Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen
Hur bor du då?
Och hur mycket kostar det?
Hur många bilar har ni?
O.s.v.
Varför väljer föräldrar materiell standard före tid med barnen?
Är inte det p.g.a. outtalade samhällskrav?
Som det där med silicon-tuttar, "jag gör det ju bara för mig".
Men om inte det var en samhällsnorm så skule man nog strunta i det i mycket högre grad.
Vi har valt att bo på en mindre ort, med hyfsat pendlingsavstånd till större städer. Sambon har ca 35-40 min via motorväg till sitt jobb. Vi bor i ett litet hus på ca 85 kvm (+ lika stor källare + inglasat uterum) och stor trädgård på 1200 kvm (stor för att vara villatomt och största tomten häromkring i alla fall). Vi har ganska låga lån.
Vi har valt att fortsätta köra våra två gamla, men välbehållna, bilar. En Audi A4 från 1996 (liten kombi) och en Nissan Sunny (sedan) från 1989. Den första är silvermetallic och den andra är mörkgrå. Sambon pendlar med Sunnyn. Två betalda och billiga bilar. Vi skulle aldrig få för oss att ta ett lån och köpa en sprillans ny bil! Bilar öht är pengaslukare och man gör aldrig en bra affär, bilar förlorar bara i värde.
Vi är inga krogen-människor och dricker ytterst lite alkohol öht. Vi har kvar vår tjock-TV eftersom den fungerar hur bra som helst. Däremot gillar vi att röra på oss och i maj blir det tex Göteborgsvarvet med tillhörande hotell och någon familjegrej tillsammans efter loppet (sambon springer). Vi har sportiga cyklar, min är köpt beg och sambon köpte sin ny för många herrans år sedan och han har cyklat 8 Vättern Runt än så länge.
Just nu väljer vi att lägga överblivna pengar på att smårenovera huset och funderar på att ta ett större lån och bygga ut, men det har vi inte bestämt oss för ännu och det lär inte bli i år i alla fall. Lånet är än så länge på ca 550 000 kr. Så vi väljer också bort dyra utlandssemestrar.
Sambon har numera egen firma som maskinkonstruktör (startade för knappt ett halvår sedan) och har en mycket stor kund anknuten (ett ABB-dotterbolag) och drar in rejält med pengar. Han tjänade iofs hyfsat redan som anställd på konsultfirma, men numera ännu mer med egen konsultfirma. Han kommer troligtvis att byta bolagsform till AB inom kort. Sånt brukar förpliktiga vg boende och bilar, men det struntar vi i. Vi anser båda att pengarna han tjänar ger oss chansen att lägga mer tid på vår son = jag är hemma längre med honom och vi kan göra saker tillsammans, självklart även inkl bonussonen (sambons något äldre plutt). Pga div omständigheter i det förgångna har jag inte haft så hög föräldrapeng fram till nu (lägsta, dvs 180 kr/dag)) så sambon har fått dra ett tungt lass. Men iom att jag jobbade ett halvår som dagmamma förra året (mars-sept) så har jag kunnat höja min SGI och fr.o.m. nu får jag ut drygt det dubbla mot innan, vilket strax kommer att resultera i ny ytterdörr.
Vi har valt att köpa beg barnvagnar via Blocket tex, en hel del barnkläder på GeKås och via Tradera. De beg barnvagnar vi köpt har vi tagit hand om och kunnat sälja igen med ytterst liten förlust.
Vi har hållt kvar vid våra urgamla mobiler väldigt länge, men några månader efter sambon startade eget kunde vi uppdatera till lite nyare modeller via firman. Likaså har sambon kunnat köpa en sjysst kamera via firman (behövs för att dokumentera de jobb han gjort, tex silosar för pappersmassebruk uppåt landet, ritat silo som tillverkats i Tjeckien, vattenkylningssystem mfl projekt), för att inte tala om att vi ska köpa ny hemmalaptop inom kort. Jag måste ju kunna fortsätta skriva på Buke under mammaledigheten!
Våra klädkonton är dessutom nästan pinsamt låga. Har lagt pengarna på sonens kläder istället.
Men säkerheten för barnen är däremot viktig, vi har två nya BeSafe Izi Kid monterade i Audin.
Och vi skaffade oss en ny, gemensam hobby för en månad sedan. Vi köpte ett bättre beg möbelakvarium, i nyskicka (180 l Juwel Rio i bokfanér) som vi startade upp. Karet i sig fick vi för en rimlig peng, men det har kostat med fiskar, växter och inredning. Å andra sidan är det något vi har tillsammans, sonen tycker det är spännande med fiskarna och vi sitter ofta och tittar på det ihop, alla tre, och pratar om det etc.
Jag vet inte varför andra föräldrar väljer materiell standard före tid med barnen, vi gör det inte och det är svårt att svara för någon annan. Kanske är vi mer självständiga och egensinniga än "alla andra"? Vi struntar nämligen i om någon skrattar åt våra gamla bilar. Och vi bor mycket hellre här, billigt och med frisk luft och fin natur runt knuten, än närmare (eller i) storstaden där allt är så mycket häftigare.
Samhället är ju VI, det är ingen utomstående organism. Så om någon känner krav från "samhället" så är det nog deras egna, inre krav i så fall och då tycker jag att de ska stå upp för dem istället för att skylla på "samhället". Folk tar för lite ansvar öht tycker jag, de skyller hellre ifrån sig och ser sig som stackars offer och kan därigenom fortsätta sina invanda, ingrodda gnälliga liv, istället för att börja ta ansvar och välja ett annat alternativ. För visst är det lättare att klaga på "samhället" än att ta eget ansvar?