid med täcket än. Men det ska ju på INNAN knottjäklarna kommer, så beroende på var i landet man bor blir det ju olika. Men jag räknar med från april.

Jag använder 25%ig bensylbensoat. Fungerar suuuper. Det har diskuterats i andra inlägg i tråden med.

Innan provade jag 'det mesta' - Nylanders, Prob, Switch, Horsol etc och alla 'vanliga' smörjor. Men inget fungerade speciellt bra, utom bensylbensoaten som gav superresultat, dock började jag ju 'mitt i säsongen' förra året, men ändå STOR skillnad, så mycket nyfiken hur det blir nu i år när jag honner börja i tid.

Men funkar Boetts om man tar bort magdelen..? iofs kan jag ju sy på maggjordar.

Min kliar sig inte alls, hon tål bara inte solen.

Det följer med en lös maggjord till Boetts täcken, just för att använda det utan magplattan. Och det sitter utmärkt utan den, men med en gjord. Enda som kan vara är att det på vissa hästar/i vissa lägen kan vilja 'krypa upp' lite vid bringan, men det påverkar ju inte mkt för dig.

Nä, det är bara om det skulle skava om det kryper upp, men då får jag ju sätta på magdelen.

Blir väl 1600 spänn fattigare till sommaren då:angel: känns avlägset att kunna släppa på bete i maj när snön inte ens är borta...

På med täcke tidigt. Min fick eksem förra sommaren och på en vecka försvann hela hans man och nästan hela svansen. Nu blir det på med skydd direkt och hoppas det hjälper men tar tacksamt emot bra tips

En fråga till om benzylbenzoat - hur mkt bb innehåller Killitch? Det finns ju bb i glasflaska att köpa med 25% bb i.

Hittar inte just nu uppgifter om det, men har för mig att också Killichen innehåller 25 % bb. Kan dock komma fel ihåg, så rätta mig gärna någon om det inte stämmer...

Killitch /bb är rena drömmen, det bara HJÄLPER direkt, och hästarna vet det. I början hade jag på det ofta i slutet av sommaren kom hästen och sa till när det var dags;-)

...och racerkorv - ja, jag har läst och förstått, lite sur är jag att jag inte visste om det för några år sedan när jag hade en eksemhäst med grav eksem.... Nu har jag ingen eksemhäst mer, men jag är väldigt intresserad och jag kan ju få en eksemhäst igen - det vet man ju aldrig. Har en islandshäst som kan bli kliig ibland och då är det skönt ha något som fungerar också eftersom man gärna får lite panik.

Hur doserar ni?

Doseringsmässigt så jag 'blaskar på rätt rejält'. Är ju svårt säga exakt dosering då jag kletar på/smörjer in ur flaskan, men jag snålar inte, utan smörjer in rikligt. Smörjer alla kliställen (extra mycket i mankam och svansrot), plus allt som är oskyddat av eksemtäcket, förutom benen då, även om jag 'stryker av' överskottet på handskarna där.

Jag använder inte killitch utan bb-lösningen man kunde köpa via chemist direct btw, den 25%-iga. Var enormt mkt billigare än killitch då.

Jag började varje dag, men sen smorde jag med längre intervall. Minns inte helt exakt hur länge emellan, jag avgjorde lite efter dagsstatus sas. Såg jag han hade kliat lite var jag ettrigare med det, såg jag att det var 'lugnt' så var jag lite slöare med det. Kollade en del på väder och vind med, smorde oftare vid högt insektsttryck och mer sällan vid lägre tryck.

Jag tror att det var varannan - var tredje dag när det var som minst. (Förutom i absoluta slutet av säsongen då det var 1-2 ggr/v då, men då vetesjuttom om det inte var onödigt smörja eg).

Men hann ju inte börja förrän mitt i säsongen och eländet var igång. Möjligt jag kan ligga på längre smörjintervall i år när jag kan sätta in behandling direkt från början av säsongen, och kliet inte hinner komma igång/bryta ut på samma vis.

*kl*​

har några frågor till er med kunskap om eksem. Jag har köpt en isis med lindrig eksem (har fått bra hjälp av ägaren hur jag ska sköta om honom men är ändå nyfiken på hur ni gör).

Vars i Sverige bor ni, i norra, mitten eller södrasverige? Hur mycket insekter har ni? Ute hela sommaren eller installade natt eller Installade under värsta tiderna på dygnet? Tips på milt schampo, har tidigare bara använt skimmelschampo och rosmarinschampo.

Jag kommer att ha hästarna inne under natten, ha eksemtäcke som byts ofta och tvättas varje vecka, smörja med nylanders och använda switch pour on och duscha honom med ett milt schampo regelbundet. Så har förra ägaren skött hans eksem med bra resultat.
Åh känns jätte nervöst med en eksem häst, jag känner mig lite som en
nybörjare som hästägare trots jag haft häst i mer än 20 år.

Bor nu på Österlen o Skåne och jösses vad knott det är här, det kryper på hela hästen. han har dock inte eksem, men jag behandlar honom mot det. Knotten kommer vid solnedgång, så det bästa är ta in hästen vid kl 17-18, så kan man släppa ut senare på kvällen ca 23 och ta in före solen går upp - är man pigg ocg glad av sej går det bra ;-).

Jag har haft två eksemhästar me dgrav eksem och provat det mesta, ta in dem före knotten och ha täcke på är prio 1. Så får man pröva fram smörja, MJ-salva och Benzylbensoat, MD-salva, Ultrashield är det jag tycker är bäst men man får prova sej fram

Vill man tvätta så är vanlig såpa bra eller något mjällschampo från apoteket.

kl

Ni som använder benzylbensoat, hur får ni in det i mankammen ordentlig? jag tycker att det är så svårt när det är massa man och så är det så trögflytande..:confused: nu smörjer jag juvret och svansen men även svansen tycker jag det är svårt att få in i ordentligt..
sen flagnar det på juvret men det har jag läst att det kan göra??!! å det är ett himla pysslande med det här...:devil:

kl

Ni som använder benzylbensoat, hur får ni in det i mankammen ordentlig? jag tycker att det är så svårt när det är massa man och så är det så trögflytande..:confused: nu smörjer jag juvret och svansen men även svansen tycker jag det är svårt att få in i ordentligt..
sen flagnar det på juvret men det har jag läst att det kan göra??!! å det är ett himla pysslande med det här...:devil:

Jag köpte en spruta på apoteket som man har till att sköja näsan. Den fungerar fint att sticka mellan manen och dutta ut salvan. Sen tar jag på mig plasthandskar och sticker in fingrarna mellan manen och masserar in det. Fungerar jättebra även i svansen.

Jag har bara två flaskor benzylbensoat kvar nu och börjar få panik eftersom man inte får köpa det längre.
Dock har jag beställt Killitch och hoppas det ska vara lika bra.

Jag tyckte BB var så tjockt så jag blandade ut det med vatten, ca hälften, hällde i en tom plastflaska. Det fungerar bra, han blir inte biten. Jag har också 2 flaskor som ska räcka.

Vad nu? Varför får man inte köpa benzylbensoat längre?

Mvh, Moonwalk :confused:

Killitch är precis samma sak fast dyrare;-(

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
740
Senast: Squie
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
884
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 555
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka