Hur ska ni "fixa" eksemen på era islandshästar sommaren 2010

Sv: Hur ska ni "fixa" eksemen på era islandshästar sommaren 2010

Bra tråd med bra tips!! själv kör jag med benzylbenzoat och täcke..
någon som har provat insektshalsbandet för häst? antar att det är lika "bra" som andra sånna prylar, man slutar aldrig hoppas på ett mirakelmedel eller grej...;)

Nu behöver jag hjälp! Tänkte prova Benzylbenzoat efter som inget annat hjälp.
Försöker beställa från Chemist direct men där kan jag inte välja Sverige som leveransland.

Har försökt beställa från chemistonline också men där hittar jag inte ens Benzylbenzoat! Snälla, ni andra som beställt, hur har ni gjort?

Jösses!

Jag ser att de inte har det på sin hemsida längre. :eek:
Förhoppningsvis är det bara tillfälligt slut.
Jag har en leverans som just anlänt så för bara en vecka sedan gick det att köpa det från chemistonline.

Om det är kris kan du ju köpa Killitch men det är väldigt mycket dyrare men nöden har ju ingen lag.

Jag hittar ingen bb? Någon som vet var man kan köpa det?

Det är inte så att de strypt tillgången till Sverige iom att det nu går att köpa Killitch av Prexem i här i Sverige? Lite konspirationsvarning, vet :confused:

Nej men det kan vara så att full effekt av EU regler slår igenom nu, vilket innebär att man inte får köpa per online av vissa preparat och som jag förstått att bb tillhör.

Tror inte de konspirerar med chemist direct så. Utan endera är det slut som någon säger, eller så har chemist direct/liknande börjar dra öronen åt sig för det plötsligt är en uppgång på flera hundra procent i antalet ordrar från lilla Sverige.. :angel:

Bara den buketråd som var förra året typ tömde ju lagret, och även förra (eller var det förr förra? Nåja..) året så var det helt plötsligt trassligt få tag på, sen skenade priset och ja det var knasigt helt enkelt.

Och om 10 bukefalister samma vecka går in och beställer 5 flaskor bb var, så statistikt kommer det som sagt bli en orderexplosion av bb från Sverige. Jag misstänker det kan skapa både det ena och det andra. Speciellt som det tycks råda stor oklarhet om bb är eller inte är receptbelagt i Sverige? Eller ja skulle vara om det gick få tag på då.

Så kan ju ligga någon sådan anledning bakom. Himla trist i alla fall, oavsett anledning, då det ju är ett himla bla medel. Jag har nog med flaskor kvar för minst den här säsongen iaf, men vill ju kunna fortsätta sen.

Och de hade en 'online customer help'. Som sa: I can confirm that we are currently not delivering to many international destinations including Sweden. We are hoping to resolve this issue shortly. This should be a temporary issue.

Annat:
Och ett annat (PCP Direct) skriver: Sorry this item is out of stock. Så tycks vara slut från leverantör/problem med tillång från leverantör med.

Senast ändrad:

Jag har hittat bb hos några tyska nätapotek, men det jag kan tyda ut på min obefintliga tyska är att det verkar vara någon slags särskild blandning mot skabb. Vet att benzylbensoat brukar användas mot just skabb, men som jag förstått det innehåller det annat också, som känns lite dumt att klabba på en skabbfri häst..
Återförsäljare i andra länder än Storbritannien? Finns det inte alls att få tag i i Sverige, ens via veterinär?

BB är ett skabbmedel.

Nåväl Killitch finns ju kvar trots allt, hur det än går med apoteken i Storbrittanien.

Lite dyrare förvisso, men det är de värda de små liven :love:

Det som fanns att få tag i var bb i någon form av fet salvbas, bereddes av apoteken. (Andra anv kan det där bättre). Låg på recept.

Kostade dock mer än det gör använda bb/killitch, och är ju en mycket mer opraktisk beredningsform. Så även om man fortfarande kan lägga vantarna på det mot recept (vet inte), så känns det tämligen dyrt och opraktiskt när killitch finns.

Jag tycker dock killitch är opraktiskt när bb finns och är mycket billigare :devil: Men går det inte få tag i det, väljer jag ju klart killitch.

Skabbmedlet och bb är nog precis samma sak. Den bb som omnämns i tråden är ju 25%-ig lösning. Förutom bensylbensoat innehåller den: emulsifiying wax(som innehåller - på engelska - cetostearyl alcohol),bronopol (as perservative) samt purified water.

Och det är för att behandla skabb och löss på människor.

Nja, det jag hitta på tyska sidan innehåll en massa annat och var dessutom i tablettform :D
Jag letar vidare! Men hur funkar det med import av läkemedel?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
740
Senast: Squie
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
884
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 555
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka