Hur ska man hantera styvföräldrar?

Litenvillblistor

Trådstartare
Känner mig nere. Jag kan inte komma överens med min pappas sambo. Detta har resulterat i att en dålig kontakt med pappa sen innan, har blivit obefintlig numera. Jag har ringt ett par gånger, men får bara sms tillbaka. Att bjuda hem bara pappa funkar inte. Han är helt inne på sin sambo, som jag har hört rykten om att vara lycksökerska ( pappa har pengar). Innan, när det funkade bättre mellan mig och med pappas sambo, så skrev hon en massa mail till mig om hur svår min pappa var, att han var elak mot henne, att hon inte visste hur länge hon orkade med honom. Alla mail finns sparade, men jag vill inte vara så elak som att visa dem för pappa. Samtidigt känner jag mig så ledsen att pappas och min relation är slut pga av henne. Vad ska man göra?

Bara genom mail. Hon försvarar sig att hon inte sagt det hon gjort när jag ifrågasatt ( trots mailen som finns kvar). Hon har sagt upp kontakten med mig, och pappa är på hennes sida.

Hur kommer ett sånt rykte? Om att hon skulle vara lycksökerska menar jag. Har hon avslöjat det till någon som skvallrat?
Hursomhelst så tycker jag det verkar konstigt. Lycksökare brukar väl snarare fjäska för personer som är nära sitt objekt för att visa hur bra de är.

Känner mig nere. Jag kan inte komma överens med min pappas sambo. Detta har resulterat i att en dålig kontakt med pappa sen innan, har blivit obefintlig numera. Jag har ringt ett par gånger, men får bara sms tillbaka. Att bjuda hem bara pappa funkar inte. Han är helt inne på sin sambo, som jag har hört rykten om att vara lycksökerska ( pappa har pengar). Innan, när det funkade bättre mellan mig och med pappas sambo, så skrev hon en massa mail till mig om hur svår min pappa var, att han var elak mot henne, att hon inte visste hur länge hon orkade med honom. Alla mail finns sparade, men jag vill inte vara så elak som att visa dem för pappa. Samtidigt känner jag mig så ledsen att pappas och min relation är slut pga av henne. Vad ska man göra?
Har du pratat med din pappa utan övertoner.

På något sätt så behöver du kanske växa upp och inse att nya frun är mer aktiv i pappas liv än du är just nu.

Utifrån nicket som verkar stå LitenVillBliStor.

Släpp helt enkelt alla åsikter om nya frun. Du har inte med henne att göra. Reparera din kontakt med din pappa på ett sätt som återinsätter er relation i ditt fokus igen. T ex om ni hade någon gemensam aktivitet ni gjorde som rida eller åka skidor.

Fundera på det du och ta sedan ett bra beslut hur du vill agera. Vilket kanske inte är enligt förslag på buke.

Alla mail finns sparade, men jag vill inte vara så elak som att visa dem för pappa. Samtidigt känner jag mig så ledsen att pappas och min relation är slut pga av henne. Vad ska man göra?

Här hoppas jag att du inte ens tänker tanken. Att visa mailen som något slags hämnd vore förfärligt.

Jag tycker ungefär som @tara - du får nog acceptera om din pappas sambo är väldigt viktig för honom. Och försöka reparera din relation till din pappa även om du inte gillar henne. Lyssna absolut inte på skvaller om att hon skulle vara "lycksökerska".

Ditt problem är väl din och din pappas relation? Relationen mellan din pappa och sambon är det ju deras sak att sköta.

Om du vill ha din pappa närmare dig igen, är väl det du kan göra att säga det tillhonom - och föreslå att ni träffas, går ut och går, äter middag ellet vad som nu kan vara bra att göra.

Det där med "lycksökerska" känns för mig som rena tramset.

Så, min tanke: bestäm dig för om det är deras relation som bekymrar dig ELLER din och din pappas. I det första fallet: tänk på nåt annat. I det andra fallet: prata med din pappa.

Hon är inte din styvmor, hon är din pappas sambo. För jag antar att du är vuxen och utflyttad när du skriver här? Hon har ingen föräldraroll gentemot dig och inga skyldigheter heller.

Relationen mellan dig och din pappa får ni jobba på tillsammans. Om han är intresserad, det kanske han inte är eftersom kontakten var dålig förr också?

Här hoppas jag att du inte ens tänker tanken. Att visa mailen som något slags hämnd vore förfärligt.
Jo men inte för att skydda någon som man tycker om från att råka illa ut.
Om någon som står mig nära skulle få sådana mail och inte visa dem för mig så skulle jag känna mig oerhört sviken.

Jo men inte för att skydda någon som man tycker om från att råka illa ut.
Om någon som står mig nära skulle få sådana mail och inte visa dem för mig så skulle jag känna mig oerhört sviken.
Om min pappas sambo mailade mig om att han var elak mot henne så kan jag inte föreställa mig att jag skulle visa honom mailen.

Om min pappas sambo mailade mig om att han var elak mot henne så kan jag inte föreställa mig att jag skulle visa honom mailen.
Om min pappas typ fru hade gjort det så hade jag försökt att prata med min pappa om det.
Och det trots att vår relation är katastrofalt dålig.
Sådana mail tyder på att något är allvarligt fel, vad är svårt att veta innan man har rett ut det.
Jag har för ett antal år sedan fått sådana telefonsamtal från hans senaste fru och då så var det katastrofläge.
Naturligtvis så agerade jag för allas bästa.
Man kan inte säga upp sig som medmänniska bara för att det handlar om de egna föräldrarna.

Beror på tycker jag. Om jag fick sådana mail och INTE tog upp det med personen de gällde direkt (i detta fall pappan), utan behöll dem och kanske till och med försökte stötta personen som skickade dem (i detta fall nya frun), för senare när jag inte gillar personen länge använda dem mot denne. Helt fel och fruktansvärt. Nära på utpressning.
I just TS fall skulle det vara en hjälp att veta hur länge den nya kvinnan har funnits. Har du TS tidigare umgåtts med pappans nya? Har Ni tidigare kommit hyffsat överens? Det verkar konstigt i min väld att hon anförtror sig till dig, om sitt och din pappas förhållande om er relation alltid varit dålig.
Har du och din pappa haft ett bra och nära förhållande tidigare? Eller är det oro över arv och pengar som kanske ligger i botten av detta?
gulan

Vad är det som gör att din pappas och din relation inte fungerar pga henne? Hindrar hon dig från att hälsa på honom, att ringa honom, att maila/sms:a? Jag tror du behöver jobba lite mer med dig själv och inse att världen inte kretsar runt dig och att du själv ansvarar för ditt liv och dina relationer med andra. Har du någon att prata med, en kurator?

Först är det vännens bröllop som inte passar dig, sen är det vännen i sig som inte längre uppför sig som du vill, nu är det din pappas sambo som är roten till det onda. Hur gammal är du egentligen, du låter som en fjortis men jag antar att du är 20+ eftersom det tidigare var snack om semester i samband med väninnans bröllop.

Vill man använda det ordet på det sättet om kvinnor, så säger det ju också en del om en själv.

Därutöver handlar det där ju om pappan och hans sambo. Inte om någon annan. Båda är ju myndiga, får man förmoda.
@Petruska och @Inte_Ung Jag fattar inte ordet knappt egentligen, lycksökerska alltså!

Grannen har äntligen hittat en kvinna. Gammal ungkarl och vad jag tycker verkar vara en rejäl, riktig kvinna med livserfarenhet. En annan granne sa , lycksökerska, men va FN , rensar, städar , hon upp i hans hus och de trivs tillsammans kroppsligt och mentalt. Vad är det förutom ett förhållande? Om en har mer pengar än den andra är det fel? Ja om det används i utpressning men annars?

Lycksökerska torde väl vara någon som söker lycka? Söker inte alla mer eller mindre efter lycka?
Golddigger heter det på engelska och guldgrävare på svenska, de som enbart är ute efter pengar.
Jag tycker ordet lycksökerska bokstavligen är något förvillande, då det i mina öronen låter som någon som söker efter lycka och inte någon som är ute efter pengar. Lite halvt OT.

Nåväl, oavsett så kan jag säga att man ska inte tro på alla rykten man hör. Det bästa är att kolla med den riktiga källan för att se om de är sanna. Har själv stött på massa rykten som inte varit sanna, men som folk tror är sanna.

Vill man använda det ordet på det sättet om kvinnor, så säger det ju också en del om en själv.
Vad har det med just kvinnor att göra?
Jag brukar kalla båda könen för Sol-och-Vårare när de har sådana intentioner.
Är det bättre?
Det senaste exemplet som jag har sett i.r.l. var en man.

Därutöver handlar det där ju om pappan och hans sambo. Inte om någon annan. Båda är ju myndiga, får man förmoda.
Jo men bara för att någon är myndig så lämnar man den ju inte i sticket om det håller på att bli tokigt.
Man kan få hjälp att låta bli att göra misstag eller råka illa ut även när man är myndig.
I alla fall i min värld.

Vad har det med just kvinnor att göra?
Jag brukar kalla båda könen för Sol-och-Vårare när de har sådana intentioner.
Är det bättre?
Det senaste exemplet som jag har sett i.r.l. var en man.
Lycksökerska är femininum. Lycksökarefinns inte riktigt i samma betydelse.

Jag tänker mig att ordet rätt mycket är ett arv sedan den tid då mannen i ännu högre grad äa idag var kvinnans möjlighet att förbättra sin status, arbete var det inte på samma vis.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 939
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V