Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är du ute efter? Menar du att man inom ridsporten har denna kontrollmöjlighet vid alla tävlingar och att veterinären där skulle söka inre problem? De stora banorna har som regel en klinik ansluten och där finns röntgenmöjligheterna om det skulle behövas. Men vid starttillfället är det i huvudsak rörelserna man kollar, precis som vid en ryttartävling.
Jag skulle vilja påstå att magsår är relativt vanligt i andra discipliner än trav och galopp. Det är liksom inte farten i tävlingen som skapar magsår.
Jag vet att det förekommer på travarna, men jag skulle vilja se statistik från ridsidan också. Hur omfattande undersökningar har man gjort där? Ser gärna källor på jämförelser disciplinerna emellan.
Stress ja absolut. Men vad säger att hopp- och dressyrhästar inte har det stressigt? Jag har ärligt talat inte upplevt den här stressen som alla säger att vi har i våra travstallar. och jag har då befunnit mig i flera stora proffsstall.
Det handlar lika mycket om pengar i ridsport som travsport. Har du koll på hur mycket det kostar att ta fram en bra häst? Det är skitdyrt att ta fram en medelmåtta... Det ligger inte alls så mkt pengar i travsporten som många tror. Det är först på riktigt höga nivårer som det är lönsamt.
Jag tycker väl såhär hellre travsport än hingsthetsning osv. som man spelade på förr i tiden. Sen så tycker jag att alla tävlingsgrenar innom hästvärlden borde bättras betydligt, inte bara travet. Jag tycker inte om vi mot dem-attityden heller. Vi håller alla på med hästar.
Nu är det just travet jag är fullt koncentrerad på! Tvivlar inte på att det förekommer detsamma hos ridhästarna, men just nu vill jag se en bild på enbart travsporten.
Men statistik kan du nog hitta om du vill, sök på google vettja
Checkremmen gör det svårt att upptäcka om hästen är halt
Då får de inte tillräckligt med luft och kan störta. Tränarna har löst problemet genom att binda fast tungan och låsa huvudet ännu mer.
Det här förstår jag faktiskt inte alls. Jag kommer liksom inte på någon "skyddsreaktion" som "vi" har satt in åtgärder mot.För varje skyddsreaktion från hästen, har tränarna satt in ytterligare motåtgärder
Så sant som det är sagt, vi ska vara förbaskat glada över de mångmiljonbelopp som travet trots allt genererar, det är travet som gör att vi ridhästägare har tillgång till all den fina veterinärmedicin vi har här i landet och det är banne mig inte så rent och fint inom ridsporten heller!Jag kan säga så här, ingen travsport ingen ridsport och absolut inte forskning på häst, Travet ser till att ridsporten får tillågn till en massa fördelar utan att betala för det.
Det finns avarter inom alla sporter, men de allra flesta travhästar ägs av mäniskor som tycker att det är roligt inte såna som vill tjäna pengar, de sållas snart ut med tanke på den dåliga lönsamheten
Jag tycker väl såhär hellre travsport än hingsthetsning osv. som man spelade på förr i tiden. Sen så tycker jag att alla tävlingsgrenar innom hästvärlden borde bättras betydligt, inte bara travet. Jag tycker inte om vi mot dem-attityden heller. Vi håller alla på med hästar.