Sv: Hur ser ni på travsporten?
Kollar du eliten och gulddivisionen innom v75 så brukar åldern på hästarna ligga från 5 år och upp till gränsen.
Kallbloden är väl en tyngre ras och räknas som "senare" och därför får de oxå tävla längre, ett varblod får tävla tills de är 10 år (ston) och 12 (hingstar och valacker)
Så Skadade hästar som du beskriver bör ju avlivas oavsett gren.
Njea, det viktiga är ju att hästen hinner återhämta sig efter starter och man tävlar ju inte varje dag eller ens varje vecka.Okej, alltså är denna sporten mer krävande och hård därför måste den ju slita oerhört mycket mer på hästens kropp, (kan tänka mig att travsport sliter mer på leder mm än ex, hopp?)
Ang. järvsöfax ålder, är det skillnad på varm och kallblod på förslitningsfronten?
Kollar du eliten och gulddivisionen innom v75 så brukar åldern på hästarna ligga från 5 år och upp till gränsen.
Kallbloden är väl en tyngre ras och räknas som "senare" och därför får de oxå tävla längre, ett varblod får tävla tills de är 10 år (ston) och 12 (hingstar och valacker)
Det är tyvärr ett lågt andrahandsvärde på travhästar och därför väljer nog många att ta bort travare hellre än att riskera att de hamnar i fel händer, okunnighet och vandringspokaler är inget kul att se när man trott man gjort hästen en tjänst och pensionerat den som ridhäst i hopp om att den ska få ett fortsatt långt och lyckligt liv.Jag menar de hästarna som avlas, travas och som inte visar något resultat. Eftersom det är en sådan mångproduktion av hästar så åker många av dem till slakt, likaså galopphästar. Om de inte slaktas så säljs de billigt, ofta med förslitningsskador? Jag har många kompisar som köpt sig en "travar-varmblod" med skadade leder p.g.a hård träning som de inte klarat av.
Så Skadade hästar som du beskriver bör ju avlivas oavsett gren.