Hur ska jag gå till väga??

W

Wilda82

Ska köpa en ponny till min dotter :banana:.. har hittat en jättefin ponny i samma stad som jag bor i.. vilket är skönt för alla b-ponnysar verkar bara finnas söderut (iallafall de jag hittat som verkar fina)
Nu är saken den att vi har köpt en hästgård och flyttar inte in föränn till hösten, säljaren har sagt att hon kan ha kvar ponnyn över sommaren, så med andra ord håller hon den åt oss, men då ska vi betala halva ponny summan (10tusen) nu och resten (10tusen) när vi hämtar henne.. Givetvist ska kontrakt skrivas om att ponnyn skall vara i samma skick då som nu osv,, men då är den stora frågan..?!?

Vad ska jag tänka på, som är viktigt att skriva in i kontraktet?? o ska jag vet. besikta ponnyn nu och även sen när den hämtas??

Håller på att bli tokig :crazy: på alla funderingar över vad jag ska tänka på osv, för jag vill jätte gärna ha denna ponny för den är hur fin som helst.. men vill inte bli lurad :cry:..

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig??

:bow: tacksam för all hjälp jag kan få..

mvh//Wilda

Sv: Hur ska jag gå till väga??

Kul! :bump:

Jo, om jag var du skulle jag besiktiga nu, innan handpenningen på 10' betalas.
Innan besiktningen skulle jag skriva ett avtal där det tydligt framgår hur vi tänkt oss, och vad som händer om ponnyn inte går igenom besiktning nr 1.
Går ponnyn igenom ska det av avtalet framgå vad jag ska betala för att ponnyn står kvar under sommaren, vem som ska sköta om vad osv. Vem som står för hovslagare, veterinär, försäkring osv.
Eftersom ni inte fullföljer köpet förrän efter sommaren kan jag tycka att det åligger försäljaren att hålla hästen försäkrad och stå för risken vid eventuell skada.
Vem ska få lova att använda hästen under sommaren? Den ska stå för skor osv tycker jag.
Sedan skulle jag göra en ytterligare besiktning innan hästen fullbetalas och hämtas, detta ska också framgå av avtalet, och vad som händer om ponnyn inte går igenom då.

Detta är dock en deal som jag som säljare inte skulle vara sååå sugen på. Jag skulle nog tycka att om du vill ha hästen, så får du betala(och besiktiga) den nu, sedan kan den stå inackorderad tills du kan hämta den. Då är det du som står för försäkring, risk, hovslagare, veterinär och dessutom är hästen din att användas som du vill under sommaren.

Men om säljaren går med på att du bara delbetalar så är det ju kanon :bow:

När jag läser vad du skriver att "ponnyn finns i samma stad" så börjar jag undra över vad det är som skulle göra att ni inte köper den direkt?
För mig låter det som om den enklaste lösningen skulle vara att ni köper ponnyn nu fullt ut och har den "upstallad" hos nuvarande ägaren tills ni flyttar. Vilket innebär att ni ju då också kan använda ponnyn själv under sommaren och har ansvaret för den. På det viset slipper ni en massa som kan strula till det med avtal och delbetalningar.

min dotter ska få den i födelsedagspresent,(fyller 28e aug) och min karl jobbar alltid borta under veckorna så häst kan vi inte ha föränn vi har flyttat till huset så man har stallet nära.. (bor i lgh nu) :cry:
Det här är nog enda gången man hoppas på att sommaren tar slut fort...:)

Jag förstår ändå inte riktigt.

Kan ni inte köpa nu och låta den gå på bete till Augusti ?

Jag bodde 1.5 mil ifrån stallet de första åren döttrarna hade ponny (B-ponny) och det gick alldeles utmärkt. Visst blev livet lättare när vi flyttade till gården, men det var inte omöjligt innan.

Det känns som om det skulle kunna krångla till det annars. Jag skulle som säljare aldrig gå med på den dealen.

men dottern vet väl om att hon sk få den, hon har väl provat den?

Smidigaste är ju att besikta, betala o hyra in den.

vi har varit o kikat på den tillsammans (jag och dotter) men jag sa aldrig att vi skulle köpa den,eller att den var till salu.. för givetvist ville jag se hur ponnyn var mot henne osv men hon är bara 5år så valet av ponny o se så allt funkar hänger ändå på mig mest.. men den bild jag har fått av ponnyn är hur bra som helst.. väldigt snäll o lugn, men ändå "pigg" o vaken, hon gick hellre och goades med min dotter änn mej :) har varit där sedan igen med hennes pappa o tittat på den en gång till och även bett dottern i den familjen rida så jag får någon slags bild av hur den är.. själv är jag lite väl tung o prova fast många säger att jag är nog så liten så jag alltid kan prova (det är ett gotlandsruss) rida men jag känner att mina 62 kg är ändå för mycket... :cry: så jag står över.. russ må vara starka ponnysar men inga viktbärare på det sättet.. i allafall min åsikt.. rätta mej om jag har fel..

Köp nu och stalla upp över sommaren. Ni behöver ju inte berätta för dottern att ni köpt ponnyn. Låtsas att ni lånar den under sommaren så blir det ändå en överraskning när hon fyller år.

Annars missar ni ju all ridning på sommarlovet dessutom.

köp hästen och Släpp den på bete över sommaren. Ev kan då hästen gå barfota (är bara bra om den går i flock), så slipper du skoningar. Då behöver du bara åka och titta till den, reser du bort kan någon annan göra det. Sedan blir det ju en jätteöverraskning för din dotter.

Jag vill bara säga att du är en toppenmamma! :banana:Tycker det är jättegulligt att köpa en häst i födelsedagspresent till dottern! Ska själv göra samma sak om mina barn är hästintresserade om ett antal år.:love:
Till din fråga, jag förstår ditt resonemang att hästen ska gå kvar hos säljaren eftersom dottern ska få hästen i present men jag håller med någon föregående som skrev att det bästa är att köpa hela hästen nu, ta allt ansvar och ha den uppstallad hos säljaren på bete till augusti. Då blir det inget krångel sedan te x med betalningar osv så att du står där utan häst till födelsedagen:crazy:

tack för alla råd ni har gett mig.. ska faktiskt göra som ni tycker för de är de enda som låter vettigt.. skriver kontraktet på ponnyn :love: till veckan o sen är de bete som gäller för den tills vi flyttar in i huset.. :banana:

mvh//Wilda

tack så mycket...
hoppas ni alla får en trevlig sommar :bow::banana:

många kramar// Wilda

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit