Hur ser ni på travsporten?

Sv: Hur ser ni på travsporten?

Det är klart att inte alla travhästar hamnar i goda händer. Men gör alla ridhästar det?? Har alla de bra, rida alla i rätt form som gör att inte de får förslitningar??

Har alla som har ridhästar råd att ta ut veterinären i tid och otid?? När man läser vissa forum här så verkar det vara väldigt många som inte borde ha häst.

Min familj har haft travhästar i 10 år, men inte var det för att bli rika...Det är en hobby, precis som ridningen. Jag kunde lika gärna ha fastnat för western med nu blev det trav. Vi har aldrig haft några kanoner, men det roliga är ju att träna fram en häst, få åka på tävling. Om man nu skulle få med sig en 1:a placering hem så är det ju bara underbart. Men ni kan ju inte säga att alla är ute efter pengarna...För det håller jag inte med om...

men jag undrar vem som är mest insatt i vad som sker inom denna sport - de stora tränarna säger ju själva att de pressas av ägargrupperna som vill ha resultat

jag har varit där två år pratat och umgåtts med massor av Drängar, klart det är helt annorlunda hos er amatörer i busken

gud så onyanserade ni är

Men det är ju självklart, jag tog tidigare upp vad det kostar att ha häst i proffsträning och att man låg långt - trots att hästen sprungit in mer än en halv miljon.
Hästen måste prestera för att ägaren ska vara motiverad att ha den kvar i träning, men det betyder ju inte att de tas ut ofärdiga, halta och ofrächa, utan det lägger större press på tränare med personal att träna, sköta, fodra etc. hästen rätt efter individ, så de har möjligheten att starta och ge resultat.
Stora tränare kastar ut såna ägare och mindre får försöka hålla humöret uppe, men oavsett ingen sjuk häst tjänar några pengar till ägaren.

Amatörer i busken, hur menar du nu?
Jag har jobbat både i små/stora proffstall både i sverige och utomlands, jag har dessutom en hyffsad utbildning som gett mig tillträde till en hel del andra stall och jag har tränat egna hästar på amatör licens.

Jag har varit två år på solvalla - jag gillar inte verksamheten alls.

jag gillar inte livet de får efter sin karriär ( som fritidshäst hos någon som inte märker om den har ont eller inte)

och inte hur det slutar heller (på en slakttransport till Italien)

Jag grundar mina åsikter på det jag sett pÅ Solvalla och ute på Camperna, och ute i vanliga stall där de hamnar sedan. Jag har ett hästyrke så jag har varit i många stall

Hur kan du kritisera hela travsporten baserat på livet efter trävkarriären? Det är väll knappast travsportens fel att ridsportmänniskor inte kan ta han dom hästarna?

*knapp*

Oavsett vilken diciplin inom ridsporten som man tillhör, så anser jag att man ska ha ett öppet sinne och inte blunda inför felaktigheter. Susan skrev något om att se nyanserat, och det är väl just det som många inte gör. Allt är som bekant inte enbart svart eller vitt. Oavsett om man pysslar med trav, galopp, hoppning, islandshästridning osv osv osv.
Att drömma om att vinna gör väl för böveln de flesta? Oavsett om man är glad amatör eller tillhör någon form utav elit!

Pengar styr och pengar luktar! Så enkelt är det! Amatörerna tror jag dock har mer "hjärta" för sina hästar faktiskt, medans elittränarna och kuskarna ser det ur ett profit perspektiv. Om amatörens häst blir sjuk/skadad, så tror jag att amatören lider mer för hästens skull, medans eliten faktiskt tänker mer på torskade slantar som kusen då inte kan dra in.

Min syn på travsporten? Well... som med alla andra dicipliner så finns det pärlor och idioter. Okunnighet och enorm kunskap!

Hur kan du kritisera hela travsporten baserat på livet efter trävkarriären? Det är väll knappast travsportens fel att ridsportmänniskor inte kan ta han dom hästarna?

Fast samtidigt borde travsporten ta sitt ansvar för de hästar de producerar, framförallt när det gäller aveln och sluta avla 10 föl ostartade glasbiten Märta för att hon är söt...

KL

Kanske är likabra att tråden låses, ingen idé att fortsätta diskussionen då jag har på känn att det slutar som vanligt med -Pajkastning! :crazy:

Vi travfolk kan stånga oss blodiga för dessa som är emot travet, de vill inte mer än att tala om sin avsky eller ens viljan att ta åt sig träningsfysiologi.
För trots att så håller vi på med djurplågeri i slutklämmen iallefall.

Men låt de tro det, de som bara ser sporten i media o grundar åsikterna på det. Samt efter hörsägen.

Vi vet att våra o sportens hästar har det bra överlag. De som inte har det bra åker snabbt ut ur sporten genom licensindragningar mm eftersom vi har kontrollanter som åker ut minst 1 ggr/året för att kontrollera stallarna, medicinhantering mm.
Ev misskötsel upptäcks då.

Nå mer har jag inget att säga i denna tråd.

/BitterAss, ägare till Ernst 8 månader(egen uppfödd o kommande stjärna, har hittills kostat mig 35.000 kr i runda slängar), Boyyan 7 år(inköpspris 1500 kr Sept -09) o Calle (fått gratis-02, numera avelssto).

Har lusläst genom tråden! Jag ser på travsporten som ett stort spel, där pengarna står i centrum. Att hästar ska gå lopp som två-treåringar och börja tränas vid två års ålder förstår jag inte, och inte heller varför många hästar missköts så efter dess karriär.

Att hästarna går lopp som två respektive treåringar reagerade jag på i början också. Liksom att man börjar inkörningen av hästarna tidigt.

MEN - de travhästar jag känt har körts in i lugnt lugnt tempo när de är kring året gamla och träningen är oerhört skonsam, på gränsen till lek och de hästar jag sett köras in och varit med och kört in har tyckt att det har varit roligt. Jag har också läst mig till att orsaken till att man börjar tidigt är att det stärker hästens kropp, senor och ligament, så att de håller bättre.

Som tvååringar går de oftast ett premielopp och får därefter vila. Som treåringar brukar de börja tävla lite smått beroende på hur de har artat sig och om de bedöms vara redo för det då. Den som väljer att starta sin häst som unghäst gör det säkert i de flesta fall (vill jag tro) utifrån många parametrar såsom hur hästen utvecklats både psykiskt och fysiskt. Ingen tjänar pengar på en häst som inte håller eller som blir rädd och ovillig så för tidiga starter är delvis självsanerande ur det perspektivet. Man är rädd om den häst man lagt ett par år på inkörning och träning av!

Vad som händer efter travkarriären kan vara ett jobbigt kapitel dock. Endera skickas hästen till slakt eller så säljs den till någon som vill ha en ridhäst eller sällskapshäst. Vissa hästar får gå kvar hemma på sin gård också - det ska man inte glömma. Många har det bra, många får det sämre. I värsta fall får de det riktigt dåligt.

Kan man inte behålla sin travare är det min uppfattning att man endera bör se till att få den slaktad, eller så får man lämna på foder eller liknande tills man vet att den som tar emot hästen är kapabel och vettig. Det är ingen barnlek att göra om en travare till ridhäst - speciellt om den inte ridtränats alls under sin karriär.

Hur är det med veterinärkontrollerna på banorna föresten? Hur ser det ut?

Hästarna samlas på defileringsvolten och travar runt där medans veterinären tittar på dem i trav, sen defilerar alla hästar och gör en provstart framför veterinären.
Provstart är en ökning från långsam trav till snabb trav.

Veterinären tittar efter rörelsestörningar och att hästen är i sk. startmässigt skick.

Sen finns ekipagekontrollanten som kollar så hästen har utrustning som följer reglerna.

Hästarna samlas på defileringsvolten och travar runt där medans veterinären tittar på dem i trav, sen defilerar alla hästar och gör en provstart framför veterinären.
Provstart är en ökning från långsam trav till snabb trav.

Veterinären tittar efter rörelsestörningar och att hästen är i sk. startmässigt skick.

Sen finns ekipagekontrollanten som kollar så hästen har utrustning som följer reglerna.

tack för ditt svar!

MEN begränsar inte just utrustningen hästarnas förmåga att röra sig på ett naturligt sätt? Hästens rörelser samspelar med huvudets - därav måste det väl vara svårt att se eventuella skador, ex hälta?

+ är checkremen åtstramad under visitering måste även det ge mindre chans att upptäcka skador?

Senast ändrad:

Det håller jag absolut med om. Jag tycker det avlas på alldeles för många dåliga hästar, åtminstone innom galoppsporten.

tack för ditt svar!

MEN begränsar inte just utrustningen hästarnas förmåga att röra sig på ett naturligt sätt? Hästens rörelser samspelar med huvudets - därav måste det väl vara svårt att se eventuella skador, ex hälta?

På de flesta banor defilerar man utan käk.

Är veterinären osäker begär den att få titta på hästen o kan då ta av käken för att se ordentligt, men en rörelsestörning syns även bra trots käk.

Hur jag ser på travsporten då...

Jag ser den som en för det mesta bra sport med hästar som uppenbarligen trivs och sköts väl. Men det finns förstås rötägg som inte behandlar sina hästar väl också. Det gör det inom alla discipliner och kanske allra mest hos dem som har häst utan att ha något egentligt syfte med det...

Jag som har ridhäst kan ju jämföra mig med de travhästar och dess ägare som finns i vårt stall och kan konstatera att kostnaderna för att hålla häst är ungefär desamma för oss. Det som tillkommer för travhästägaren är främst resor och kostnader i samband med starter. Travhästägaren har också möjlighet att dra in lite pengar ibland på sina hästar. Den möjligheten har ju inte jag på samma sätt. Så visst styr pengarna i viss mån sporten men jag tror inte att de utgör den huvudsakliga styrningen. Alla jag har träffat på som pysslat aktivt med trav har också haft ett genuint intresse för hästar.

Vad gäller TS kommentarer om att travhästar inte skulle gilla sin sport så... tja... sätt dig i en speedcart och kör en travare någon gång. Då kommer du att känna att de faktiskt VILL springa... känslan kan jag inte beskriva men den är rätt otrolig faktiskt.

Om hästen har ett magsår då? Bankontrollanterna har väl sällan med sig ultraljud och röntgen till tävlingarna? har veterinärerna inte kvalificerade metoder att grunda besluten på är väl hela djurskyddstillsynen rätt löjlig?

eller har jag fel?

Om hästen har ett magsår då? Bankontrollanterna har väl sällan med sig ultraljud och röntgen till tävlingarna? har veterinärerna inte kvalificerade metoder att grunda besluten på är väl hela djurskyddstillsynen rätt löjlig?

eller har jag fel?

Men hur menar du nu?

Magsår på häst är inte samma som hos människa och för att hitta dem måste man ner i magen o titta, tycker du att varje häst ska genomgå en undersökning på klinik inför varje start för att avgöra om den är i startmässigt skick?
Är den halt så är den och då får den inte starta, sen är det tränarens ansvar att hästen kollas upp av veterinär och hitta orsaken.
En häst kan bli belagd med startförbud och för att få starta igen måste den ha frisk intyg av veterinär.

Tar du ut veterinär inför varje ridtur/träning/tävling för att undersöka så hästen är 100% frisk?

Det är tränarens ansvar att hästen är i startmässigt skick och är den inte det får han/hon böter.

Jag tycker det är skrämmande hur generaliserande hästfolk kan vara. Oavsett om man håller på med trav, dressyr, hoppning, distans, western, akademisk ridning, galopp eller lugna turer i skogen, så är det HÄSTARNA vi är där för. I grund och botten finns en kärlek och fascination till djuret och individen. Det finns folk som glömmer detta och ser pengarna som kan tjänas genom hästen man har, och detta kan ofta komma att ske till nackdel för hästen. Men det finns i alla discipliner. Likaså finns riktiga eldsjälar inom alla discipliner.

Som BitterAss sa tidigare, det spelar ingen roll vad vi travmänniskor säger, för ni som är emot vår sport har bestämt er, vi är djurplågare och våra hästar lider hela livet igenom. Eller hur, det finns inget som kan ändra er ju?

Jag har tränat två egna travhästar. Jag har gått på en gymnasieskola med travinriktning, och jag har jobbat i ett stort proffsstall med travare. Både på skolan och på jobbet har man alltid fått lära sig och höra att hästens väl sätts i första hand. En glad, frisk, harmonisk, välmående häst kommer ge mycket mer glädje än en häst som inte tas om hand.
För mig handlar det inte om pengar, då hade jag bannemig inte köpt mig en travhäst. Vill man bli av med pengar ska man köpa en travare sa en gammal vän åt mig en gång. Det är så otroligt få personer som går plus, och väldigt få hästar tjänar in sin egen tillvaro. Vi går back men vad fasen gör det när man får uppleva glädjestunder på banan, hemma på träningsslingan i skogen, i stallet?

För en månad sen tog jag bort en kär häst. Han visade sig vara väldigt ömtålig, höll inte för travet. Detta kunde konstateras relativt snabbt med röntgen. Istället för att låta honom genomgå en lång rad behandlingar och troligtvis gå sönder gång på gång, så tog jag bort honom direkt. Han hade utan problem kunnat gå som fritidshäst och klara av dressyr och skogsridning. Men jag vet hur våra före detta travare behandlas ute i landet. Det är ofta okunniga människor som köper en travare till ridhäst. Hästarna rids sönder, tröttnas på, skickas vidare, och vidare... Jag tog mitt ansvar och lät hästen (som var relativt ung) somna in istället. Men fy vad hemskt, nu är jag ju en i mängden travtränare som slaktar sina odugliga hästar.

eller har jag fel?

Vad är du ute efter? Menar du att man inom ridsporten har denna kontrollmöjlighet vid alla tävlingar och att veterinären där skulle söka inre problem? De stora banorna har som regel en klinik ansluten och där finns röntgenmöjligheterna om det skulle behövas. Men vid starttillfället är det i huvudsak rörelserna man kollar, precis som vid en ryttartävling.

Men hur menar du nu?

Magsår på häst är inte samma som hos människa och för att hitta dem måste man ner i magen o titta, tycker du att varje häst ska genomgå en undersökning på klinik inför varje start för att avgöra om den är i startmässigt skick?
Är den halt så är den och då får den inte starta, sen är det tränarens ansvar att hästen kollas upp av veterinär och hitta orsaken.
En häst kan bli belagd med startförbud och för att få starta igen måste den ha frisk intyg av veterinär.

Tar du ut veterinär inför varje ridtur/träning/tävling för att undersöka så hästen är 100% frisk?

Det är tränarens ansvar att hästen är i startmässigt skick och är den inte det får han/hon böter.

Det var precis min fråga, om veterinärerna även kollade sådant, visste inte att man måste "gå in i hästen", har hört att man numera kan använda sig av endoskopi. Men eftersom magsår är ett rätt vanligt inslag hos trav och galopphästar så borde det väl prioriteras, men kan man inte kolla på något annat sätt än att gå in i hästen kan detta naturligtvis inte genomföras på tävlingsplats.

Jag trodde banveterinären inte kunde utfärda startförbud, utan detta måste medelas till måldomarna, som har många saker att ta hänsyn till.

Det är annars bra med de åtgärder som är insatta! Det visar på att det finns kontroll på tävlingarna och att det sköts.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka