Hur ska jag agera? Ska jag ens agera?

Sv: Hur ska jag agera? Ska jag ens agera?

Masse skrev: "I ditt fall då att du fodrar den, även om det bara är att hälla in färdigt foder till den, så får du också ansvar för hästen enligt djurskyddslagen. Vilket inte går att komma ifrån hur man än gör. Den lagstiftningen är till för djurens bästa och om ägaren fallerar på något sätt får stallägaren se till så hästen ändå mår bra."

Du hävdar ju att det står i djurskyddslagen, då borde du ju rimligtvis veta vart? Jag vill jättegärna veta vart det står att om ägaren skiter i sin inackorderade häst så faller ansvaret på någon annan, ex den som hyr ut boxplatsen till hästägaren. Du kan ju inte påstå att det är si eller så utan att kunna styrka detta. Ditt påstående betyder ju att en ägare kan missköta sin häst ur mycket som helst och slippa ansvar för ansvaret faller på den som har hästen som inackordering...Jag hävdar att den som äger hästen och ingen annan är ansvarig för att den sköts enligt lagar o regler.

Bigganl
Om du har en bra relation till hästägaren tycker jag att du ska prata med denne om att du är bekymrad över hur hästen sköts. Hade det varit min häst som inte sköttes hade jag uppskattat att någon med insyn sagt till så jag kan lösa problemet!

Det Masse skriver stämmer. Anledningen till lagen är just att djur inte ska fara illa. Det kan kännas hårt att behöva "ansvara" för någon annans häst, men det är ett ansvar man tar på sig när man bedriver sådan verksamhet.

/V

Jag tycker absolut att du ska ändra kontraktet, om det är så att den som hyr hos dig kan sätta in annat än häst i boxen! Det är oerhört olämpligt att sätta in t ex höns i häststallar, och om det är OK enligt kontraktet - ja, då är det ju upp till den som betalar. Själv hade jag aldrig ställt upp häst i ett stall där stallägaren inte klargjort att det endast är ämnat som häststall, jag vill inte stå bredvid någons kanoter, cyklar och gamla skrot - min häst ska ha sällskap av hästar!

Att det Masse skriver stämmer går att få klarhet i genom ett snabbt samtal med djurskyddsinspektör hos Länsstyrelsen.

Det Masse skriver stämmer. Anledningen till lagen är just att djur inte ska fara illa. Det kan kännas hårt att behöva "ansvara" för någon annans häst, men det är ett ansvar man tar på sig när man bedriver sådan verksamhet.

/V

Men VARS i lagen står det? Enligt min lärare (fd djurskyddsinspektör) har man inte ansvar över någon annans djur, OM inte avtalet är utformat så. §§ 31 och 32 (om omhändertagning) finns till för att djur inte ska fara illa.

Hmm.. Den där artikeln säger ju emot min lärare. Får prata med henne när terminen kommit igång igen..

Det är alltid ett avgörande från fall till fall eftersom det ena fallet inte är likt det andra. Det som beskrivs i artikeln är att djuret överges, det stallägaren kan göra är då att ringa länsstyrelsen och meddela detta. Länsstyrelsen försöker då få tag i djurhållaren, men lyckas inte det så blir det ofta ett omhändertagande enligt 31 § Djurskyddslagen pga av att den som äger stallet oftast erbjuder sig att stå för skötsel och foder under den tid det tar att fastställa beslutet, tiden för delgivning och tiden som djurhållaren får på sig att inkomma med uppgifter. Skulle den som äger stallet vägra fodra djuret under tiden så kan det bli ett 32 § omhändertagande pga att djuret ej får foder och vatten.

I fallet som ts beskriver så är inte djuret övergett vad jag förstår, ts kan ringa länsstyrelsen och förklara situationen och länsstyrelsen får då kontakta djurhållaren i ärendet. Det vanliga är alltså inte i dessa fall att stallägaren automatiskt blir ansvarig för djuret om djurhållaren går att få tag på.

Fast det bästa är såklart om ts tar ett allvarlig snack med den/de som ansvarar för hästen. Har man inte råd att köpa foder till djuret man ansvarar för så kan det somsagt omhändertas, men går det att lösa på annat vis är det bättre för alla inblandade. Vid ett omhändertagande får den som är djurhållare betala för detta samt kostnader för den tid det tar att ev. hitta ett nytt hem, alltså kan det bli väldigt dyrt för djurhållaren.

Sen kan man även hamna i min situation... Fick in en tjej som betalade 2 månader på en gång, för sto som fölade hos mig. SUPERBRA tänkte jag... Sen magrade hästen ur fullständigt. (ägaren bor ca 10 mil bort, hästen är uppstallad med fullserviceavtal). Ägaren skriver i SMS att det är "bara att mata på". Vi har i princip endast sms och mailkontakt, då jag tycker det känns skönt att ha allt skriftligt. TJI FICK JAG...

Hästen flyttar. Kvar står jag med utlägg för foder och ca en halv månadshyra obetald. Jag får mail om att ägaren inte har för avsikt att lura mig, hon ska betala snart.... O snart... Osv. Till slut skickar jag till inkasso (efter åtminstone två påminnelser, det kan ha varit tre... Då bestrider hästägaren. O skriver att hon inte VET att jag faktiskt har gett hästen det extra foder och strö jag vill ha betalt för, därför vill hon inte batala. Jag tar också ett väldigt högt överpris för fodret :eek: (50 öre/kg, jag använder färdigfoder som jag åker och köper =bensinpengar, slitage, tid, bära osv).

Hon hävdar också att jag inte följt kontraktet med daglig utevistelse (fölet stod med 40 graders feber och lunginflammation, mamman var också dålig antagligen efter transporten i buss hem till mig). Ett stort antal telefonsamtal till veterinär, service när vet var på plats (TUR att han inte debiterade mig sina besök och behandlingar, för hon har inte betalat veterinären heller, och det är som ni förstår några tusenlappar...)

Jag släpade hästarna till hagen 3 gånger/dag, och hade dem ute under uppsikt15-20 min åt gången, för att inte den lille skulle bli för trött o lägga sig i det blöta.

Ärendet hosinskasso avskrevs sedan (av mig), eftersom rättegångskostnaderna vida hade överstigit hennes skuld till mig. Eftersom kravsumman var på under ett halvt basbelopp står var och en för sina egna rättegångskostnader.

Jävligt sura läropengar för mig, egentligen skulle jag debiterat henne timkostnad för allt jobb, men avtalet såg ju inte ut så.

Nu blev det väldigt långt o det var inte riktigt meningen, men jag blev så upprörd när jag skrev :mad:, kontentan av det hela är att man ska inte vara snäll när man driver en verksamhet. Då blir man utnyttjad. Se till att få betalt, (vilket TS verkar få på ett el annat sätt), annars säg upp.

Lagstiftningen är ju inte direkt till fördel för den lilla företagaren...

Bigganl
Om du har en bra relation till hästägaren tycker jag att du ska prata med denne om att du är bekymrad över hur hästen sköts. Hade det varit min häst som inte sköttes hade jag uppskattat att någon med insyn sagt till så jag kan lösa problemet!
[/QUOTE]
Jag och hästägaren pratar mycket och vi har gått igenom allt oss emellan.

Jag tycker absolut att du ska ändra kontraktet, om det är så att den som hyr hos dig kan sätta in annat än häst i boxen! Det är oerhört olämpligt att sätta in t ex höns i häststallar, och om det är OK enligt kontraktet - ja, då är det ju upp till den som betalar. Själv hade jag aldrig ställt upp häst i ett stall där stallägaren inte klargjort att det endast är ämnat som häststall, jag vill inte stå bredvid någons kanoter, cyklar och gamla skrot - min häst ska ha sällskap av hästar!

Att det Masse skriver stämmer går att få klarhet i genom ett snabbt samtal med djurskyddsinspektör hos Länsstyrelsen.
Nja. Hon måste inte ha en häst i boxen, men får förstås inte ställa vad som helst där. Inget som inte passar i ett stall eller stör hästarna på något sätt. Jag menar bara att hon inte är tvungen att ha häst där. Hon kan ju ha boxen tom också om hon vill.

Kan inte foder värden följa sitt kontrakt så bryts det ju. hästägaren får i så fall leta ny fodervärd.

usch vilken jobbig situation för dig. Surt att få kostnader för att någon annan inte tar sitt ansvar. Jag ska absolut se till att få betalt, annars får de leta ny stallplats. Hos mig vill jag inte ha något krångel. Stallet ska fungera. Det är min njutning i livet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka