Sv: Hur ska man bemöta en förbannad 4-åring.
Jag förstår inte riktigt hur man ska genom hela barnens barndom och aldrig ta ett beslut.
Sonen kom hem från fsk med brända öronsnibbar för han vägrade solhatt. Ska jag alltså bara låta honom ha keps, ha ont i öronen och ökad risk för cancer för att jag inte ska gå in en maktkamp? Jag kan inte se det så.
Hur mycket han än sa nej så stod jag på mig och sa att han måste. Men han ville istället ha en grön solhatt kom han på och vi bestämde att köpa en sådan.
Men jag gjorde alltså fel enligt de flesta här. Keps och brända öron skulle han visst ha.
Fast du missförstår rätt mycket. Jag tror ingen här förespråkar att man aldrig ska ta beslut, det verkar vara ett jättesvårt sätt att hantera småbarn om man aldrig skulle ta beslut.
Den typen av konflikt som jag undviker om jag kan (ibland hamnar man där av rent klanteri, för att man inte tänker sig för) är den typ som ameo beskrev: där konflikten inte handlar om huruvida barnet ska ha overall på sig eller inte, utan om att barnet ska göra som den vuxne säger. Dvs en ren maktkamp. Andra lösningar på samma grundproblem (barnet har overallen på sig inomhus) är att låta barnet ha overallen tills det själv tycker att det är för varmt (barnet får själv bestämma), att klä av barnet liggande (barnet får delvis bestämma), att klä av barnet mot barnets vilja (barnet blir förståss förbannat, men går därifrån utan att behöva ha gett sig). Men om man låter konflikten handla om att du måste vara i hallen och får inte går därifrån, förrän du ger dig och gör som jag säger att du ska göra, dvs står upp och låter mig ta av overallen när du står. Barnet måste foga sig efter den vuxne, och för egen maskin göra så som den vuxne vill. En viljornas kamp, helt enkelt, där barnet ska ge sig.
När det gäller solhattsproblemet (som jag tror väldigt många känner igen sig i), så hade jag helt enkelt löst det med solkräm på öronen, tror jag, tills barnet hunnit vant sig vid tanken, man diskuterat saken, och den egenvalda gröna solhatten var införskaffad. Eller, det är så vi gör, helt enkelt, mitt barn vill aldrig ha på sig solhatt när de första soliga dagarna kommer, han är kategoriskt emot alla förändringar i klädseln av det slaget. Det är samma diskussion varje år om solhatt, t-shirt istället för långärmat, överdragsbyxor på hösten, vantar när vintern kommer, inga vantar längre när våren kommer, osv.
Den rena maktkampen uppstår ju just när man som vuxen inte ger barnet några andra utvägar än att foga sig och göra exakt som den vuxne säger. Typ att du får inte gå härifrån förrän du gör som jag säger och säger förlåt/går själv/själv sätter på dig solhatten/äter upp all mat/whatever. Du ska lyda mig, och jag har makt att tvinga dig.
Att tvinga barnet till underkastelse, genom att inte ge det några andra alternativ än just underkastelse (man kan ju inte stå i hallen, t ex, för evigt, och vuxna är mentalt starkare än barn normalt, så de orkar längre), det är de situationerna jag försöker undvika. Jag upplever dem som destruktiva för relationen och kränkande för barnet. Som förälder är jag ju självklart större, starkare och mäktigare än barnet, jag behöver förhoppningsvis inte bevisa det i prestigestrider. Sen hamnar man där ändå ibland, för att man är trött och less och inte riktigt orkar bjuda till, men det är inget jag eftersträvar eller tycker är särskilt bra.
Här är en lite bättre och roligare förklaring av vad jag menar.