Hur ser riktigt bra ryggmuskler ut?

W

wild n crazy

Om tråden ligger helt åt pipan får moderator jättegärna flytta på den :angel: Men jag tänkte att ni på avel förmodligen är duktiga på sånt här? Eller ska den ligga under ridning?

Hur ser fina rygg/ rumpmuskler ut på hästar? Någon som har bilder? :bow:

Hoppas bilden syns. Vad tycker ni om ryggen på bilden? Jag är så dålig på detta att jag skäms :o Ursäkta bildkvaliteten också, hoppas att det syns lite åtminstone.

Något jag funderar på är om man vill ha dom lite mer "runda" över rumpan, för så ser det ju inte ut på bilden, ryggraden går "ner" lite, saknas det muskler? eller är det muskler på sidan?

Nu har jag skämt ut mig fullständigt känner jag, jaja, den som inte frågar får inget veta :p

Sv: Hur ser riktigt bra ryggmuskler ut?

okej, jag misstänkte nästan att jag inte skulle lyckas :crazy: Någon annan som har en bra bild, eller som kan förklara lite? ska hästen vara rund över rumpan/ryggen eller ska ryggraden gå ner lite?

jag ser bilden, men tkr det är svårt i den vinkeln men skulle nog säga att den skulle kunna få mer muskler i överlinjen.

Okej, tack! Någon mer?

kan inte se någon bild

Kan inte se bilden.
Men jag är ochså nyfiken som bara den!! Jag har faktiskt inte sett EN ENDA ridhäst (läs halvblod) med (enligt mig) ryggmuskler. Möjligtvis en och annan hingst.
gulan

Kan inte se bilden.
Men jag är ochså nyfiken som bara den!! Jag har faktiskt inte sett EN ENDA ridhäst (läs halvblod) med (enligt mig) ryggmuskler. Möjligtvis en och annan hingst.
gulan

Om du pratar med vet, ET osv, så är hur de musklar sig över ryggen väldigt individuellt. det betyder inte att det är genetiskt att ha dålig ryggmuskulatur, eller ok att ha det, däremot är det inte alla hästar som bygger riktiga rygg fileer även om de tränas optimalt och arbetar mkt korrekt. medans vissa andra individer sätter fileer för betydligt mindre och banalare arbete.

Flöash ärt enligt vet o ET väldigt välmusklad. Han har rejäla filéer o rider man barbacka känner man inte ryggraden öht, man sitter verkligen ovanpå ryggen.

3.09009.jpg

0804014017.jpg

det beror ju på hästras.
bisons häst ser smalare ut än vad de hästar jag rider på är, trots att de inte är i bra kondis. där går ryggen ner i en "grop" mellan ryggmusklerna.

en travhäst kan ju aldrig bli lika bred som en nordsvensk osv.

sen är det skillnad på fett o muskler, många hästar som ser välmusklade ut är bara feta.

jomenvisst. men hästen jag har hemma ser ut som en biffko, men en smal sådan ;)

Eftersom ryggen inte är ett ställe där fett samlar sig i första hand, så hoppas jag vid gud, att hästen inte är så fet att det faktiskt ansamlat sig fett över ryggen. Det borde man se på övriga hästen om så är fallet, snarare än muskler.

Menar du allvar?

Jag är i och för sig helt övertygad om att du har rätt och ifrågasätter inte det alls. Men jag har faktiskt undrat en del över min egen häst. De jag har frågat har visserligen sagt att hon är ganska väl musklad. Jag får kanske inse att det stämmer. Hon är inte precis fet annars.

:rofl: Ja jag menar allvar! :D

Förlåt jag kanske skrev otydligt, men jag är helt seriös. det ska till mkt späck för att lägga sig över ryggen. så om din häst inte är späckig av sig rent allmänt kan du nog ta cred för att den iallafall har vettiga ryggmuskler. :) Men som sagt, det är otroligt individuellt det där hur mkt de sätter över ryggen. Om du har en duktig ET eller sadelmakare, passa på att fråga nästa gång hur just din häst "mäter sig" med normal hästen osv.

*kl*
Tycker att min häst har en välmusklad rygg :D Särskillt med tanken på han han bara haft ryttare på sig ca 10-12 gånger :p
Han är 3 år

21767437.jpg

:rofl: Ja jag menar allvar! :D

.

Jag inser att jag nog måste börja lära mig vad all dessa smilies betyder, skulle nog ha lagt in en sådan efter min kommentar. Vissa saker har jag lite svårt för!
Det var på skoj. Jag är övertygad om att du kan detta bättre än vad jag kan och att du menade det. du skrev inte otydligt.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 246
Senast: Monstermom
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 978
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka