Sv: Hur ska man bemöta en förbannad 4-åring.
Så, med andra ord, eftersom du har fyra barn och jag har två, så har du rätt eftersom du har större erfarenhet?
Jag tror att man kan hantera ett och samma barn på många olika sätt, faktiskt. Eller snarare, jag är helt säker på det. Alltså tror jag också att man har (viss) valfrihet som förälder, snarare än att barnets inneboende natur gör att föräldern bara kan agera på ett enda sätt om livet ska kunna fungera.
Tricket, som jag ser det, är att inte ens ge sig in i strider i stil med hur man ska ta av sig overallen. Framförallt inte när den urartar i två timmars maktkamp, som tämligen omgående inte alls handlar om overaller, utan Vem Som Bestämmer. Och visst, om man har gett sig in i en konflikt som handlar om vem som bestämmer, då kan man förmodligen inte backa halvvägs, eftersom slutsatsen då blir att barnet bestämmer. Det är därför jag skyr såna konflikter som pesten - sen kan jag hålla med om att det ibland är lätt att hamna där som förälder, vare sig man hade tänkt sig det eller inte - jag har en gång stått 45 minuter mitt i vintern och väntat på ett barn som vägrade gå hem själv utan ville åka vagnen till varje pris. Den konflikten handlade, precis som overallkonflikten du beskrev, rätt omgående inte alls om sakfrågan, utan om vem av oss som bestämde. Och jag vann såklart, eftersom jag är äldre och mentalt starkare. Men jag insåg också att detta var ett riktigt puckat sätt att hantera konflikter med barn, och att jag hellre ska göra mitt bästa för att undvika konflikter som handlar om prestige och makt. För de skadar och frusterar mer än de gör nytta. Varför ska barnet tvingas att inse att föräldrarna är större och starkare och har större makt? Vad är poängen med det, egentligen?
Min mamma, som har väldigt mycket erfarenhet av barn (både egna och andras), sa något väldigt klokt, nämligen att om man som vuxen sätter all sin prestige i småsaker som overallavklädning och vem som ska bestämma vart man ska sitta vid matbordet, som ju egentligen är petitesser, vad ska man ta till när det är nåt som verkligen är viktigt då?