Gud så många svar jag fick på min enkla fråga. Och det verkar ligga på ungefär samma kostnad från allihop. Skönt att veta! Då kanske jag vågar mig på ett hus utan fungerande avlopp i framtiden. Nu ska jag bara få jobb också - så att jag faktiskt kan köpa något.
 
Ett kryphål är att om förbudet inte är inskrivet i fastighetsregistret förfaller det vid ägarbyte.

Kommunen måste i sådana fall fatta beslut om nytt förbud och ge er rimligt med tid att åtgärda det. Åtgärdstiden ska stå i proportion till risken, så är risken stor kan åtgärdstiden blir samma ändå.

Tack! Jag fick dessutom veta igår av kommunen att det ännu inte finns något förbud, men att det troligtvis kommer inkomma ett sådant under nästa år, bl.a. pga att avloppet inte har något tillstånd. Jag antar att det betyder att kommunen kommer ge viss tid att ordna med avloppet innan förbudet träder i kraft?
 
Tack! Jag fick dessutom veta igår av kommunen att det ännu inte finns något förbud, men att det troligtvis kommer inkomma ett sådant under nästa år, bl.a. pga att avloppet inte har något tillstånd. Jag antar att det betyder att kommunen kommer ge viss tid att ordna med avloppet innan förbudet träder i kraft?
Det tror jag absolut. Jag hyrde min bostad innan jag köpte den, och vet att det var en kvinna från kommunen ute och besiktade det gamla avloppet 2022. Det var då det dömdes ut (min kommun gjorde en räd då med att försöka få bort alla enskilda avlopp och få på alla på det kommunala). Der blev då en tidsfrist på två år för att åtgärda det. Jag antar att det är ganska normalt.

Nu vaknade mina grannar till liv och insåg att de inte kunde skita i det längre som de hade gjort innan, så vi hade bestämt med entreprenören som utförde allt jobb under sensommaren förra året och till jul var allt avlopp ingrävt. Men då var det ett tiotal hushåll som var inblandade, jobbet de gjorde hos mig tog kanske maximalt två-tre veckor?
 
Tack! Jag fick dessutom veta igår av kommunen att det ännu inte finns något förbud, men att det troligtvis kommer inkomma ett sådant under nästa år, bl.a. pga att avloppet inte har något tillstånd. Jag antar att det betyder att kommunen kommer ge viss tid att ordna med avloppet innan förbudet träder i kraft?

Aha det är en sån, de har inventerat och hittat att anläggningen finns men ingen har ansökt om att få göra installationen?

Här behöver du bena ut om anläggningen, utöver att vara otillåten, även är undermålig?

Är anläggningen korrekt och uppfyller tillräcklig funktion ska det rimligen gå att ansöka om tillstånd för den befintliga anläggningen.
 
Aha det är en sån, de har inventerat och hittat att anläggningen finns men ingen har ansökt om att få göra installationen?

Här behöver du bena ut om anläggningen, utöver att vara otillåten, även är undermålig?

Är anläggningen korrekt och uppfyller tillräcklig funktion ska det rimligen gå att ansöka om tillstånd för den befintliga anläggningen.

Jag har fått besked om att den även är undermålig. Säljaren har haft kontakt med entreprenör för åtgärder. Jag gissar att det är kostnaden och åtgärderna som krävs som gör att hen nu säljer.
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 354
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
631
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 071
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 284
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp