Hur ska jag göra??

Sv: Hur ska jag göra??

Tina i England skrev:
Jag lekte kurra gomma med Bobby i borjan :) Han hade blivit slagen av sin tranare ocksa,lyfter man handen sa skyggar han. Sitt pa huk och ropa pa henne i "mjuk" rost.Ge henne lite hund godis och och massa gull :) Dom gillar inte att man gar in i deras "space" Du har ju markt att dom blir som klister pa en :) Kan driva mig till vansinne,snubblar fortfarande over honom. Men jag skulle inte byta ut honom mot allt smor i smaland. Och kolla vad for mat som finns i sverige,vi ger varan mat med lite protein protein. En greyhound blir aldrig fet !!!! Dom forsta revbenen ska vara takta av fett,da ar dom OK

oki jag ska testa det :bump: kan knappt bärga mej :bump:

:bow: :bow: :bow: till dej :D

mm.. jag har hört det att dom ska vara jäätte smala men hon är smal för att vara en greyhound

som de andra skrivit bör du backa i ensamhetsträningen. ska du ha bur så är det korta stunder som gäller, annars blir det olagligt.

cillamuffins skrev:
som de andra skrivit bör du backa i ensamhetsträningen. ska du ha bur så är det korta stunder som gäller, annars blir det olagligt.

ok

hur skulle du göra då?

svårt att svara på. försökt vara hemma så mycket som möjligt, inte använt bur utan skaffat bättre galler till hallen, försökt hålla miljön runt henne så lugn som möjligt. jag misslyckades helt med ensamhetsträningen av min hund när han var valp och fick göra om allt från början. nu kan han vara ensam hur länge som helst. men vägen dit har varit kantad av uppätna sängar, utspridda sopor och sönderklösta dörrar. detta har jag dock lärt mig;

*hunden ska vara rastad, men inte uppe i varv när den lämnas
*begränsade utrymmen minskar stress
*inga leksaker eller ben framme. hunden kan gå igång och jaga upp sig själv
*ingen hejdå eller hej-procedur. när jag går så går jag bara. när jag kommer hem så hänger jag i lugn och ro av mig jackan, tar av mig skorna, sätter på kaffe/kollar posten och SEN klappar jag hundarna lite

numera har jag släppt lite på rutinerna och hundarna har ett större utrymme, men när han hade som mest förstörelselusta var det det enda som fick stopp på det hela. ibörjan lämnade jag korta stunder som sedan ökades på, men de blev inte längre för varje gång. t ex 10 min, 20 min, 12 min, 20 min, 35 min, 25 min osv, man får själv känna av hur mycket man kan öka åt gången.

Gnist skrev:
Kan ju vara så att hon protesterar mot flytt Och mot att ha blivit ensamhund..
hundar protestbajsar inte, protest existerar inte i deras värld. däremot verkar det troligt att det handlar om flytten och att hunden blivit ensamhund. Stress yttrar sig i olika former. En ylar, andra kissar i sängen medans en tredje gräver hål i väggen.. alla lika otrevliga situationer (för hunden)

till huvudskribenten:
bur låter som en vettig idé om inte den traditionella ensamhetsträningen fungerar, vilket givetvis hade varit det bästa. Det tar TID, men samtidigt vet jag av egen erfarenhet att vissa hundar inte fungerar ensamma hemma hur bra man än tränar.
Men även med bur måste det vänjas och gå sakta framåt, korta minutrar i taget (tänk dej hunden får panik i buren när du inte är hemma, mycket olyckligt!) ge ben och godsaker att äta inne i buren och gör det till en trevlig plats att vara på.

Senast ändrad av en moderator:

det finns något dom heter D.A.P. som du borde kika upp.
Det är feromoner som verkar lugnande och stabiliserande i just det här situationen du beskriver.
dessa feromoner utsöndrar tiken från körtlar i juverområdet några dagar efter att hennes valpar är födda. Funkar på hundar i alla åldrar.
Det kommer troligen inte lösa "problemet", men det kan vara en bra hjälp i er träning mot att försöka lösa det!

Senast ändrad av en moderator:

Hundar kan visst protestera mot ändringar i deras liv...Genom att börja kissa / bajsa inne..Om än dom inte har tankesättet "nu ska jag bajsa i protest" , så är det lika fullt en protest...

jag håller inte med. det förutsätter att de kan tänka "i framtiden" och den köper jag inte. tror i så fall mer på att det är en stressreaktion.

Observera hur det är skrivet...
Gnist skrev:
.Om än dom inte har tankesättet "nu ska jag bajsa i protest"

Har som uppfödare och mångårig hundmänniska faktiskt upplevt fenomenet med att vissa hundar beter sig så..Alltså trygga, välanpassade rumsrena hundar, som ex, när makens hund får lov att vara kvar hemma, under jakten..Då kan han gå upp i hallen och bajsa Trots att han får vara ute mycket och att jag är hemma.. Han "protesterar" mot att han inte får vara med husse i smma utsträckning, som han är van..
Denna hund är vuxen, rumsren, trygg, prykiskt stabil och definitivt INTE stressad....

men för att det ska kunna kallas protest måste han vara medveten om att ni, när ni hittar bajset, kommer bli irriterade.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 022
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar