Hur ser ni på travsporten?

Sv: Hur ser ni på travsporten?

Gillar inte travsporten. Sliter ut hästarna fort sen blir de antingen ridhästar eller slakt. Många tränas för hårt.. etc etc

Läste en sjuk sak i aftonbladet idag om en häst som somnar direkt efter loppet. Ca 500m efter mållinjen, loppets slut, somnar denna häst och kollapsar på banan med sulky o allt. De har gjort en grundlig veterinär undersökning men hon är friskförklarad. Aftonbladet frågar om det är värt att fortsätta tävla. Ja säger de då, det är inga fel tävlingsmässigt!

Ja men det är väl klart det är. Hon är ju så trött att hon faller i sömn direkt efter loppet! Det behövs inte en veterinär för att fatta att hästen är sjuk på något vis. Kanske inte akut men ändå! Tycker inte man ska tävla en häst som kollapsar direkt efter loppet!

Hur menar du?
Somnade hästen?

Jag har då aldrig sett en travhäst med öronen spetsade framåt och sett ut att gilla det den gör... Som sagt, jag ville ha en annan bild än det dåliga med travsporten och tack för alla inlägg än så länge. Men fortfarande, det ÄR ju faktiskt så att hästarna blir utslitna och dåliga i knän osv väldigt tidigt... Sen om ägarna älskar sina hästar o inte gör det av pengaskäl är ju fint, men det är ju fortfarande så att många hästar far ju illa... Nej, fler åsikter, intressant imo =)

Jag har då aldrig sett en travhäst med öronen spetsade framåt och sett ut att gilla det den gör... Som sagt, jag ville ha en annan bild än det dåliga med travsporten och tack för alla inlägg än så länge. Men fortfarande, det ÄR ju faktiskt så att hästarna blir utslitna och dåliga i knän osv väldigt tidigt... Sen om ägarna älskar sina hästar o inte gör det av pengaskäl är ju fint, men det är ju fortfarande så att många hästar far ju illa... Nej, fler åsikter, intressant imo =)

Skojjar du nu?
Har du aldrig sett en glad travhäst som älskar det den gör? :eek::confused:

Här har du 2 filmer på min häst, hon är 9 år.
Decet et Dolor, startar från spår 8 (längs ut på vingen till vänster bakom bilen) alltså den lilla grå med de vita benen :)
http://www.youtube.com/watch?v=v_xFCHHK5FE

Samma häst, från spår 3... längst fram i den mittersta volten
http://www.youtube.com/user/humelibumlan#p/a/u/1/nyWQzmLWRTw

Kolla upploppen och säg vart du ser tvånget, oviljan och att hon inte vill...
Hon älskar detta :love:

Jamen, vad tusan har man en travhäst för då ? Varför förekommer det så enorma summor i den sporten ? du kan väl knappast påstå folk har travare för nöjjes skull...samt tävlar för de tycker det är roligt att komma ut och träffa folk ? Klart som fan det handlar om prispengar. Vem tusan vill inte att ens häst ska håva in flera mille...

Men då kanske du kan förklara: VAD det är som dominerar i travsporten, dvs om det nu inte är pengar. Vad är det då ?

Enorma summor?
Det tycker inte jag att det är. Visst det är större pengar på längre nivåer än vad det är i ridsporten men det kostar mycket att ha en travhäst och du får oftast åka långt för att tävla. Inte ofta man tjänar nått på att ha en travhäst

Det är mycket få hästar som tjänar miljoner.

Det har jag väl aldrig sagt? =) Men t.ex hopphästar kan ju fortfarande användas i sin gren när dom är 18 bast... Men ja det är mycket skit inom ridsporten, men vissa saker skulle inte vara omöjligt att förbjuda/bojkotta :/

travhästar får inte tävla när dom är 18 år så det går inte att jämföra så.

Vad ska förbjudas?

Järvsöfax är 15 år i år och fortfarande på topp. Tänk då på att travhästar börjar som 2-åringar.

När jag sitter här och läser och det är så synd om våra travhästar :confused:

Men är det så att ridhästarna alltid är fräscha?? De hästar som går 160 hoppningar, hur ser de ut i knän och kotor? För vad jag kan påminna mig är att det ska bli lagligt att tävla dessa hästar med butta i kroppen!! Skulle man behöva det om man hade en fräsch häst att visa upp?? Det om något låter helgalet i mina öron.

Sen att du inte sett en häst springer med öronen framåt och verkligen älskar sin uppgift, sätt dig ner och kolla. De flesta hästar ÄLSKAR vad de gör.

Min häst är 5 år på första filmen. Han är i början av sin karriär. Kolla på honom öronen så framåt heela tiden. Och kolla hur stolt han är i segerdefileringen :love: Han har NR 1 förtsa filmen och 13 i andra

http://sandraboompen.panatet.se/P2448359

Säg mig vart den hästen mår dåligt, eller vart han blev tvingad till att springa??

Räknade ut vad en travhäst kan tänkas kosta, så ni får lite begrepp om vilka pengar det handlar om :)

Min egen häst är 9 år, uppfödd av mig och tränad av mig och vi uppskattar att hon kostat i genomsnitt 4000:-/månad (ganska lågt räknat) och har kutat in 169 100:- - 10% som gått till körprovision till kusken så alltså =
(4000x 12 x 9 = 432 000:- - (169 100- 16 910) =
279 810:- har hon kostat ungefär...

V räknar på den andra:
Inköpt som 2 åring för 45 000:- sen stått i proffsträning, vi räknar att hon kostat 15 000:-/ månad i genomsnitt 2-5 år, hon har 552 500 kr på kontot - 15% körprovision), hon är 5 år:
(15 000 x 12 x 4 = 720 000 + 45 000:- = 765 000 - (552 500 - 82 875= 469 625) =
295 375 :- Hon han kostat ungefär

*knapplån*

I travsporten så måste man ha en bra tränad häst för att klara av loppen. I ridsporten kan du ta i princip vilken häst som helst och ställa upp i en hopp eller dressyrtävling och lyckas ok fast att hästen är otränad.
Det krävs mycket mera i travet ÄVEN på låg nivå. Och travhästarna kollas väldigt noga även på låg nivå medans i ridsporten så finns det säkert en och annan häst på lokala tävlingar som är lite små dåliga här och var men det visar sig aldrig för dom behöver inte anstränga sig.

Visst finns det otränade travhästar också men dom brukar aldrig komma etta heller då.. Och eftersom det alltid finns banveterinär på travet så ser man sånna saker mycket snabbare än inom ridsporten där det inte så ofta är veterinärkoll på låg nivå.

Det finns skit inom alla sporter och det kommer det alltid göra.
Men det går inte att jämföra två sporter som fungerar på två helt olika vis.

Läste en sjuk sak i aftonbladet idag om en häst som somnar direkt efter loppet. Ca 500m efter mållinjen, loppets slut, somnar denna häst och kollapsar på banan med sulky o allt. De har gjort en grundlig veterinär undersökning men hon är friskförklarad. Aftonbladet frågar om det är värt att fortsätta tävla. Ja säger de då, det är inga fel tävlingsmässigt!

Ja men det är väl klart det är. Hon är ju så trött att hon faller i sömn direkt efter loppet!
Den hästen kollapsar inte av att den är för trött.

Har lusläst genom tråden! Jag ser på travsporten som ett stort spel, där pengarna står i centrum. Att hästar ska gå lopp som två-treåringar och börja tränas vid två års ålder förstår jag inte, och inte heller varför många hästar missköts så efter dess karriär. Utöver mina oförståelser tycker jag egentligen att det är en klyftig sport, men det finns måånga nackdelar liksom inom alla dicipliner.

Ni som inte gillar trav behöver inte göra det. Men, istället för att debattera nåt ni uppenbarligen inte är insatta i kan ni istället sopa rent för egen dörr genom att syna mindre nogranna hästägare/ryttare inom ridsporten. Vad säger att hästarna har det bättre där???

Det spelar ingen roll vad man tittar på...skit finns i ALLA läger...

Har lusläst genom tråden! Jag ser på travsporten som ett stort spel, där pengarna står i centrum. Att hästar ska gå lopp som två-treåringar och börja tränas vid två års ålder förstår jag inte, och inte heller varför många hästar missköts så efter dess karriär. Utöver mina oförståelser tycker jag egentligen att det är en klyftig sport, men det finns måånga nackdelar liksom inom alla dicipliner.

Travhästar börjar tränas som 1 åringar, dvs att det är då de körs in, men de ansträngs inte förrens vid 2 år, och anledningen till det är att skelett, muskler, hjärta och lungor behöver förberedas för att utvecklas och klara av påfrestningarna.
Rätt och lagom träning för individen är det som gäller.
2-års startet är debatterat inom travet och det är många tränare som inte startar 2 -åringar samt det är ganska få 2-åringar som är redo för start.

Vad menar du med att de missköts efter sin karriär? *nyfiken*

Järvsöfax är 15 år i år och fortfarande på topp. Tänk då på att travhästar börjar som 2-åringar.

Eftersom Järvsöfax visat sig vara en kvalité inom sporten är det inte så konstigt att han heller bevaras. Samma gäller hoppning, dressyr osv. De hästar som innebär framgång sparas och bevaras väl. Sen finns det ju olika hästfolk såklart som tar bättre eller sämre hand om sina hästar.

Travhästar börjar tränas som 1 åringar, dvs att det är då de körs in, men de ansträngs inte förrens vid 2 år, och anledningen till det är att skelett, muskler, hjärta och lungor behöver förberedas för att utvecklas och klara av påfrestningarna.
Rätt och lagom träning för individen är det som gäller.
2-års startet är debatterat inom travet och det är många tränare som inte startar 2 -åringar samt det är ganska få 2-åringar som är redo för start.

Vad menar du med att de missköts efter sin karriär? *nyfiken*

Okej, alltså är denna sporten mer krävande och hård därför måste den ju slita oerhört mycket mer på hästens kropp, (kan tänka mig att travsport sliter mer på leder mm än ex, hopp?)
Ang. järvsöfax ålder, är det skillnad på varm och kallblod på förslitningsfronten?

Jag menar de hästarna som avlas, travas och som inte visar något resultat. Eftersom det är en sådan mångproduktion av hästar så åker många av dem till slakt, likaså galopphästar. Om de inte slaktas så säljs de billigt, ofta med förslitningsskador? Jag har många kompisar som köpt sig en "travar-varmblod" med skadade leder p.g.a hård träning som de inte klarat av.

Det är iaf den uppfattningen jag fått, sen är det ju inte helt ovanligt att media och artiklar blåser upp sådant här, vet ju egentligen inte hur det ser ut i travsporten då jag inte har så mycket egen erfarenhet. Har jag fel så rätta mig gärna.

Senast ändrad:

Ja och då finns det ju ridfolk som tar bättre eller sämre hand om sina hästar också? Jag tycker ridsport eller travsport kvittar lika.

Ja och då finns det ju ridfolk som tar bättre eller sämre hand om sina hästar också? Jag tycker ridsport eller travsport kvittar lika.

Ja, det är precis det jag påpekat i mina tidigare inlägg. Men det som styr travsporten såpass mycket är pengarna, och det tror jag är en nackdel.

om jag inte har fel handlar väl ändå sporten för många om pengar, likaså framgång för dressyr/hoppekipage.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka