Hur ska jag få hjälp när jag inte klarar att söka för det själv?

Redfox

Trådstartare
Trigger varning om psykisk ohälsa.
Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång mm. som ledde till att jag inte gick gymnasium mm. Har varit ganska isolerad och tappat mycket med det sociala umgänget samt vanliga situationer. Gå in i butiker, handla, köra bil själv mm. Fått en del av det med intressen och arbete. Men annars är jag inte så självständig trots att jag nu är över +20år.

Dessa vardagliga problem skapar mycket ångest och dålig självkänsla, självförtroende. Samt har noll motivation till att ändra saker trots att jag vet hur jag ska börja. Men motivationen tryter konstant och det är för jobbigt att ta tag i utan motivationen. Har under åren utvecklat mer och mer ångest, ångestattacker, självskadebeteende och känslan som ibland kommer med hopplöshet och meningslöshet mm. Har även fått dåligt humör, dålig tålamod och stora problem med ilska och utbrott i hemma miljön mot mig själv.

Varit hos kurator för det sociala grejerna som jag behöver jobba med men pratade aldrig om att situationen ibland inte alls är bra och det går riktigt fort när det blir dåligt. Men det fungerade illa fall inte där utan kuratorn hänvisade om att ta kontakt med privat klinik psykolog/psykoterapeut. Kuratorn vet som sagt inte om hur jag egentligen mår.

Jag har inte tagit kontakt med något ställe än. Ringa är inte min grej och är en av mina problem med det sociala. Men jag funderar nu på vad skillnad är att söka till en privat psykolog eller skicka egen remiss till psykiatrin för att få kontakt med psykolog?

Jag har svårt att prata med andra om dessa grejer och förstår ibland inte ens varför jag borde söka kontakt med psykolog. Men samtidigt så vet jag hur snabbt jag pendlar i måendet och det blir svart direkt och ilskan gör mig otroligt impulsiv. Så jag vet ju innerst inne att jag behöver hjälp.
Men svårt att ta kontakten när man har svårt för att ta första kontakten. Några i familjen vet om och har hjälpt mig ta kontakt med kuratorn men vet inte om att jag mår så dåligt och har problem med självskadebeteende mm. Men det är medvetna om att jag ska ta vidare kontakt med psykolog.

Kontakta absolut psykolog, börja med din vårdcentral så får dom lotsa dig vidare.

Är du utredd för adhd och autism?

Jag gick också till min vårdcentral och trots att jag absolut inte har problem med självskadebeteende eller liknande tog de mina problem på allvar. Tror det är bra att vara konkret, i mitt fall var jag främst orolig att förlora mitt jobb och det mesta av mina problem i vardagen var jag inte riktigt medveten om. Du verkar ha en lite klarare bild av dina svårigheter och det borde ju vara bra! De skickade mig på utredning, jag fick en autismdiagnos och bra hjälp av habiliteringen och sedan remiss och psykologkontakt som kunde avslutas inom de där 10 standardbesöken eller vad det nu är. Samt innan avslut en plan för ytterligare hjälp som kändes trygg, ifall jag skulle behöva igen längre fram. Inte behövts sedan dess. Det finns hopp! :)

Trigger varning om psykisk ohälsa.
Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång mm. som ledde till att jag inte gick gymnasium mm. Har varit ganska isolerad och tappat mycket med det sociala umgänget samt vanliga situationer. Gå in i butiker, handla, köra bil själv mm. Fått en del av det med intressen och arbete. Men annars är jag inte så självständig trots att jag nu är över +20år.

Dessa vardagliga problem skapar mycket ångest och dålig självkänsla, självförtroende. Samt har noll motivation till att ändra saker trots att jag vet hur jag ska börja. Men motivationen tryter konstant och det är för jobbigt att ta tag i utan motivationen. Har under åren utvecklat mer och mer ångest, ångestattacker, självskadebeteende och känslan som ibland kommer med hopplöshet och meningslöshet mm. Har även fått dåligt humör, dålig tålamod och stora problem med ilska och utbrott i hemma miljön mot mig själv.

Varit hos kurator för det sociala grejerna som jag behöver jobba med men pratade aldrig om att situationen ibland inte alls är bra och det går riktigt fort när det blir dåligt. Men det fungerade illa fall inte där utan kuratorn hänvisade om att ta kontakt med privat klinik psykolog/psykoterapeut. Kuratorn vet som sagt inte om hur jag egentligen mår.

Jag har inte tagit kontakt med något ställe än. Ringa är inte min grej och är en av mina problem med det sociala. Men jag funderar nu på vad skillnad är att söka till en privat psykolog eller skicka egen remiss till psykiatrin för att få kontakt med psykolog?

Jag har svårt att prata med andra om dessa grejer och förstår ibland inte ens varför jag borde söka kontakt med psykolog. Men samtidigt så vet jag hur snabbt jag pendlar i måendet och det blir svart direkt och ilskan gör mig otroligt impulsiv. Så jag vet ju innerst inne att jag behöver hjälp.
Men svårt att ta kontakten när man har svårt för att ta första kontakten. Några i familjen vet om och har hjälpt mig ta kontakt med kuratorn men vet inte om att jag mår så dåligt och har problem med självskadebeteende mm. Men det är medvetna om att jag ska ta vidare kontakt med psykolog.

Hej tråkigt att höra att du mår så dåligt. Jag tycker du förklarar saker väldigt bra i skrift. Det ger en tydlig bild av dina problem. Gå in på 1177.se , logga in och sök rätt på din vårdcentral. Klistra in det du skrivit här och att du behöver hjälp och önskar en tid för vidare remiss om de bedömer det nödvändigt. Många vårdcentraler har också appar där man får svara på frågor om sina hälsoproblem om man vill ha hjälp med något det kan vara ett alternativ. . Då behöver du inte ringa någon.

Det kan vara så att du måste ta tjuren vid hornen och ringa vårdcentralen. Men tänk på att ditt liv är värt det, det är en momentär obekväm situation som kommer leda till något gott - att du får hjälp. Dela upp det du ska göra i små steg, så känns inte första steget lika stort eller laddat. En sak i taget.

När jag sökte hjälp var jag tvungen till att ringa och få tid med läkare som kunde bedöma och eventuellt skicka remiss. Jag blev hänvisad till en annan mottagning där jag också var tvungen att ringa och berätta om min problematik. Väldigt jobbigt. Men det hela resulterade i flera år av trauma-behandling med ett väldigt stöttande vårdteam i mitt fall. Jag är väldigt glad över att jag sökte hjälp.

Hej tråkigt att höra att du mår så dåligt. Jag tycker du förklarar saker väldigt bra i skrift. Det ger en tydlig bild av dina problem. Gå in på 1177.se , logga in och sök rätt på din vårdcentral. Klistra in det du skrivit här och att du behöver hjälp och önskar en tid för vidare remiss om de bedömer det nödvändigt. Många vårdcentraler har också appar där man får svara på frågor om sina hälsoproblem om man vill ha hjälp med något det kan vara ett alternativ. . Då behöver du inte ringa någon.
Tänkte precis också tipsa om det. Det går att kontakta vården digitalt, så behöver du inte prata med någon.

Kontakta absolut psykolog, börja med din vårdcentral så får dom lotsa dig vidare.

Är du utredd för adhd och autism?

Nej jag är inte utredd för det men har träffat kurator som lät mig fylla i blanketter om ADHD mm. som då inte riktigt stämmer in på mig. Har dock flera i familjen/släkten som har ADHD samt en som utreds för autism.

Hittar inte att man kan skicka meddelande till min vårdcentral tyvärr, annars kanske det hade varit ett alternativ. Är också orolig att dom vill att jag ska vända mig till kuratorn där då jag tidigare haft kontakt med denne. Men både kuratorn och jag kände att det inte var rätt. Dock pratade jag aldrig om mitt mående eller så för kuratorn. Men känner inte att jag vill till den kuratorn igen om det.

Min vårdcentral har en app där man kan svara på frågor och antingen får man kontakt med sjuksköterska i en chatt eller så får man råd. Men jag har aldrig gjort det för psykisk ohälsa där och är orolig för vilka frågor som kommer att ställas där, vill ju svara ärligt men känns som att jag inte riktigt kommer våga det. Men gör jag inte det så kanske saker tar längre tid med kontakt. Samtidigt så vill jag inte att dom tar det för allvarligt så att dom bedömer att det finns stora risker mm.

Om det är en app, så kanske skriva ut dina svar på vanliga frågor i ett block bredvid så kan du bara skriva av, behöver inte blir helt korrekt men att rätt info finns som stödord/meningar redo tar bort lite att tänka efter just då.

Om du har råd, så sök hjälp privat.
Finns sidor där man får fylla i ett självskattningsforumlär och sen få förslag på psykoterapeuter som skulle passa in.
Jag fick tips om en sådan sida här på buke (ahum.se men det finns flera) och fick tag på världens bästa terapeut för mig.
Jag har också svårt ta mig till att ringa så att göra allt på nätet, inkl boka tid var perfekt för mig

E lyckades få mig mer på banan efter ett par sessioner på ett sätt som inte psykologen och sen kuratorn i allmänvården lyckades på ett helt år.

Ja det har kostat en slant, men jag är ganska säker jag i dag hade varit utbränd och sjukskriven utan hennes hjälp och det är inte heller gratis.

Hittar inte att man kan skicka meddelande till min vårdcentral tyvärr, annars kanske det hade varit ett alternativ. Är också orolig att dom vill att jag ska vända mig till kuratorn där då jag tidigare haft kontakt med denne. Men både kuratorn och jag kände att det inte var rätt. Dock pratade jag aldrig om mitt mående eller så för kuratorn. Men känner inte att jag vill till den kuratorn igen om det.
Har du tittat på meddandefunktionen i 1177 eller bara på ev hemsidag?
I 1177 är i alla fall de flesta regionala vårdcentraler med. Nog olika hur det är med privata.

Min vårdcentral har en app där man kan svara på frågor och antingen får man kontakt med sjuksköterska i en chatt eller så får man råd. Men jag har aldrig gjort det för psykisk ohälsa där och är orolig för vilka frågor som kommer att ställas där, vill ju svara ärligt men känns som att jag inte riktigt kommer våga det. Men gör jag inte det så kanske saker tar längre tid med kontakt. Samtidigt så vill jag inte att dom tar det för allvarligt så att dom bedömer att det finns stora risker mm.
Om du får en jobbig fråga du inte kan svara på så skriv bara att du inte orkar eller kan svara på just den frågan (frågorna).

Jag kan messa med min VC via 1177. Jag kan kolla åt dig om du vill skriva ut här eller i PM om vilken det är.

Är du inloggad med mobilt BankID på 1177 när du tittar? Det är kanske olika i olika delar av landet men i alla fall här har alla vårdinrättningar e-tjänster. Rubrikerna är inte alltid helt logiska dock, hos oss är det t.ex. rubriken "kontakta mig" du ska välja för att kunna skriva ett meddelande, eller "egen vårdbegäran" för att skriva en egenremiss.

Oavsett hur du tar kontakt så kan du skriva/säga att det inte funkade med kuratorn och att du inte önskar kontakt med hen igen. 🙂

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 951
Senast: warg
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 160
Senast: Cattis_E
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 057
Senast: monster1
·
Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka