Hur ser ni på travsporten?

Sv: Hur ser ni på travsporten?

Okej, alltså är denna sporten mer krävande och hård därför måste den ju slita oerhört mycket mer på hästens kropp, (kan tänka mig att travsport sliter mer på leder mm än ex, hopp?)
Ang. järvsöfax ålder, är det skillnad på varm och kallblod på förslitningsfronten?
Njea, det viktiga är ju att hästen hinner återhämta sig efter starter och man tävlar ju inte varje dag eller ens varje vecka.
Kollar du eliten och gulddivisionen innom v75 så brukar åldern på hästarna ligga från 5 år och upp till gränsen.

Kallbloden är väl en tyngre ras och räknas som "senare" och därför får de oxå tävla längre, ett varblod får tävla tills de är 10 år (ston) och 12 (hingstar och valacker)

Jag menar de hästarna som avlas, travas och som inte visar något resultat. Eftersom det är en sådan mångproduktion av hästar så åker många av dem till slakt, likaså galopphästar. Om de inte slaktas så säljs de billigt, ofta med förslitningsskador? Jag har många kompisar som köpt sig en "travar-varmblod" med skadade leder p.g.a hård träning som de inte klarat av.
Det är tyvärr ett lågt andrahandsvärde på travhästar och därför väljer nog många att ta bort travare hellre än att riskera att de hamnar i fel händer, okunnighet och vandringspokaler är inget kul att se när man trott man gjort hästen en tjänst och pensionerat den som ridhäst i hopp om att den ska få ett fortsatt långt och lyckligt liv.

Så Skadade hästar som du beskriver bör ju avlivas oavsett gren.

Jag har varit två år på solvalla - jag gillar inte verksamheten alls.

jag gillar inte livet de får efter sin karriär ( som fritidshäst hos någon som inte märker om den har ont eller inte)

och inte hur det slutar heller (på en slakttransport till Italien)

Jag grundar mina åsikter på det jag sett pÅ Solvalla och ute på Camperna, och ute i vanliga stall där de hamnar sedan. Jag har ett hästyrke så jag har varit i många stall

Man börjar ju tidigt med hästarna för att förbereda lungor och senor och liknade. Och det handlar ju inte om någon stor ansträngning i början, allt detta för att förbereda till start. Om man börjar köra in dom som 1.5 åring, så kommer de kanske inte till start förrän vid 3 års åldern, eller kanske även senare. Beror ju helt på hästen.

Det är även många som nu börjat köra in sina ridhästar då man ser det som en möjlighet till att vänja den unga ridhästen tidigt i livet, förbereda den till att bli en ridhäst. Senor och annat har stärkts upp, fått lite muskler och vana att vara ute i skog och mark. Som sedan kan göra det lättare att rida in hästen sedan.

Inte riktigt sant, trav är en teknikgren där en häst som inte är frisk har svårt att hålla travet i den hastigheten travet går i, en ofräsch häst travar inte rent och då blir det antingen galopp eller så lägger hästen för mycket energi på att orka hålla ihop traven att den inte orkar hela loppet.
Vererinär finns på banan och inspekterar alla hästar före start och har rätt att stryka hästar som inte är rena i travet.

Är de sjuka orkar de inte heller springa.

I beg to differ - inne på banan behandlas ju var och varannan häst mot något

Man börjar ju tidigt med hästarna för att förbereda lungor och senor och liknade. Och det handlar ju inte om någon stor ansträngning i början, allt detta för att förbereda till start. Om man börjar köra in dom som 1.5 åring, så kommer de kanske inte till start förrän vid 3 års åldern, eller kanske även senare. Beror ju helt på hästen.

Det är även många som nu börjat köra in sina ridhästar då man ser det som en möjlighet till att vänja den unga ridhästen tidigt i livet, förbereda den till att bli en ridhäst. Senor och annat har stärkts upp, fått lite muskler och vana att vara ute i skog och mark. Som sedan kan göra det lättare att rida in hästen sedan.

Varför börjar vissa tävla sina unghästar vid två års ålder? Det finns ju inte någon häst världen som kan vara färdig kroppsligt i denna ålder? Sen om man ska vänja leder och senor som du beskriver, innebär det inte ren förslitning eller blir dem starkare?

Ni som inte gillar trav behöver inte göra det. Men, istället för att debattera nåt ni uppenbarligen inte är insatta i kan ni istället sopa rent för egen dörr genom att syna mindre nogranna hästägare/ryttare inom ridsporten. Vad säger att hästarna har det bättre där???

Det spelar ingen roll vad man tittar på...skit finns i ALLA läger...

Men ju mer pengar som är inblandade ju mer lider hästarna.
Jag tror inte att det är travsporten som sådan - utan drömmen om cash

Ja, det är precis det jag påpekat i mina tidigare inlägg. Men det som styr travsporten såpass mycket är pengarna, och det tror jag är en nackdel.

om jag inte har fel handlar väl ändå sporten för många om pengar, likaså framgång för dressyr/hoppekipage.

Måste pengar per automatik betyda att det är dåligt?

Pengarna i travsporten och om du ser min uträkning på vad det kostar, betyder ju oxå att hästarna måste tas noga omhand, de måste må bra, tränas rätt, tycka om det de gör och fram för allt vilja själva.

Men en undran i allmänhet, skulle du och alla andra som diskuterar pengar ändra er syn på hästar och hur ni behandlar dem om det fanns möjlighet att tjäna mer pengar inom er gren?
Skulle de automatisk bli pengamaskiner o slit och släng prylar eller skulle ni fortfarande älska dem och behandla dem så bra ni kan?

Jag vet inte riktigt vad du menar?
Tycker du det är fel att sjuka och skadade hästar får besöka en veterinär för behandlig sen konvalicens och senare komma tillbaka när den är frisk?

Men du tar detta helt personligt - visst finsn det glada helt schyssta amatörer

men det är ju inte de som styr travsporten utan det är spelare och hästägare och ja hur intresserade är snubbe 7 i ett konsortie.....

mankan en jävla massa om trav . men inte ett smack om arten häst

Menar du att travhästarna behandlas för mer än travhästarna??

Min häst började tävla som 5 åring, slutade som 9 åring och han är aldrig sprutad eller behandlad för benen Aldrig!! Han är nu 19 år och har hållt igång hela tiden, benen hur fina som helst. Inte ens en tendens till utslitning.

Men sen vet jag hästar om gått i lösdrift tills det är en 4-5 år eller liknade eller ridit in sent, men som ändå får med inflammationer och senskador och liknade.

Varför börjar vissa tävla sina unghästar vid två års ålder? Det finns ju inte någon häst världen som kan vara färdig kroppsligt i denna ålder? Sen om man ska vänja leder och senor som du beskriver, innebär det inte ren förslitning eller blir dem starkare?

Rätt träning gör hästen starkare och mer hållbar, felaktig (t ex för fort för tidigt) ger skador.

Tänk efter lite, skulle det innebära ren förslitning skulle det inte finnas en haltfri häst över 4 år... :idea:

*KL

Jag hade inte egentligen tänkt skriva nåt i tråden, men se, inte kunde jag låta bli.

Jag tycker att travsport är ganska tråkigt. Jag ser inte tjusningen i det, inte ens när jag kollat på travbanan. Men jag är inte särskilt intresserad av A.R., galopp eller bruksridning heller.

Att hästar behandlas illa inom travsporten är säkert sant, men det är troligtvis lika sant inom alla grenar. Och vad gäller prissummorna förekommer det ju en del fantastiska summor i ridsporten också om man kollar på de högre nivåerna.

Frågan kring travet kommer nog stötas och blötas länge till, folk har helt enkelt olika åsikter precis som det råder meningsskiljaktigheter kring allt annat inom hästeriet. Jag själv till exempel som aldrig i livet skulle fodra med vitlök, medan andra tycker det är kanon.

Humlis

Kolla vad jag svarade på innan du drar dina slutsatser. Du menade att en travhäst skulle inte springa om den itne var frisk.... :grin:ärt mitt svar.

SandraM vad menar du ens med din första mening?

SEdan är det så trist att ni försvarar er sport med näbbar och klor istället för att se det som rä dåligt - för det finns - sedan är det ingen som har sagt att allt är dåligt

Det finns som som börjar starta sina hästar tidigt, redan i 2 års ålder. Men rasen är avlad till att utvecklas snabbare, och det börjar även komma fram i ridvärden att hästarna ska bli klara snabbare. Men sen tycker inte jag personligen att man ska börja tävla en häst vid 2 års ålder.

Sen galopphästarna börjar ju i samma ålder, men då med ryttare på ryggen. Ingen som tänker på det?

Men du tar detta helt personligt - visst finsn det glada helt schyssta amatörer

men det är ju inte de som styr travsporten utan det är spelare och hästägare och ja hur intresserade är snubbe 7 i ett konsortie.....

mankan en jävla massa om trav . men inte ett smack om arten häst

Men snubbe 7 gör inget annat än betalar, det är tränaren o skötaren som tar hand om hästen, det är vad de får betalat för.
Och det är förbaskat dyrt, intill galet att ens äga travhäst idag.

Spelarna har ju inte ett dugg med hästen att göra?!

Det finns otroligt massa justa proffs, ägare och uppfödare oxå, som verkligen sätter hästen i centrum och vet att är inte hästen frisk, glad och vill, så blir det inga pengar.

Gå du på en föreläsning med Roepstorf men frågeställningen går det att träna för prestation och hållbarhet samtidigt?

Vidga dina vyer

Jag tror att de inte blir bra i längden, pengar gör att det behövs mer hästar och så ökar massproduktionen, alltså mer hästar som kommer till oandvändning efter sin tid på travet och slaktas. Eftersom det finns ett stort urval och påfrestningarna som tävlingen innefattar kan bara behålla de mest starka hästarna.
Jag tror inte att topptravarna har det speciellt dåligt, eftersom, de jag nämnt tidigare, bevaras. Men alla hästarna som inte lyckas i travet går till slakt eller säljs billigt, men som du sa, eftersom det är så låg "popularitet" på travhästarna så innebär det väl att många som misslyckas går till slakt?

Jag skulle självklart tänka på hästens bästa, eller göra det bästa jag kan (har inga spec erfarenheter) men som sagt finns det rötägg överallt likaså i dressyr hoppning eller travsport MEN det är synd att pengarna ska styra såpass mycket som de gör.

Senast ändrad:

men jag undrar vem som är mest insatt i vad som sker inom denna sport - de stora tränarna säger ju själva att de pressas av ägargrupperna som vill ha resultat

jag har varit där två år pratat och umgåtts med massor av Drängar, klart det är helt annorlunda hos er amatörer i busken

gud så onyanserade ni är

Men ju mer pengar som är inblandade ju mer lider hästarna.
Jag tror inte att det är travsporten som sådan - utan drömmen om cash

Visst finns det många som drömmer om "cash" men som humelibumlan nogsamt skrivit vaknar de flesta upp med rätt många minus i kassan. Att ha häst hos tränare kostar. Jag känner flera som har det som facit idag och som med det lämnat hästägarskapet och nöjer sig med att spela på V75.

Humlis

Kolla vad jag svarade på innan du drar dina slutsatser. Du menade att en travhäst skulle inte springa om den itne var frisk.... :grin:ärt mitt svar.

SandraM vad menar du ens med din första mening?

SEdan är det så trist att ni försvarar er sport med näbbar och klor istället för att se det som rä dåligt - för det finns - sedan är det ingen som har sagt att allt är dåligt

Jag frågade om det var så du menade.... :idea:

Du menar att travhästar som inte är friska springer in pengar och att det funkar i längden då?
Att en t ex halt häst som fortsätter tränas och tävlas, inte blir mer halt och skadad och inte heller ganska snabbt är regält skadad och karriären är över?
En häst med halsinfektion kan lätt vinna lopp?
Är veterinärerna på banorna blinda? :eek:

Tror du travhästar är någon fantastisk annan art är just hästar?
De är inga maskiner..

Försvarar med näbbar och klor?
Jag tycker det sitter folk och förklarar för okunniga hur det fungerar egentligen.
Vem har sagt att det inte finns dåligt? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka