Hur ska jag behålla den höga formen?

F

Fitness

Jag håller på att sätta igång min häst efter ca 1,5 månaders vila. Han har varit igång ett tag nu och jag har börjat kräva mer av honom. Att han ska gå i högre form. Jag rider väldigt mycket övergångar, och då kommer han upp jätte fint i formen. Men han orkar bara va kvar där en liten, liten stund. Sen blir han tung, hänger i handen och faller fram igen. Den bra formen kanske håller sig högst två varv på volten och då flåsar han som en dåre hela tiden men är samtidigt nöjd och glad.

Kan jag göra något annat för att behålla den höga formen istället för att göra nya övergångar hela tiden??
Jag har försökt att driva samtidigt som jag lyfter handen lite uppåt snabbt en gång, och försöker på så sätt få honom lägga vikten bakåt igen, men då springer han bara iväg.

Tips??

Sv: Hur ska jag behålla den höga formen?

Uppenbarligen så kan du inte kräva mer av honom än du redan gör. Fortsätt istället med dina två varv på volten och var nöjd med det, när han sedan blir starkare så kan du kanske behålla formen 3 varv på volten. Men försöker du kräva det av honom när han inte är redo så kommer det bara bli en ond cirkel, han hänger i handen när han blir trött och du blir förbannad för att han inte bär sig. Så blir det varje pass om du inte sänker ambitionerna och låter honom bygga upp sig i sin takt.

Är det i slutet av passet han orkar bära sig sådär bra? om det är det, lägg sedan ner honom och låt det vara. På min unghäst brukar jag låta henne vara i en för henne, lagom form för att sedan plocka upp henne några minuter på slutet och när hon börjar bli trött så sänker jag henne igen och rider lätt. Tänk på att det istället för att bli bra kan han få inflammationer i ex. knäna bak om du kräver för mycket för snabbt.

Senast ändrad:

Du kanske får ha lite tålamod och försöka hålla kvar mer och mer och inte vänta att allt kommer på en gång?

Träna även styrkan på olika sätt, så att du ger hästen förusättningarna att orka gå kvar.

Du kan ju medvetet välja att han ska gå kvar i den formen ett antal steg och sen försöka att få de stegen att bli fler allteftersom.

Ja det är i slutet av passet. Men hur ska han bli starkare om jag aldrig kräver mer än dom där två varven på volten???

rid ut, klättra och intervalla.
det låter ju som den har dåligt flås rent allmänt, inte bara styrka.

Det beror på hur långt ni kommit i igångsättningen? Men klättra utomhus, mkt tempoväxlingar och övningar som stärker samlingsmusklerna, som skolor och förstås många övergångar och gärna skritt-galopp osv.

Men just även träna ute och ta tillvara möjligheterna i naturen, skritta i kuperad terräng tex, där ryggen aktiveras och benen måste lyftas osv

Galopp med mycket tempoväxlingar.

Eftersom han flåsar massor är det ju uppenbart att han blir trött och inte orkar mer. När du kan rida dina två varv utan att han flåsar är han ju starkare och redo för att lägga på ett varv till.

Sedan så finns det ju andra sätt att stärka hästen på än att rida på bana.

Just för att han blir starkare och starkare i det där och till slut så bär han sig där uppe i balans och han är redo för ytterligare varv.

Utöver vad som tidigare sagts i tråden tror jag det kan vara bra om du själv ser till att sänka kraven när formen känns som bäst, och inte när hästen själv går ur den för att den inte orkar mer.

Alltså själv reglera formen och växla mellan högre och lägre krav, och även "leka fram" fler sätt att korta bitar i taget få hästen i den högre formen, men inte vänta tills hästen blir trött och inte orkar bära sig där längre. Bättre att gå ur det när formen är på topp och sedan försöka igen! Successivt kommer styrkan och därmed formens kvalitet att öka.

En häst ska aldrig tvingas in i högre form, den kommer dit efter några år när den är stark nog, övergångar är en bra grej, sidådär en 1000 000 stycken om året bnrukar behövas. Dvs att få hög form är nått vi ryttare får som belöning för ihärdigt jobb.

Vi började sätta igång för ca 2 månader sen, alltså började trava för 2 månader sen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 937
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025