Sv: Hur ska man bemöta en förbannad 4-åring.
*KL*
Nu hoppar jag in i tråden med lite OT. Det handlar inte alls om några goda råd, det handlar inte om hur man ska göra, det är enbart en reflektion jag har.
Jag är fullkomligt omgiven av barn mellan 0-10 år nu. "Alla" kompisar har barn i den åldern och de har gärna fler än ett så det är helt plötsligt massor med barn. Jag tycker att det är väldigt roligt att se mina kompisar uppfostra sina barn och hur de hanterar temperament och viljor. Och det är lite här det där som Petruska, Mabuse, Badger, Kattenizze mfl tog upp för några sidor sedan i tråden. De som några i tråden tycker är kuvade och de som får agera sina känslor helt fritt. Några tyckte att man absolut inte får tjata, och några tyckte att det var mer okej.
Min poäng är att jag ser en enormt stor skillnad i hur roligt de olika barnen har på olika aktiviteter. Barn som är lite mer hårt hållna har betydligt roligare på badhuset, leklandet, djurparken, sandstranden, etc, etc. De liksom vet vad som gäller och de tar inte upp allting för diskussion. Dessutom agerar de inte ut på ett sätt som gör att de börjar gråta bara för att det inte blir som de vill.
Tex. Vi är på badhuset. Träffar några vi känner som sitter och fikar, när vi är på väg för att äta lunch. Alla barn vill givetvis fika. Skillnaden blir här att de barnen som är vana vid att en vuxen bestämmer över dem nästan rycker på axlarna när svaret på om de får ta en kaka blir "nej, vi ska äta lunch först, sen fikar vi". Det blir inga sura miner, för barnen vet att vad som är sagt och bestämt gäller. De barnen som inte är vana vid att föräldrarna någon gång i tiden tagit en viss bestämmandekamp med dem börjar här sura, gråta, bli arga, agera utåt och tycker att hela dagen är förstörd. Och de surar faktiskt väldigt länge, över hela lunchen och hela vägen in till fikat. Det är flera gånger som några av de sura barnen vägrat fika när den väl kommer, bara för att de fortfarande är sura och tvära. De andra barnen skrattar och leker och har betydligt roligare på badhuset än de som är sura och arga.
Barn som är sådär utåtagerande har inte kul. Och nej, det handlar inte om att barn är olika, utan det är väldigt tydligt i de olika familjerna. I vissa familjer behöver föräldrarna bara titta på barnen för att de ska "skärpa sig" och i andra familjer är barnen sura och tvära över småsaker. Ett par av familjerna har verkligen ändrats i sina uppfostringsmetoder också. Några som var väldigt mesiga och hela tiden försökte förklara och prata med barnen har gått över till att vara mer bestämda och kanske inte ha fler regler, men en lite hårdare hållning. De yngre barnen har blivit betydligt roligare att ha med att göra än de äldre barnen, eftersom de yngre barnen som fått en annan uppfostran inte alls är sådär petiga och tycker att hela världen exploderar bara för att de inte fick som de ville.
Jag lägger mig inte i vad som är rätt eller fel. Jag ger bara min syn som jag upplevt.