Hur ser ni på travsporten?

Sv: Hur ser ni på travsporten?

Jag skulle vilja påstå att magsår är relativt vanligt i andra discipliner än trav och galopp. Det är liksom inte farten i tävlingen som skapar magsår.

Vad är du ute efter? Menar du att man inom ridsporten har denna kontrollmöjlighet vid alla tävlingar och att veterinären där skulle söka inre problem? De stora banorna har som regel en klinik ansluten och där finns röntgenmöjligheterna om det skulle behövas. Men vid starttillfället är det i huvudsak rörelserna man kollar, precis som vid en ryttartävling.

Ute efter:confused: information antar jag eftersom jag inte vet hur det ser ut på tävlingarna och hur kontroll av hästar prioriteras.

Och magsår trodde jag man kunde kontrollera med hjälp av ultraljud eller endoskopi, vilket tydligen har testats, men är inte helt säker.

"Några hundra meter från travbanan på Mantorp ligger den flotta hästkliniken med all medicinsk och vetenskaplig utrustning som man kan tänka sig. Här får kuskarna och hästägarna all hjälp de behöver för att kunna förbättra hästarnas prestationer. Men när travet börjar och djurskyddet skall träda i funktion, är kliniken stängd. Så ser det ut över hela landet."

Källa: http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3079348

Jag skulle vilja påstå att magsår är relativt vanligt i andra discipliner än trav och galopp. Det är liksom inte farten i tävlingen som skapar magsår.

Det finns utredningar på att magsår är relativt vanligt inom travet.

farten nej, men stress har en stor inverkan (i samband med andra saker säker), men utgår som sagt från statistik.

Jag vet att det förekommer på travarna, men jag skulle vilja se statistik från ridsidan också. Hur omfattande undersökningar har man gjort där? Ser gärna källor på jämförelser disciplinerna emellan.
Stress ja absolut. Men vad säger att hopp- och dressyrhästar inte har det stressigt? Jag har ärligt talat inte upplevt den här stressen som alla säger att vi har i våra travstallar. och jag har då befunnit mig i flera stora proffsstall.

Jag har ingen erfarenhet av travtävlingarna, därför utgår jag från fakta och efter mina egna funderingar. Jag hoppas ni kan svara på dem, utan att känna er påhoppade. Vill som sagt bara få en större syn och uppfattning på det hela :)

Jag vet att det förekommer på travarna, men jag skulle vilja se statistik från ridsidan också. Hur omfattande undersökningar har man gjort där? Ser gärna källor på jämförelser disciplinerna emellan.
Stress ja absolut. Men vad säger att hopp- och dressyrhästar inte har det stressigt? Jag har ärligt talat inte upplevt den här stressen som alla säger att vi har i våra travstallar. och jag har då befunnit mig i flera stora proffsstall.

Nu är det just travet jag är fullt koncentrerad på! Tvivlar inte på att det förekommer detsamma hos ridhästarna, men just nu vill jag se en bild på enbart travsporten.

Men statistik kan du nog hitta om du vill, sök på google vettja ;)

man tar inte så jättegärna och tittar med endoskopi på hästar som ska starta samma dag för i vissa fall så börjar hästen blöda näsblod (vilket inte beror på att hästen är sjuk utan för att man sticker ner en slang i näsan och ibland så går blodkärl sönder) och det är inte så jättebra om hästen ska starta senare på dagen.

Och varför ska man kolla efter magsår? Det som är viktigt att kolla är ju att den rör sig bra på tävlingen så den inte tar skada av att springa.
Om man ska kolla efter alla sjukdommar en häst kan ha som påverkar den på något vis ja då skulle det nog aldrig bli någon tävling för alla prover skulle ta för lång tid.

Det handlar lika mycket om pengar i ridsport som travsport. Har du koll på hur mycket det kostar att ta fram en bra häst? Det är skitdyrt att ta fram en medelmåtta... Det ligger inte alls så mkt pengar i travsporten som många tror. Det är först på riktigt höga nivårer som det är lönsamt.

Det handlar lika mycket om pengar i ridsport som travsport. Har du koll på hur mycket det kostar att ta fram en bra häst? Det är skitdyrt att ta fram en medelmåtta... Det ligger inte alls så mkt pengar i travsporten som många tror. Det är först på riktigt höga nivårer som det är lönsamt.

och det är dessa höga nivåerna jag talar om, men självklart finns det även i ridsporten. Skillnaden på trav och ridsport pengamässigt är väl att svenska folket satsar på hästar, liksom miljarder människor som lägger sina pengar på de högst prioriterade och presterande hästarna. Där tror jag att travet är mer påverkat än ridsporten vad gäller satsning av pengar.

Att pengar läggs ner på att ta fram hästar har någon redan framställt, att det dyrt att få fram en bra travhäst också! :)

Jag tycker väl såhär hellre travsport än hingsthetsning osv. som man spelade på förr i tiden. Sen så tycker jag att alla tävlingsgrenar innom hästvärlden borde bättras betydligt, inte bara travet. Jag tycker inte om vi mot dem-attityden heller. Vi håller alla på med hästar.

Jag tycker väl såhär hellre travsport än hingsthetsning osv. som man spelade på förr i tiden. Sen så tycker jag att alla tävlingsgrenar innom hästvärlden borde bättras betydligt, inte bara travet. Jag tycker inte om vi mot dem-attityden heller. Vi håller alla på med hästar.

Håller med.

Hingsthetsning förekommer förövrigt fortfarande idag - dock inte i Sverige (lagligt). En populär sevärdhet i Koréa bland annat.. Det är förfärligt hur människor kan se detta djurplågeri som sport :(

Senast ändrad:

MIn häst som var kolossal för o vara travhäst hon tävlade från 4 års ålder till 9 år utan att behandlas en enda gång för förslitning. Hon hade akuta sårskador från haglek och annat men inget annat.
Jag kan säga så här, ingen travsport ingen ridsport och absolut inte forskning på häst, Travet ser till att ridsporten får tillågn till en massa fördelar utan att betala för det.
Det finns avarter inom alla sporter, men de allra flesta travhästar ägs av mäniskor som tycker att det är roligt inte såna som vill tjäna pengar, de sållas snart ut med tanke på den dåliga lönsamheten:)

en dåligt hingst inom travet kostar 6000 plus moms en bra hur mkt som helst.
EN helt ok hingst inom ridsporten kanske kostar runt 7500 kr i levande föl.
Där klagar de på att det är sååå dyrt. Prova att betäcka med en travare. Mitt föl efter Ride The Night kostade 9000 kr att tillverka, 12500 i levande föl , plus allt annat. HOn såldes för 14000 till en helt underbar tjej som gör allt för att hon ska må bra. Det är lycka för mig, inte att tjäna pengar för då skulle jag nog hellre satsa på börsen el nåt.

Nu är det just travet jag är fullt koncentrerad på! Tvivlar inte på att det förekommer detsamma hos ridhästarna, men just nu vill jag se en bild på enbart travsporten.

Men statistik kan du nog hitta om du vill, sök på google vettja ;)

Jag förstår inte riktigt heller vad du är ute efter, misstänker tränaren magsår, sjukdom eller hästen är halt, så åker man inte till tävling med den, man kollar upp den eftersom den inte är i startmässigt skick.

Så huruvida kliniken är öppen eller inte, kan ju ifrågasättas om det gäller akuta ärenden som olyckor etc. men inte för att hästarna skulle in på klinik för att röntgas, ultraljudas och kollas innuti innan start?

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3079348
"Med checkremmen åtdragen, är hästen så uppstramad att den inte längre kan röra sig efter den egna kroppens förutsättningar. Checkremmen gör det svårt att upptäcka om hästen är halt och ännu svårare att avgöra om den är kry. Hästens rörelser samspelar med huvudets. På volten är huvudena så uppstramade att de inte kan röras på ett naturligt sätt. När betslet skär in i munnen startar smärtan en kedjereaktion. Hästarna tar betslet med tungan och drar ihop halsen. Då får de inte tillräckligt med luft och kan störta. Tränarna har löst problemet genom att binda fast tungan och låsa huvudet ännu mer. För varje skyddsreaktion från hästen, har tränarna satt in ytterligare motåtgärder.
I skuggorna på volten står sig banveterinären slätt. Efteråt, när vinnarhästarna gör sina dopingprov, brukar Anders Darenius kontrollera deras munnar. 10 procent av hästarna har sår eller kraftiga valkar som talar om smärtor och skador efter betslen som skär in. "

Veterinär: "-Men vi kan ju egentligen inte se så mycket mer än vilken åskådare som helst. -Vi är anställda av en myndighet som inte ger oss möjlighet att agera. Så egentligen är vi köpta för att hålla en fin fasad åt staten. "

Checkremmen gör det svårt att upptäcka om hästen är halt

Innan lopp defilerar alla hästar (enkelt uttryckt springer på rad framför publiken). Detta ska ske utan checkrem och här har veterinären fritt fram att kolla om någon är halt.
Checkremmens uppgift är att stötta hästen när denne blir trött. Mot slutet av loppet är hästen givetvis tröttare än vid starten, och den kan då stödja sig i käken för att slippa få problem med aktionen, slå ihop och galoppera. En del har ett bett i munnen på hästen som checken sitter i, och andra en så kallad kindstropp, en mjuk läderögla som går under hakan på hästen.

Då får de inte tillräckligt med luft och kan störta. Tränarna har löst problemet genom att binda fast tungan och låsa huvudet ännu mer.

Alltså nu talas det om flera saker på en gång. Om en checkrem är spänd såpass att hästen inte får luft så är den givetvis inte korrekt anpassad efter hästen. Med en check vill man hjälpa hästen, och det gör man inte genom att spänna upp den så hårt. Det förstår till och med vi travfolk :)
Tungan binds av två anledningar. Den ena är att förhindra att hästen lägger tungan över bettet. En häst som hela tiden gör detta ska givetvis kollas upp. Men i ett lopp kan ödesdigra olyckor ske om en häst lägger tungan över bettet och därmed blir plötsligt ostyrbar.
Sen finns också en risk att hästen "sväljer" tungan, vilket i sin tur orsaker kvävning.
Det finns också regler för hur tungan får bindas. Tungbandet ska vara minst en centimeter brett och icke-elastiskt. Det finns i läder och nylon och fästs med exmpelvis kardborre. Det gör absolut inte ont, det hindrar inte hästen att röra tungan helt, men det begränsar rörelsefriheten för hästens eget bästa.

För varje skyddsreaktion från hästen, har tränarna satt in ytterligare motåtgärder
Det här förstår jag faktiskt inte alls. Jag kommer liksom inte på någon "skyddsreaktion" som "vi" har satt in åtgärder mot.

Mmm A.D har varit uppe för debatt ett par gånger och har blivit hårt kritiserad av bla. kollegor.

Sök på gamla trådar för att läsa ikapp så slipper vi upprepa samma gång på gång. :)

Jag kan säga så här, ingen travsport ingen ridsport och absolut inte forskning på häst, Travet ser till att ridsporten får tillågn till en massa fördelar utan att betala för det.
Det finns avarter inom alla sporter, men de allra flesta travhästar ägs av mäniskor som tycker att det är roligt inte såna som vill tjäna pengar, de sållas snart ut med tanke på den dåliga lönsamheten:)
Så sant som det är sagt, vi ska vara förbaskat glada över de mångmiljonbelopp som travet trots allt genererar, det är travet som gör att vi ridhästägare har tillgång till all den fina veterinärmedicin vi har här i landet och det är banne mig inte så rent och fint inom ridsporten heller! :mad:

Behandlingar till förbannelse, hästar som vanvårdas av kärleksfulla men okunniga ägare, tävlingshästar som probbas fulla med medikamenter mot upprepade kotledsinflammationer, illa tillpassad utrustning, undermålig foderstat, lite utevistelse, ett ständigt nötande i ridhuset och aldrig få komma ut, täcken så de ser ut som Michelingubbar för att ägarna fryser, ryttare som har bråttom med en nyinköpt häst för den har kostat si och så mkt pengar och då ska det banne mig ridas för ANNARS ska den reklameras och fan ta den som sålt kräket för den går inte att rida och det måste vara fel på den osv osv. :crazy:

"Jag kan inte lasta min häst, jag kan inte fånga min häst, jag kan inte rida min häst för den bara stegrar, hur ska jag dominera min häst, jag kan inte slå kullerbyttor med min häst för förra ägaren är korkad!"

Håller helt med om det som kommer efter första meningen... men första meningen fick mig att hoppa högt i stället.

Det finns väl ingen godkänd hästsport som bör jämföras med sådant som hingsthetsning väl :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka