Sv: Ont av bomlös??
Min ena häst är ett kallblod med bred svängd rygg och lite överbyggd. Jag hade också väldiga problem med att hitta en sadel till honom. Det slutade med en Barefoot Arizona med tillhörande physiopad som jag har byggt upp för att ligga bra på hans böjda rygg och den funkar kalasbra.
Pommeln i Barefoots sadlar kan man byta ut till den bredd som passar hästen. Sadeln lämnar ryggraden fri, utjämnar tryck samt glider inte, jag kan hoppa upp från marken om jag måste och sadeln ligger stilla ändå.
Både jag och hästen är supernöjda. Dock var det lite pyssel innan jag lyckades bygga upp padden rätt, det blev lite tester i början. Först ville sadeln glida bakåt hela tiden men jag lyckades till slut avhjälpa det problemet med rätt ilägg.
Som sagt, jag är mycket nöjd.
Förresten rider jag bägge mina hästar i bomlösa sadlar och ingen har fått ont i ryggen av det.
Dessutom tror jag att 16 mil i bomlös utan problem säger det mesta. En bra bomlös sadel är ett jättebra alternativ. Måste vara skönare för hästen att kunna röra sig obehindrat utan en stel bom på ryggen.