Hur ska jag agera? Ska jag ens agera?

bigganl

Trådstartare
Vet inte riktigt hur jag ska göra i den här situationen.
En av hästägarna i mitt stall har lånat ut sin häst på foder. Fodervärden har kvar hästen i mitt stall. De har skrivit kontrakt. Det gick bra de första veckorna, men nu när det skulle köpas foder menar fodervärden att hon inte har pengar till det just nu. Hästägaren fick låna ihop pengar för att låna ut till hö och betfor som ska köpas nu menar hon bara att hon inte har pengar till. Ska jag agera? Jag vill inte att hästägaren ska sitta i kläm för det var pga sin ekonomi som hon lånade ut hästen. Jag vill inte att hästen ska lida, men jag kan inte lägga ut pengar för den hästens foder. Ska jag be fodervärden att leta en annan stallplats? eller?
Vad skulle ni gjort i en sådan situation? Hjälp!:crazy:

Sv: Hur ska jag agera? Ska jag ens agera?

Jag tycker nog inte att du kan göra så mycket. Slänger du ut dem så kanske fv måste ställa hästen på ett dyrare ställe, och då får hästägaren kanske betala ännu mer.

Jag tycker att det där är mellan hästägaren och fv, de har ju tydligen kontakt kring läget, så länge hästens uppehälle och mat betalas så har ju du inget att komma med sas.

Men hästägaren ska ju inte betala alls eftersom de har kontrakt. Stallplatsen har dock hästägaren för den ingår i hennes hyra då hon bor på gården. Hästägaren har helt enkelt inga pengar att betala med och jag kan ju inte ha hästen stående i mitt stall och se att den inte får tillräckligt med foder. Lite jobbig situation, men du kanske har rätt. Det är svårt att göra nåt. Om hon i och för sig inte följer mina stallregler blir ju situationen en annan. Igår hade hon slängt över spån i den delvis omockade boxen och inte vägt upp rätt mängd foder åt hästen. Inte alls roligt.

Som jag fattar det har du en häst uppstallad i ditt stall. Din hyresgäst/hästägaren betalar stallplatsen genom sin hyra. Hästen är lämnad på foder för att ägaren inte har ekonomi att hålla den. Är det rätt uppfattat?
Då kommer frågan hur betalas stallplatsen idag? Står hästäagaren fortfarande för den genom sin hyra eller betalar fodervärden något för boxen? I så fall till vem betalar den här person då till?

Om det ingår någon form av skötsel i stallhyran, kan vara t ex morgonfodring eller utsläpp då har du som stallägare tagit på dig ansvar för att hästen också får den skötsel ocvh foder den behöver enligt djurskyddslagen. Med andra ord är det du som ska se till så att hästen får mat. Att du sedan kan kräva någon annan för kostnaderna är en annan sak. Vem du i det här fallet ska kräva kommer nog att bero på hur foderavtalet är utformat. Kan tänka mig att det kan vara problem om hästägaren står för boxen. Men som sagt det beror helt på hur avtalet ser ut. Dessutom kan du svårligen slänga ut henne om det nu är så att hästägaren betalar för boxen.

Har varken fodervärden eller hästägaren råd att betala foder till hästen tycker jag absolut att du ska säga upp både stallplatsen och bostaden hästägaren bor i. Personer som har så dålig ekonomi att de inte ens kan betala foder till hästen kommer snart att bli betydligt mer problematiska än vad de är nu.

Ge henne en chans att hitta ny fodervärd. Säg att om pengar inte rullar in senast 10 dagar efter månadens slut (ex betala allt hö hon använt i december senast 10 januari ) så kommer hon sägas upp från både bostad och stall.
Hon kanske kan låna ut hästen på foder istället hos någon som kan ta den till nytt stall.

Är det inte väl hårt att säga upp bostaden för att personen inte har råd att hålla häst? Det är väldigt många i Sverige som inte skulle haft bostad med den policyn. Klart tjejen måste göra något åt situationen, sälja, hitta ny fodervärd eller ta bort hästen i värsta fall och givetvis måste man säga upp henne om hon inte kan sköta hyran men i förebyggande åtgärd....

Man kan inte bara säga upp någons bostad! Hyreslagen är en väldigt stark skyddslag för hyresgästen. Först efter ett antal månaders obetald hyra kan man ansöka om vräkning via kronofogden, och här står inte ett ord om att hyresgästen misskött sina betalningar.

Jag tycker du ska råda hästägaren att se om det det går att bryta kontraktet med fodervärden och skaffa en ny, mer seriös.

Som jag fattar det har du en häst uppstallad i ditt stall. Din hyresgäst/hästägaren betalar stallplatsen genom sin hyra. Hästen är lämnad på foder för att ägaren inte har ekonomi att hålla den. Är det rätt uppfattat?
Ja det är helt rätt uppfattat. Stallhyran ingår i hennes bostadshyra så hästägaren står för stallplatsen. Allt annat har fodervärden ansvar för enligt deras kontrakt. Fodervärden är också fri att ställa hästen i ett annat stall.
Då kommer frågan hur betalas stallplatsen idag? Står hästäagaren fortfarande för den genom sin hyra eller betalar fodervärden något för boxen? I så fall till vem betalar den här person då till?
Fodervärden betalar nu ingenting för boxplatsen så länge hon har hästen kvar i vårt stall.

Om det ingår någon form av skötsel i stallhyran, kan vara t ex morgonfodring eller utsläpp då har du som stallägare tagit på dig ansvar för att hästen också får den skötsel ocvh foder den behöver enligt djurskyddslagen.
Jag som stallägare sköter in och utsläpp. Fodrar hö och ger hästarna det övriga foder som fodervärden (i det här fallet) har lagt i en foderhink. Mocking sköter inte jag. M
Med andra ord är det du som ska se till så att hästen får mat.
Jag ser till att hästen får den mat som är framtagen åt hästen, ja. Varje hästägare hos mig betalar för sin häst vid leverans av hö. Det köps inte av mig. Övrigt foder köper varje hästägare separat eftersom hästarna behöver komplettera foderstaten på olika sätt/har olika behov.
Att du sedan kan kräva någon annan för kostnaderna är en annan sak. Vem du i det här fallet ska kräva kommer nog att bero på hur foderavtalet är utformat.
Jag kan inte kräva annat än att alla hästägare betalar för sitt foder. Jag är ingen mellanhand. Men vad gör jag om fodervärden inte köper foder till hästen?
Kan tänka mig att det kan vara problem om hästägaren står för boxen. Men som sagt det beror helt på hur avtalet ser ut. Dessutom kan du svårligen slänga ut henne om det nu är så att hästägaren betalar för boxen.
Om hon inte sköter sitt ansvar i mitt stall så kan jag ju be henne att flytta hästen. Jag kan inte ha en häst där som de inte köper foder till. Problemet är ju att jag inte vill att hästen ska lida heller. Hästägaren vill inte det heller.

Har varken fodervärden eller hästägaren råd att betala foder till hästen tycker jag absolut att du ska säga upp både stallplatsen och bostaden hästägaren bor i. Personer som har så dålig ekonomi att de inte ens kan betala foder till hästen kommer snart att bli betydligt mer problematiska än vad de är nu.

Ägarens ekonomiska problem just nu beror på att hon studerar och har fått strul med CSN. Hon reder upp detta. Det vet jag.

Ge henne en chans att hitta ny fodervärd. Säg att om pengar inte rullar in senast 10 dagar efter månadens slut (ex betala allt hö hon använt i december senast 10 januari ) så kommer hon sägas upp från både bostad och stall.
Hon kanske kan låna ut hästen på foder istället hos någon som kan ta den till nytt stall.

Hästens hö betalas innan det fodras med. Det finns inget hö att "låna" av tills vidare. Hästägaren ska inte sägas upp. Henne har jag bra kontakt med och hon försöker verkligen. det finns inga problem oss emellan. Det är hur jag gör med fodervärden jag undrar. (som har skrivit på ett kontrakt med ägaren och ändå inte följer vad som står i kontraktet)

Nej du har helt rätt. Hästägaren sköter sig utmärkt.

Kontraktet mellan hästägaren och fodervärden har du inte med att göra och ska heller inte lägga dig i, det kan bara sluta illa.

Den du har kontrakt med, begär du pengar av. Den som i sin tur har kontrakt med någon annan, begär pengar av denne.

Tack för ett tydligt svar. Du har förmodligen rätt. Jag vill hjälpa hästägaren så mycket som möjligt, men detta får hon helt enkelt ta själv. Jag blir lite ivrig ibland.

Men oavsett vem som ska betala för hästen är det just nu du som har ansvaret för att hästen får mat. Så om varken ägare eller fodervärd kan betala måste du göra det så att hästen får mat. Allt enligt djurskyddslagen och om du inte gör detta så är det dig djurskyddet kommer att hålla ansvarig. Sedan ska du då i din tur kräva den som har betalningansvaret för hästen på dina utlägg.
Detta är en mycket viktig sak att veta när man tar emot andras hästar på annat sätt en genom ren kallhyra och ingen som helst skötsel.

Menar du att en stallägare som hyr ut plats utan skötsel/fodring kan låta hästen svälta ihjäl?
:eek:

Det finns två sätt att hyra ut stallplats. Den ena är den där stallägaren har lite att göra med skötseln av hästarna och då också får ansvar enligt djurskyddslagstiftningen för hästarna. Så om man inte får betalning eller hästägaren försvinner så ligger ansvaret helt på stallägaren att se till så att hästen inte råkar illa ut. Får sedan kräva den som har betalningsansvar för hästen på kostnaderna. Fördelen med hyra ut på detta sättet är ju att man kan styra och ställa lite som man själv vill att saker ska vara i ens stall. Nackdelen är att man då också får ansvar för hästarna som står där. Det gäller inte bara foder utan även t ex hov- och veterinärvård som hästen behöver. Man inte då skylla på att ägaren inte .... utan har själv ansvar för att det blir gjort om inte ägaren gör eller kan det.

Det andra är när man hyr ut plats och inte alls har något med skötsel av hästen att göra, typ kallhyra. Där sköter ju den som hyr boxen/stallet allt själv och stallägaren behöver ju inte ens finnas i närheten av fastigheten. I det fallet så lyder det under hyreslagstiftningen och samma regler som för andra förvaringsutrymmen som man kan hyra t ex ett lager. Vilket innebär att allt ansvar ligger på den som hyr och inget alls på fastighetsägaren, för det som förvaras i utrymmet. Nackdel för fastighetsägaren är att hyresgästen får besittningsrätt till lokalen/boxen efter att man hyrt i nio månader och då inte sägas upp hur som helst.

Så om man ska ha andras hästar i sitt stall så får man välja vilken form och det är lite som att välja mellan pest och kolera. Beroende på vilken hyresgäst man får så kommer ju den ena eller andra att vara bättre eller sämre.

Lite OT:)

Kan man i ett kontrakt fri skriva sig från ansvaret som stallägare?

MVH Russin8

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka