Hur ska jag berätta?

Sv: Hur ska jag berätta?

Men som jag som misstänker att jag redan är i v 8, gör dom ul rätt tidigt då?

Ojoj, hur i helskotta ska vi kunna leva på min inkomst som kommer att bli 6000kr/mån om jag tar ut 5 dagar/v???? Framförallt när sambon kommer att gå arbetslös 3-5 mån o då bara ha en inkomst på 7-8000 kr. Det kommer juh ALDRIG att gå. :eek:

Räknas årsinkomsten bara på den fasta inkomsten, eller som jag som har ob kväll/helg o provision, räknas den inkomsten med då?

Får man jobba något under tiden man har föräldrapenning? om jag tex väljer att första tiden ta ut 7 dagar för att sedan ändra till bara 5 dagar och kanske jobba 2 helger/mån? Får man göra det?

Jag måste verkligen försöka få min sambo till att ta något jobb under tiden då han tror att han kommer att vara arbetslös, åtminstonde så han kan få mer än 7000 kr fårn a-kassan :O

Senast ändrad av en moderator:

Det skiljer mkt mellan olika landsting hur rutinerna ser ut för ultraljud och bm-besök.

TS- Kolla på ditt landstings hemsida om det står något om rutinerna där, bor du i Östergötland finns en del att läsa på hemsidan. Jag tror att man kan säga att vi har gemensam ekonomi, men egna sparkonton. Vi har aldrig direkt pratat om pengar, vi delar på räkningarna och sen betalar han ibland och jag ibland när vi handlar mat och sånt. Vi har fått ganska mkt pengar till dottern så saker till henne köper vi för dom pengarna (förutom blöjor och sånt som jag köper samtidigt som mat, då blir det den som betalar maten som betalar det också).

Du kan jobba 2dagar/v om du tar 5 dagar föräldraoenning. Vi har inte mkt mer pengar än ni kommer få, det är inga problem. Vi kanske inte kan unna oss massa dyra saker men det har vi heller inget behov av. Sambon pluggar och jag pluggade innan vi fick barn så vi är vana att leva på lite pengar.

Senast ändrad:

Idag gör vi så att vi har ett ica kort som vi överför lika mycket till och handlar mat för osv. Men det känns ändå som att när jag går på föräldrapenning o får ut runt 7000 kr och han får ut runt 15-17000 kr den månaden. Alla mina pengar som jag får skulle gå till räkningar/mat/hyra o jag skulle inte ha en enda krona över varje månad. :crazy:

Vi har nog tillsammans runt 15-20000 kr i räkningar inkl 3000kr/mat och bensin.

Det bästa tycker jag hade varit att slå ihop alla räkningar och sen när allt det är betalt dela på det som blir över.

När ska man sätta sig ner och prata om sånt här?

Det löser sig, dessutom är småbebisar inte speciellt dyra om man kan planera och hålla sig från att köpa allt som finns. Det är helt galet hur mkt bebisprylar som finns och till jättehöga priser!

Hela året har jag försörjt hela vår familj på min föräldrapenning. Det har naturligtvis inte räckt till (bor i Sthlm med lån på över miljonen) utan jag har varje månad fått ta pengar från ett sen länge orört sparkonto. Det är jättetrist men ibland är det så, hoppas det vänder och sambon kan börja dra in pengar han med.

Vi bodde i en tvåa och delade sovrum med bonussonen tills han var nästan 4 år, två hundar också. Nu bor vi i en 3,5:a och har vår bebis också, men han kommer nog sova i spjälsängen hos oss ganska länge innan han får dela rum med storebror. :) Utrymmet i er lgh tror jag inte du behöver bekymra dig om nu!

grattis till er :)
har hans chock lagt sig nu ? :)

Sambon är orolig för boendet. Just nu bor vi i en 2,5:a, finns ett mindre rum (som alla andra har haft planer på att vi ska ha till barnrum förutom vi då :p) som ska användas till kontor. Men vi vill ju att barnet ska ha ett eget rum och då är det bara kontoret kvar, men vad gör vi med alla saker där? Första året lär väl gå och lösa, men sen måste vi ha ett större boende.
Vi bor i en trea med tre barn och det går finfint än så länge ;)

Grattis!!

Tack! Den största chocken har nog lagt sig vid det här laget.

Kan säga att det är rätt skönt att han accepterade mitt val och att vi tidigare hade pratat om att blir jag gravid så kommer jag inte göra abort (ingen disskution om det nu, tack!). Det var inget snack om saken att vi skulle behålla det.

Vill avsölja vem jag är :p Men iom att många känner mig alldeles för väl, många som jag inte vill ska veta om detta ännu samt att några även känner min pojkvän. Så snart så.

Ishtar; jo det svåra är att inte köpa allt man vill ha :p Tur man ha mor/far föräldrar som brukar köpa dom dyraste sakerna. Iaf har pappa/mamma gjort det åt systers son, undra hur det blir med min :D Fast jag vet att iaf pappa skulle aldrig göra någon skillnad mellan dom. För sambons föräldrar så blir det deras första barnbarn, kan tänka mig att den blir bortskämd. Iaf om man kollar på min hund, hon är bortskämd av dom :angel:

Syster väntar dessutom barn till vilken vecka som helst, så under 2 år så kommer mina föräldrar ha fått 3 barnbarn :o

Ob och sånt räknas också. Det är ganska klurigt hur de räknar ut ersättningen. Har du fast lön tar det det * antalet timmar man jobbar på ett år. Har man olika inkomst varje månad tar de de senaste 8 månaderna (tror jag) man jobbat och räknar ut årsinkomsten.
Jobbar du t.ex. 75% och är arbetslös (uppfyller alla regler, är inskriven osv), pluggar eller är sjukskriven 25% räknas din föräldrapenning på vad du tjänat om du jobba 100%.

Man blir väldigt ekonomisk när man är föräldraledig, man går oftare ut med barnvagnen, man har mer tid för matlagning osv osv.

Ett barn på väg kommer nog få din pojkvän extra peppad att få ett nytt jobb. Jag vet ju inte vart ni bor men jag fixade jobb på 1 månad efter jag varslades i januari!

Man kan göra ett vaginalt ultraljud så tidigt och då kan de beräkna på ett ungefär.
Här i Uppsala erbjuds bara ett UL i v.18, men det finns privata mottagningar man kan vända sig till om man vill göra en tidigare koll. Vi får även åka till sthlm om vi vill. Vilket jag troligen kommer att göra, jag är varmt välkommen dit fast jag är väldigt ung och risken för de skulle vara något fel är väldigt liten.

Jag gjorde så att jag räknade ut på ett ungefär hur mycket OB jag får varje månad, som räknades in i min årsinkomst. :)

Men kan inte pappan vara föräldraledig istället för arbetslös när han inte har något jobb då, så får du jobba om du har fast inkomst? Du kan även ta ut 7 dagar i veckan i föräldrapenning, dagarna räcker inte lika länge, men man får mer cash.

Och så det viktigaste: Stort grattis och lika stort lycka till! :D

jo, visst kan jag jobba. Första tiden får vi väl stå ut med att jag har föräldrapenning och han a-kassa. Men det är juh bara ett par månader, sen börjar han arbeta och lagom inför nästa vintern så kommer jag börja jobba.

Jo, han får nog ta av föräldra dagarna, åtminstonde 5 dagar.

Men man kan göra så att man fårn början tar ut 7 och sen ändrar till dagar? Kan ingenting om sånt här :o

Man kan ta ut sju dagar på vecka (per barn). Så du kan ta ut två dagar och han fem, men då får du inte ta dina dagar enbart på helgen, för att få ta dagar på helgen måste man också ta måndag eller fredag. Du kan ta 7 dagar per vecka så länge du känner att du behöver det, då kan du ändra sedan när ni inte har det ekonomiska behovet längre. Så du kan ta ut 7 dagar så länge han är arbetslös, så kan ni minska antalet dagar när han börjar jobba. Ni kan även välja att ta ut mindre än 5 dagar så länge barnet är under ett år, om ni inte behöver så mycket pengar. Ni kan också ta ut mindre än fem dagar när barnet är över ett år, men då måste du ha sysselsättning fem dagar/vecka, annars förlorar du din SGI (sjukpenninggrundande inkomst). Då blir det i princip noll och inga pengar. Men du kan ju alltid ta ut så många dagar du vill, vill du ta två dagar ena månader och alla nästa är det upp till dig. :)

Förresten, glömde bort det, vi har haft ett uppblåsbart skötbord från IKEA, det kan man lägga där man väljer att byta. Sängen, soffan, golvet eller vad som passar för tillfället. Bara att blöta tvättlappar innan man lägger barnet där så man inte behöver lämna det obevakat. Går ju lika bra med handduk såklart, men jag har i vilket fall aldrig känt ett behov av ett speciellt skötbord.

Och börja spara pengar redan nu, och börja sök av på Blocket eller i bekantskapskretsen efter saker ni behöver. Kläder, barnvagn och leksaker går i de absolut flesta fall alldeles utmärkt att handla begagnat. Men spara pengar även till de månader ni kommer att ah det kärvt i vinter.

jo, man får nog ta ut hela veckor när han är arbetslös ananrs kommer det aldrig att gå runt. Då får jag iaf ut runt 9000 kr ( man skulle haft ett bättre betalt jobb). Sen när ahn arbetar sänka dagarna till kanske 5 dagar och då kan jag kanske hoppa in och jobba någon helg/kväll ibland och få lite mera pengar.

jo, sånt uppblåsbart är juh egentligen jätte bra. Lätt att ta med oxå. Annars såg jag ett sånt man kan sätta över spjälsängen. :laugh:

Jag vill sätta mig ner och prata med sambon redan nu, men känns lite som han fortfarande inte tror på det och förnekar det. :cry: Då känns det svårt att säga att nu ska vi sätta oss ner med ekonomin. Även fast det är bättre att göra det nu och kunna bena ut så mycket som möjligt så fort som möjligt.

Men jag känner att om vi iaf kan spara kanske 1000 kr/mån så är det alltid något iaf, mer än inget alls. Då har man iaf en bas att handla saker för eller nått. Sen kommer skattepengarna vilket kommer gå till att ta bort smålån jag har, och sen resten in på ett sparkonto.

Tur att det är jul innan bf (= önska sig pengar) samt att sen fyller både han och jag år någon månad efter bf = lite mera pengar :banana:

okej, jag kan lika gärna träda fram nu eftersom jag redan skrivit i gravid tråden och skvallret kommer ändå gå fort i denna by om 1 får reda på det. ;)

Så här är jag, en orolig, livrädd och paranoid vår_vinter som tror att hon kommer få missfall eller ett skadat barn *vad glad jag lät* fast jag är överlycklig oxå, vill bara att veckorna ska ticka iväg och passera vecka 12.

Ser att några skrivit om spjälsäng, skötbord och sånt. Jag vet att min kompis fick 4.000kr från soc i "inför bebis-bidrag" eller vad man kan kalla det. Pengar som räcker för att köpa det nödvändigaste man behöver som spjälsäng, vagn, skötbord, lite kläder.

Man kan köpa begagnat på blocket, vissa säljer klädpaket allt man behöver i stl. 50-68 för någon hundralapp, vagn kan man köpa för under tusenlappen och spjälsäng kanske man kan hitta på loppis, om man ens behöver det.

Det är först nu jag börjat handla lite kläder åt Rasmus, han är 1½ år. Jag kanske har lagt ut 1.000kr på kläder åt honom sen han föddes (köpt allt nytt) medans mina föräldrar säkert handlat för +4.000kr :o

Jo mycket billigt går att hitta begagnat eller på ikea :D Billig spjälsäng för 500 spän, duger gott och väl.

kläder utan dess like säljs juh på tradera/blocket osv. Sen ahr ajg alltid kompisar som har kläder fårn sina ungar. Min kompis som nyss fått sin 5e och sista unge skulle nog sälja lite kläder ;)

Allt löser sig nog, fast man funderar mycket oxå. :angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar