Hur ska jag få honom att förstå???

Quiss

Trådstartare
Jag är gravid med mitt första barn.
Min pappa är en väldigt social människa och vill gärna att vi kommer och hälsar på ofta. Problemet är bara att pappa bor ensam, han röker väldigt mycke och han röker inne.
Han tål inte heller att man säger till honom om det. Ingen ska komma och bestämma vad han ska göra eller inte göra i sitt eget hus. Jag vill inte bli osams med honom, men vi kommer snart att bli det.
Han kan gladerligen sitta och röka inne när min bror är där med sin 9 månader gamla dotter. Det bekommer honom inte.
Passiv rökning är ju lika farlig som att röka.
Min sambo vill inte att vi ska åka och hälsa på, för han vill inte utsätta vårt barn för passiv rökning, varken nu eller när den är född.
Pappa är så fruktansvärt envis, och det går verkligen inte att prata med honom, För han lyssnar inte.
Jag röker inte själv, och jag tycker själv att det är lite äckligt att sitta i någons rökos.
Barnen kan ju trots allt inte välja själva när de är riktigt små.
Och man tycker ju att han borde vara lite mer rädd om sina barnbarn än så.
Han är ju trots allt vuxen och man tycket att han borde fatta det själv.

Sv: Hur ska jag få honom att förstå???

Hade det varit min pappa så hade jag sagt precis som det var. -Ja, vi kommer gärna och hälsar på men inte om du rökar inne medan vi är där för det är skadligt för barnet.

Om han vill att ni ska komma till honom så får han väl acceptera det. Annars får han väl komma till er.

Hade det varit min pappa så hade jag sagt precis som det var. -Ja, vi kommer gärna och hälsar på men inte om du rökar inne medan vi är där för det är skadligt för barnet.

Om han vill att ni ska komma till honom så får han väl acceptera det. Annars får han väl komma till er.

Håller med det du skrev.
Hade aldrig tagit med mitt barn dit, hade inte velat sitta där själv heller för den delen.

Han har ju rätt i att ni inte kan tvinga honom att inte röka i sitt eget hem.

Men då får han ju också acceptera att ni inte kommer och hälsar på.

Säg som det är, vi kommer gärna, men inte om du röker.

Jag hade heller aldrig tagit med mitt barn till ett rökförpestat ställe. Då får han väl komma hem till er istället, eller så får ni träffas ute.

Du kan inte uppfostra din pappa.
Däremot så kan du vägra vistas i hans hus med bebin.

Håller med alla andra, du kan ju inte säga åt honom att sluta. Men du kan vägra åka till honom om han röker inne när ni är där.

Har oxå "innerökande" släktingar, men de skulle aldrig få för sig att röka inne när jag är där med barnen, de går ut och röker. Sen raka vägen till badrummet och tvättar händerna och sköljer munnen. Har aldrig sagt åt dem om rökningen utan de ansvarar de för själva.

Nej, jag vet att jag inte kan uppfostra min pappa.
Men det handlar om ett par timmar då och då som vi är där, och då borde han kunna gå ut.

Begär liksom inte att han ska sluta röka bara för den saken, men att han kanske ska visa lite hänsyn.

Om man sitter ner vid bordet och tar en kopp kaffe med honom, så kan han på en halvtimme röka tre cigaretter.

Vet en som sa till honom om det. Han ville hon skulle komma och hälsa på, och hon sa ja, om han inte rökte inne när hon var där med sin lilla dotter, och gärna vädrade ut lite innan. Han blev då sur och svarade att det var ingen som skulle komma och tala om för honom vad han skulle göra eller inte göra i sitt eget hus, då fick det helt enkelt va så.

Jag håller med de andra. Hade aldrig i livet utsatt varken mitt barn eller mig själv för nåt sånt :crazy: Hade inte hälsat på även om han lät bli att röka under tiden, huset lär vara jäkligt inrökt ändå. Små barn är dessutom mycket känsligare för sånt än oss vuxna, så nej tack. Kan inte din pappa hälsa på hos er istället?

kan du inte åtminstone få honom att röka under fläkten eller nåt när ni är där?! det tar juh bort lite iaf...tänk bara för sisådär 15-20 år sen..när ALLA rökte ÖVERALLT vid kalas o dyl, oavsett hur många smånbarn de va runt, eller när dom satt men barnen knäet..tänk vad tiderna ändras å tur är väl det!

Ja det kan man tycka att han borde. Men om han nu inte gör det så finns det inte så mycket du kan göra mer än att honom ett val, ni kommer gärna och hälsar på om han håller det rökfritt, annars inte.

Att röka under fläkten hjälper knappt nånting.

nä, det vet jag med, men bättre än ingenting ifall hon kanske kan komma fram till en kompromiss med sin pappa om det...de är inte så lätt å "bara skita i att åka dit" heller..en förälder är alltid en förälder oavsett...å förslag är väl välkomna hoppas jag!?

Fast om nån av mina föräldrar var så nonchalant när det kommer till deras barnbarns hälsa så hade de fått vara utan besök. Röka eller barnbarn, det är frågan...

Vet en som sa till honom om det. Han ville hon skulle komma och hälsa på, och hon sa ja, om han inte rökte inne när hon var där med sin lilla dotter, och gärna vädrade ut lite innan. Han blev då sur och svarade att det var ingen som skulle komma och tala om för honom vad han skulle göra eller inte göra i sitt eget hus, då fick det helt enkelt va så.

Om jag läser mellan raderna så verkar du tänka att antingen så får ni finna er i rökningen eller så kommer han inte träffa sitt barnbarn? Att relationen mellan dem inte kommer finnas...?

Och du skriver att din bror accepterar det (för det gör han ju om han är där mitt i röken med sin 9 månaders).

Jag tror att just precis därför ska du göra som alla härinne råder dig! Gissningsvis kommer barnbarnet faktiskt vara viktigare än ciggen de timmarna ni ses. Om så inte är fallet så är han ju en envis surgubbe utan dess like som kanske ert barn klarar sig lika bra utan? Ser han inte själv skillnaden mellan att "ingen ska tala om vad jag ska göra i mitt hus" och att låta bli att röka i småbarns närvaro - tja, då kanske han får vara utan barnbarns-kontakt?

Om det känns svårt att prata med honom om det: kanske kan du visa honom tråden härinne?

Kan han inte komma till er istället?

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar